بیلان منفی روزانه منابع و مصارف آبی سدهای خوزستان :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




بیلان منفی روزانه منابع و مصارف آبی سدهای خوزستان

مدیر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:

9 میلیارد مترمکعب حجم خالی سدهای استان

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: از ابتدای سال آبی تا کنون بارش موثری که موجب تغییر ورودی آب به سدهای استان خوزستان شود رخ نداده و بیلان روزانه منابع و مصارف آبی منفی است.

 "داریوش بهارلویی" با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جدید تاکنون یک میلیارد و 360 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان خوزستان شده است، افزود: در همین مدت میزان آب مصرفی سه میلیارد و 712 میلیون مترمکعب بوده که بیانگر کاهش حجم استراتژیک سدهاست.

وی اظهار کرد: حجم خالی سدهای خوزستان بیش از 9 میلیارد مترمکعب گزارش شده که برای مهار سیلاب‌های پاییزه مناسب ارزیابی می‌شود، در همین حال سیاست‌های کشاورزی تدوین شده در سال آبی جاری حدود 900 هزار هکتار کشت در خوزستان را دنبال می‌کند که تامین آب این سطح از کشت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق منابع آبی و حداکثر بهره‌وری از آب است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه از یک سال بسیار مرطوب وارد سال آبی جاری شده‌ایم، به‌طور طبیعی دبی پایه رودخانه‌ها در مقایسه با سال گذشته بیشتر است، بنابراین نمی‌توان بر این اساس درباره شرایط آینده قضاوت کرد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: متوسط بارش حوضه‌های آبریز خوزستان از ابتدای سال آبی تا کنون 30 میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال گذشته 67 درصد و نسبت به آمار بلند مدت 50 ساله 10 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بهارلویی افزود: اگرچه نگرانی‌هایی در خصوص وقوع سیلاب وجود دارد، اما در حال حاضر شواهد و آمار ثبت شده نشان می‌دهد که شرایط بارشی مانند سال گذشته نیست. همچنین آخرین پیش‌یابی‌های بلندمدت مرکز اقلیم شناسی کشور از کاهش بارندگی در زمستان خبر می‌دهد که این موضوع قابل توجه بوده و باید احتیاط در مصارف آب را نیز در دستور کار داشت.

وی ادامه داد: در سال آبی جدید اصول برنامه‌ریزی بر مبنای مدیریت ریسک بوده و سعی شده در بازه خشکسالی‌های متوسط تا تر سالی‌های متوسط با اعمال مدیریت آب، تنش‌های محتمل کنترل شود. بدیهی است نمی‌توان بر اساس وقایع نادر سیاست و مدیریت برنامه‌ریزی مخازن سدها را تدوین و اعمال کرد. بدین منظور در این امر از مشورت اساتید دانشگاهی و شرکت‌های مهندسین مشاور نیز در قالب شورای مشورتی برای رسیدن به بهترین سیاست ممکن، بهره برده شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان، حجم کنونی قابل برنامه‌ریزی سدهای خوزستان را چهار میلیارد و 55 میلیون متر مکعب عنوان و خاطرنشان کرد: ایمنی کامل در خصوص بخش مخرب سیلاب‌ها زمانی حاصل می‌شود که تمامی بهره‌برداران و ذینفعان آب به وظایف و تکالیف قانونی خویش عمل کنند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools