سازگاری با اقلیم تنها راه حل مقابله با خشکسالی در یزد :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سازگاری با اقلیم تنها راه حل مقابله با خشکسالی در یزد

سرپرست گروه مطالعات آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: در شرایط خشکسالی و اقلیم خشک یزد، برنامه‌ریزی جهت توسعه استان باید متناسب با واقعیت‌های اقلیمی یزد باشد.

«مهدی سلیمانی میمندی» خشکسالی را از دیگر عوامل تشدید کننده بحران آب در یزد عنوان کرد و گفت: این عامل در سال های اخیر علاوه بر کاهش بارندگی، باعث تغییر الگوهای بارشی در این استان نیز شده، به گونه ای که بررسی آمار ایستگاه های آب و هواشناسی نشان می‌دهد در 10 سال اخیر تعداد بارندگی‌های کمتر از 5 میلی‌متر افزایش یافته و تعداد بارندگی‌های بیشتر از 5 میلی‌متر کاهش داشته است.

وی افزود: همین عامل نیز کاهش میزان بارندگی های موثر استان یعنی بارندگی هایی که می تواند بر تبخیر غلبه کند را تشدید کرده است.

سلیمانی افزود: این عامل تشدید کننده بحران آب، وضعیتی از کمبود بارندگی و افزایش دما است که غالبا به عنوان یک پدیده خزنده توصیف شده و برخلاف بسیاری از پدیده ها توصیف زمانی و مکانی آن بسیار مشکل است؛ به گونه ای که ممکن است ماه ها طول بکشد تا تشخیص داده شود خشکسالی اتفاق افتاده است، به همین ترتیب ممکن است مدت ها پس از شروع بارندگی ها هنوز هم اثرات خشکسالی وجود داشته باشد.

سرپرست گروه مطالعات آب های سطحی شرکت آب منطقه‌ای یزد، در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که تنها راه حل اساسی برای مقابله با خشکسالی ادامه راه گذشتگان یعنی سازگاری با اقلیم است، باید مصارف آب استان با وضعیت اقلیمی تطبیق داشته و برنامه ریزی جهت توسعه استان متناسب با واقعیت های اقلیمی استان باشد.

چند سالی است که زنگ خطر بی آبی در استان به صدا درآمده و به‌رغم این که بارش های بهاری امسال این تصور را در بین مردم بوجود آورد که خشکسالی در یزد پایان یافته، اما همچنان این استان در گروه خشک‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

قلمرو وسیعی از استان یزد از نظر تقسیمات اقلیمی زیر پوشش اقلیم خشک قرار دارد که باعث شده از کمترین میزان بارندگی نسبت به دیگر استان های کشور حتی استان های همجوار برخوردار باشد.

با توجه به اینکه استان یزد در اقلیم خشک قرار دارد مقدار بارندگی متوسط بلندمدت آن 40 درصد بارندگی متوسط کشور است، بنابراین این موضوع نشان می‌دهد حتی اگر بارندگی یزد در حالت نرمال هم باشد در مقایسه با دیگر استان های کشور باز با کمبود بارندگی مواجه است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools