ابداع یک آب‌ شیرین‌کن که با انرژی خورشیدی کار می‌کند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ابداع یک آب‌ شیرین‌کن که با انرژی خورشیدی کار می‌کند

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، یک دستگاه آب‌ شیرین‌کن ابداع کرده‌اند که با کمک انرژی خورشیدی کار می‌کند. پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، یک دستگاه آب شیرین کن ابداع کرده‌اند که نیروی آن از خورشید تامین می‌شود. این دستگاه می‌تواند بیش از ۱.۵ گالن آب شیرین را در هر یک ساعت تامین کند و شاید بتواند به منبعی کارآمد و کم‌هزینه از آب شیرین تبدیل شود.

این سیستم، از چندین لایه تبخیرکننده مسطح خورشیدی و "چگالنده" یا "کندانسور"(condenser) استفاده می‌کند که به صورت عمودی در قسمت بالای یک عایق شفاف هوایی قرار گرفته‌اند.


نکته اصلی در مورد کارآیی این سیستم، روشی است که برای شیرین کردن آب و طی چند مرحله به کار می‌برد. گرمایی که در مرحله پیشین منتشر شده، در هر مرحله به جای تلف شدن، مهار می‌شود. دستگاه آب شیرین کن با این روش می‌تواند کارآیی قابل توجهی در تبدیل انرژی خورشید به انرژی حاصل از تبخیر آب داشته باشد.


این ابزار، از پنل‌های مسطحی کمک می‌گیرد تا گرما را جذب کند و سپس گرما را به آب انتقال می‌دهد تا تبخیر آن آغاز شود. در پنل بعدی، بخار متراکم و آب حاصل از آن جمع‌آوری می‌شود. سپس، گرمای ناشی از تراکم بخار، به لایه بعدی انتقال می‌یابد.


در سیستم های کندانسور معمولی هنگامی که بخار روی سطح جمع می‌شود، گرما را منتشر می‌کند اما این گرما به سادگی در محیط از بین می‌رود. در سیستم چند لایه دانشگاه ام.آی.تی، گرمای منتشر شده، به لایه بعدی منتقل می‌شود، گرمای حاصل از انرژی خورشید را بازیابی می‌کند و کارآیی این روند را افزایش می‌دهد.


"اولین وانگ"(Evelyn Wang)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه ام.آی.تی و مدیر این پروژه گفت: پس از تراکم آب، انرژی آن به صورت گرما آزاد می‌شود. اگر بیش از یک مرحله را پشت سر بگذارید، می‌توانید از مزایای این گرما بهره‌مند شوید.


اضافه کردن لایه‌های بیشتر به دستگاه، کارآیی آن را در تولید آب آشامیدنی افزایش می‌دهد اما هر لایه، با هزینه همراه است و به سنگین شدن دستگاه منجر می‌شود. این گروه پژوهشی، یک سیستم ۱۰ مرحله‌ای را برای دستگاه خود طراحی کردند و آن را روی بام ساختمان دانشگاه ام.آی.تی مورد آزمایش قرار دادند. سیستم توانست در این آزمایش، آب آشامیدنی ارائه دهد که با استانداردهای آب آشامیدنی شهری مطابقت داشت.


"لنان ژانگ"(Lenan Zhang)، دانشجوی دانشگاه ام.آی.تی و از پژوهشگران این پروژه گفت: این امکان وجود دارد که سطح کارآیی چنین سیستم‌هایی با افزایش مراحل نمک‌زدایی و تنظیمات بیشتر، افزایش یابد.


پژوهشگران در نظر دارند تا آزمایش‌های بیشتری را برای بهینه‌سازی مواد و پیکربندی سیستم انجام دهند و دوام آن را تحت شرایط واقعی آزمایش کنند. آنها همچنین قصد دارند تا این ابزار را از مقیاس آزمایشگاهی درآورند و به ابزاری تبدیل کنند که برای استفاده مشتریان، مناسب باشد.


این پژوهش، در مجله "Energy and Environmental Science" به چاپ رسید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools