وارد شدن سامانه تصفیه "آب‌های خاکستری" محققان کشور به فهرست بها :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




وارد شدن سامانه تصفیه "آب‌های خاکستری" محققان کشور به فهرست بها


سامانه تصفیه آب خاکستری که با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار از سوی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده و قادر است ۷۰ درصد آب خاکستری را طبق استانداردهای جهانی تصفیه کند، اخیرا وارد فهرست بها شده است.

آب خاکستری به پساب‌های خانگی، به استثنای خروجی فاضلاب سرویس‌های بهداشتی گفته می‌شود که هنگام حمام کردن، ظرف شستن یا شست‌وشوی لباس ایجاد می‌شود و یکی از شرکت‌های فناور، سامانه‌ای را برای تصفیه آب‌های خاکستری ارائه کرده که قادر است آب‌های خاکستری را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند. این سامانه مبتنی بر میکرو فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون است و می‌تواند با تصفیه آب‌های خاکستری، ۷۰ درصد از آب مصرفی را بازیافت کند.


در این سامانه، آب خاکستری به‌صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی چند کاناله تصفیه و گندزدایی می‌شود. جنس غشاهای به کار رفته در این دستگاه، سرامیکی بوده که اندازه حفرات این غشاها توسط مهندسان و متخصصان این شرکت با استفاده از فناوری نانو مهندسی شده است. این سامانه در دو مرحله میکرو فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه کرده و آب را برای استفاده مجدد به سیستم باز می‌گرداند.


در مرحله میکرو فیلتراسیون چربی‌ها، شوینده‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها و در مرحله اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه میکرو ارگانیسم‌ها از آب ورودی حذف می‌شود. محصول نهایی، آب با کیفیتی خواهد بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است.


علی‌اکبر بابالو، عضو هیأت علمی دانشگاه سهند تبریز و مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا غشاهای به کار رفته در این سامانه را دارای کاربردهای مختلفی از جمله تصفیه آب و پساب دانست و افزود: به غیر از فاضلاب انسانی، هر پساب دیگری که در محیط خانه تولید می‌شود، آب خاکستری (Gray Water) است. این پساب آلودگی بالایی ندارد و به راحتی می‌توان تصفیه کرد و آن را به چرخه مصرف بازگرداند.


بابالو با بیان اینکه با روش غشایی عرضه شده، پساب خانگی مجدداً به چرخه مصرف باز می‌گردد، خاطر نشان کرد: ما از این روش برای تصفیه آب در کارواش‌ها و کارگاه‌های قالی‌شویی‌ها استفاده کرده‌ایم.


مجری طرح خاطر نشان کرد: در روش‌های معمول گندزدایی آب تنها کلرزنی می‌شود که در این روش هر چند آب گندزدایی می‌شود، ولی لاشه میکروارگانیزم در آب باقی می‌ماند؛ اما در این سامانه اجازه ورود میکروارگانیزم به آب داده نمی‌شود.


دستگاه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار اخیراً وارد "فهرست بها" شده است. فهرست بها، کتابچه‌ای حاوی لیست قیمت مواد و مصالح یا خدماتی است که پیمانکاران عمرانی از آن برای پروژه‌های داخل کشور استفاده می‌کنند. هر ساله سازمان مدیریت و برنامه، فهرستی از بهای رشته‌های مختلف پروژه‌های عمرانی را منتشر می‌کند.


یکی از بخش‌های این فهرست به موضوع تأسیسات مکانیکی اختصاص داده شده که سامانه‌های تصفیه پساب از جمله زیرشاخه‌های آن محسوب می‌شوند. در لیست جدیدی که سازمان مدیریت و برنامه برای سال ۹۸ منتشر کرده، دستگاه تصفیه آب خاکستری با استفاده از غشاهای سرامیکی نانوساختار نیز درج شده است. این محصول همچنین موفق به دریافت گواهینامه نانو مقیاس از ستاد نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools