نگاهی دقیق و عالمانه به نیازهای آبی نسل آینده داشته باشیم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نگاهی دقیق و عالمانه به نیازهای آبی نسل آینده داشته باشیم


روز جهانی آب فرصتی برای تامل در راه پیش رو مدیریت پایدار منابع آب

محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران

ضمن شکرگزاری در درگاه خداوند باریتعالی برای بارش مناسب در سال آبی جاری، مناسبت‌های تاریخی، مجال مناسبی را در روزگار پرشتاب و پرمشغله امروزی، در اختیار ما می گذارند تا بتوانیم تا حدی از سطح امور جاری و روزمره فاصله بگیریم و از زوایای گوناگون، به جایگاهمان و نیز افق پیش رو، نگاه دوباره‌ای بیندازیم.

خوشبختانه دوم فروردین ماه روز جهانی آب که در کشور ما همزمان با ایام نوروز است، این مجال و فرصت را به مراتب بارزتر و مناسب تر، در اختیار ما دست اندرکاران عرصه آب کشور قرار می دهد.

شعار امسال روز جهانی آب، "آب برای همه" است. واقعیت آن است که تلاش های فراوان و طاقت فرسایی در سطوح مختلف حاکمیتی و مدیریتی، فنی و کارشناسی و در بخش دولتی و خصوصی و دانشگاهی و سازمان های مردمی در عرصه آب کشور در طول دهه ها و سالیان اخیر صورت گرفته، تا امروز و علیرغم محدودیت های اقلیمی و خشکسالی های پیاپی، شاهد دسترسی قریب به اتفاق هموطنانمان در پهنه وسیع شهرها و روستاهای ایران عزیزمان به آب باشیم. این در حالی است که  نیاز آبی بخش های کشاورزی ، شرب و صنعت نیز هر یک به فراخور شرایط و مقتضیات خود، در طول این سال ها، افزایش چشمگیری داشته و پاسخگویی تا حد امکان عادلانه به این حجم گسترده از نیاز در کنار کاهش متوسط میزان بارش ها، محتاج دامنه گسترده ای از زحمات دست اندرکاران حوزه آب بوده، که در این مجال، فروتنانه از همگی آن ها قدردانی می نمایم.

اما شعار امسال روز جهانی آب، وجوه دیگری نیز دارد که یکی از مهمترین آن ها اینست که ما نه تنها باید منابع آب را برای نیازهای همگان در حال حاضر، مدیریت کنیم بلکه باید نگاهی دقیق و عالمانه به نیازهای نسل های آینده نیز داشته باشیم و آن ها را نیز از نظر دور نداشته باشیم. این همان رمز پایداری است و آن چیزی است که ما در مدیریت و بهره برداری و حفاظت از منابع آب، بیش از هر زمان دیگری به آن سخت محتاجیم و کارهای نکرده و راه های نرفته در این رابطه، در آن، بیشتر است. اقدامات میان رشته ای در حوزه آب (نظیر آنچه در مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزرات نیرو در حال طراحی است)، رویکردهای فرابخشی (با تمرکز بر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی)، تعادل بخشی و نجات آب های زیرزمینی (با تمرکز بر کاهش 11 میلیارد مترمکعب از برداشت ها در طول برنامه توسعه کشور) و نیز تقویت اقدامات در حوزه مدیریت مصرف؛ سرفصل های مهمی در این بخش به شمار می روند که امیدوارم با تلاش و همکاری همه دست اندرکاران بخش آب کشور و بهره گیری از ظرفیت های جوان و مبتکر، بتوانیم در تحقق آن، گام برداریم و تضمین کنیم که "آب، برای همه، نه تنها یک شعار"، که یک راهبرد اساسی برای مدیریت پایدار منابع آب کشور است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools