تأثیر تغییرات آب و هوا بر پاسخ حوضه آبخیزداری :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تأثیر تغییرات آب و هوا بر پاسخ حوضه آبخیزداری


مدل های ریاضی آب و هوا جهانی می توانند جنبه های بسیاری از سیستم آب و هوایی فیزیکی را تولید کنند. مدل های گردش عمومی (GCM) فرآیندهای ساختاری را در جو، اقیانوس و سطح زمین شبیه سازی می کنند. سناریوهای پیش بینی شده در مورد تغییرات آب و هوا برای مدل های منتخب GCM اعمال می شود و از خروجی آنها در شبیه سازی های هیدرولوژیکی PRMS استفاده می شود.

GCM از چندین موسسه مرتبط با تحقیقات آب و هوا تهیه می شود. سناریو های پیش بینی شده توسط پنل بین دولتی برای تغییرات آب و هوا (IPCC) به منظور برآورد انتشار گازهای گلخانه ای در آینده مورد نیاز برای ورود به GCM توسعه یافته است.


اهداف

این روش برای بررسی پاسخ در مقیاس آبخیزداری به تغییرات آب و هوایی در حوضه های آند است. این تحقیقات به پیش بینی تغییرات آب و هوا در قرن 21 و تأثیر بالقوه بر قابلیت اطمینان تأمین آب از طریق مدل سازی هیدرولوژیکی با سیستم مدل سازی بارش- رواناب (PRMS) می پردازد.

هدف از این تحقیق ، بررسی تأثیر تغییرات آب و هوا بر اجزای مختلف چرخه آب در یک حوضه آند تعیین شده است.


پژوهش

تحقیقات هیدرولوژیکی با انتخاب و پایین آمدن مدل های گردش عمومی (GCM) و سناریوهای GCM برای مفهوم سازی سناریوهای تغییر آب و هوا برای سال های 2011-2099 در منطقه مورد مطالعه آغاز می شود.


شکل 1 طرح پایین آمدن از GCM تا تأثیر تغییرات آب و هوا در حوضه مخزن Angascancha - پرو


ثانیا، داده های موجود در مورد میزان بارش و دما با توجه به روند پیش بینی شده منطقه به روز شده و درون یابی می شوند. این داده به عنوان ورودی برای مدل PRMS در منطقه مورد مطالعه استفاده خواهد شد.


شکل 2 دامنه در حداکثر دما و میانگین میانگین سالانه بارش توسط GCM سناریو 1


سرانجام، مدل سازی هیدرولوژیکی نشانگر شرایط واقعی چرخه آب به علاوه تغییرات ناشی از متغیرهای پیش بینی شده آب و هوا خواهد بود. تأثیر تغییرات آب و هوایی در مقاطع زمانی ماهانه و سالانه در نقشه های مختلف دیده می شود. این تجزیه و تحلیل بر اساس مقایسه از شرایط واقعی آبخیزداری و شرایط پیش بینی سناریو در رواناب، منطقه پوشیده از برف، تبخیر و تعرق و پویایی رطوبت خاک خواهد بود.


شکل 3 دامنه در تبخیر و تعرق احتمالی و ذخیره آبهای زیرزمینی متوسط ​​ارزش سالانه توسط GCM سناریو 2


منابع

1 and 2: Risley, Hay, Markstrom, Watershed Scale Response to Climate Change: Sprague River Basin, Oregon, Online Publication.


دنلود فایل PDF












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools