سد بختیاری و قابلیت مدیریت سیل :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سد بختیاری و قابلیت مدیریت سیل

استاندار خوزستان گفت: ساخت سد بختیاری می‌تواند قابلیت مدیریت سیل حوضه آبریز دز را بالا ببرد.

"غلامرضا شریعتی" با حضور در همایش ملی "سیلاب 98-97: اگر تکرار شود!" که به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار شد، افزود: دستگاه‌ها، نیروهای مسلح و مردم با هماهنگی توانستند، بحران سیلاب را مهار کنند، مجموعه دولت در استان اکنون نیز پس از مدیریت بحران بسیج شد تا وعده‌های دولت در بحث بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده در خوزستان را محقق سازد.

وی ادامه داد: مجموعه استانداری خوزستان در سیلاب اخیر سه رویکرد و اولویت را در دستور کار خود قرار داد، که اولویت اول و اصلی در جهت کاهش تلفات جانی بود و مجموعه دولت همواره بر این امر تاکید داشته است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: هدف ما مدیریت شرایط در جهت کاهش خطر و خسارات سیلاب بوده است و اولویت دوم را پایداری سدها، پیشگیری از آسیب دیدن و شکسته شدن سدها می‌دانیم و در سیل اخیر مدیریت رهاسازی آب به‌گونه‌ای بود که پایداری و ایمنی سد و تاسیسات وابسته آن به خوبی حفظ شد.

وی ادامه داد: در صورت عدم اتخاذ چنین رویکردی امکان رخ دادن اتفاقات ناگوار و غیرقابل کنترل وجود داشت و موجب خسارت بی‌سابقه می‌شد.

شریعتی اولویت و رویکرد سوم را مدیریت ریسک عنوان کرد و گفت: در مدیریت ریسک، توجه به پایین‌دست مدنظر بود و رهاسازی به‌گونه‌ای انجام شد که کمترین خسارت مالی و زیربنایی وارد شود.

وی نقش سدها در کنترل سیل استان را مهم دانست و تصریح کرد: با ساخت سدها و با این حجم سیلاب‌ها، تلفات و خسارت‌ها به حدی کاهش یافت که هیچ تلفات جانی در سیل اخیر نداشتیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در سیل اخیر آورد رودخانه کرخه سه میلیارد متر مکعب بوده است، اظهار کرد: دبی ثبت شده در این سد، پنج هزار و ۲۰۰ تا پنج هزار ۴۰۰ متر مکعب برثانیه و دبی ثبت شده در پیک، هشت هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه با توجه به گستردگی سیلاب باید بسیاری از مناطق تخلیه می شدند، عنوان کرد: با همکاری دستگاه های‌اجرایی، نیروهای مسلح و مردم تلاش کردیم کمترین جابجایی و تخلیه انجام شود.

وی با بیان اینکه کارهایی مانند پخش سیلاب، ایجاد دایک و انحراف آب انجام شد تا سه اولویت خود را سرلوحه کار خود قرار داده و از تلفات جلوگیری کنیم، تشریح کرد: هدف ما افزایش پایداری سدها، جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌های شهری و کاهش خسارت به بخش کشاورزی بوده است.

شریعتی با بیان اینکه سیلاب‌ها به کانون‌های ریزگرد هدایت شدند، ادامه داد: محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب‌ها از طریق همین سیلاب‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده و علاوه بر اینکه احیای آنها را در پی داشته، موجب تجدید منابع سطحی و زیرزمینی و همچنین آبیاری جنگل‌ها و تثبیت خاک شده است.

استاندار خوزستان بر لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی جهت کنترل سیلاب‌های آینده تاکید کرد و افزود: احیای نهر مالح در حوضه کارون می‌تواند به‌عنوان یک کانال سیلاب‌بر بسیار مناسب، ما را بیمه کند.

وی با بیان اینکه در صورت احیای مسیر قدیمی سد دز می‌توان از آن به عنوان کانال سیلاب‌بر استفاده کرده و حجم بسیاری از آب را هدایت کرد، گفت: ساخت سد بختیاری می‌تواند قابلیت مدیریت سیل حوضه آبریز دز را بالا ببرد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools