گزارش توسعه آب جهان 2020 - آب و هوا و تغییرات اقلیمی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش توسعه آب جهان 2020 - آب و هوا و تغییرات اقلیمی


تغییرات آب و هوایی در دسترس بودن، کیفیت و کمیت آب مورد نیاز برای نیازهای اساسی انسان تأثیر می گذارد، در نتیجه درباره تضعیف بهره مند شدن از حقوق اساسی آب آشامیدنی سالم و بهداشت برای میلیاردها نفر، هشدار می دهد که آخرین گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد. نویسندگان از ایالتها می خواهند تا برای حل این چالش تعهدات بیشتری ببخشند.

چنین وخیم تر شدن اوضاع فقط مانع دستیابی به هدف توسعه پایدار 6 می شود که بخشی از برنامه 2030 توسعه پایدار است و براساس آن دسترسی به آب آشامیدنی و فاضلاب سالم باید در طی ده سال برای همه تضمین شود. این یک چالش قابل توجه خواهد بود - 2.2 میلیارد نفر در حال حاضر دسترسی به آب آشامیدنی سالم را ندارند و 4.2 میلیارد یا 55 درصد از جمعیت جهان بدون فاضلاب با مدیریت ایمن هستند.


میزان مصرف آب طی یک قرن گذشته شش برابر شده است و سالانه حدود 1٪ در حال افزایش است. با این حال، تخمین زده می شود که تغییرات آب و هوا، همراه با افزایش فرکانس و شدت حوادث شدید - طوفان ها، سیل و خشکسالی، وضعیت را در کشورهایی که در حال حاضر دچار "تنش آبی" می شوند، تشدید می کند و مشکلات مشابهی را در مناطقی ایجاد می کند که به شدت نبوده اند. متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا. علاوه بر این، این گزارش این واقعیت را تأکید می کند که مدیریت ضعیف آب تمایل به تشدید تأثیرات تغییرات آب و هوایی، نه تنها بر روی منابع آب بلکه در کل جامعه دارد.


مدیر کل یونسکو، آدری آزولا، تأکید می کند "که آب نیازی به مساله ندارد - این می تواند بخشی از راه حل باشد. آب می تواند از تلاشها برای کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا پشتیبانی کند. "


رییس UN-Water و رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، گیلبرت اف. هونگبو می گوید: "اگر ما در مورد محدود کردن درجه حرارت جهانی جدی هستیم به دمای زیر 2 درجه سانتیگراد و رسیدن به اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 خواهیم رسید.، ما باید فورا عمل کنیم. راه حل هایی برای مدیریت آب و آب و هوا به صورت هماهنگ تر وجود دارد و هر بخش از جامعه نقش ایفا می کند. ما به راحتی نمی توانیم صبر کنیم. "


اثرات سلامتی، تهدید برای تنوع زیستی


در واقع، کیفیت آب تحت تأثیر افزایش دمای آب و کاهش اکسیژن محلول قرار می گیرد و منجر به کاهش ظرفیت خود تصفیه حوضه های آب شیرین می شود. ما شاهد افزایش خطرات ناشی از آلودگی آب و آلودگی پاتوژن ناشی از سیل یا غلظت بیشتر آلاینده ها در دوره خشکسالی خواهیم بود. علاوه بر تأثیر در تولید مواد غذایی، اثرات آن بر سلامت جسمی و روانی - که با بیماری، آسیب، آسیب اقتصادی و جابجایی افراد در ارتباط است - از این رو احتمالاً قابل توجه خواهد بود.


بسیاری از اکوسیستم ها، به ویژه جنگل ها و تالاب ها نیز در معرض تهدید هستند و تنوع زیستی را کاهش می دهند. تأمین منابع آب، نه تنها برای کشاورزی - که 69٪ برداشت آب شیرین را شامل می شود - بلکه برای صنعت، تولید انرژی و حتی شیلات نیز تأثیر خواهد داشت.


مناطقی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند: مجمع الجزایر، کوهستان ها، مناطق استوایی و شمال دور


بیشتر تأثیر تغییرات آب و هوا بر روی منابع آب در مناطق گرمسیری، که بیشتر کشورهای در حال توسعه در آن قرار دارند، آشکار می شود و پیامدهای احتمالی آخرالزمانی برای ایالت های جزیره کوچک، که برخی از آنها را می توان از نقشه پاک کرد. مناطق کوهستانی نیز به دلیل برخورداری از یخچال های طبیعی کوهستان و برف های برفی، به طرز چشمگیری آسیب پذیر هستند، که تقریباً در همه جای جهان روند کاهشی نشان می دهد. با این حال، نویسندگان تشخیص می دهند که تعدادی از عدم قطعیت ها، به ویژه در سطح محلی و به دلیل تغییر فصلی الگوهای بارندگی، باقی مانده است.


راه حلهای پیشنهادی: سازگاری و کاهش


در مواجهه با این تهدیدات، این گزارش دو استراتژی مکمل برای اجرا را برجسته می کند - سازگاری و کاهش:


سازگاری شامل ترکیبی از گزینه های طبیعی، فنی و فنی و همچنین اقدامات اجتماعی و نهادی برای کاهش آسیب و بهره برداری از پیامدهای مثبت چندانی از تغییرات آب و هوایی است. این احتمال وجود دارد که مزایای بسیار سریع، عمدتا در سطح محلی داشته باشد.


کاهش می تواند شامل اقدامات انسانی مورد نیاز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) در هنگام بهره برداری از سینک های کربن برای کاهش مقدار CO2 و سایر گازهای گلخانه ای موجود در جو باشد. این مناطق می تواند مناطق جغرافیایی بزرگی را شامل شود، اما با دستاوردهای ممکن است طی چند دهه گسترش یابد. با این حال، امکان کاهش در مدیریت آب تا حد زیادی ناشناخته مانده است.


بهبود مدیریت فاضلاب


تصفیه خانه های فاضلاب همچنین با تولید گازهای گلخانه ای به تغییرات آب و هوا کمک می کند و حدود 3 تا 7 درصد از کل انتشارات را تشکیل می دهد. این انتشارات از انرژی مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب و فرآیندهای بیوشیمیایی مورد استفاده ناشی می شود. اما به دلیل تجزیه ماده آلی موجود در آن، فاضلاب تصفیه نشده همچنین منبع اصلی متان، گاز قدرتمند گلخانه ای است. در این گزارش اشاره شده است که پساب فاضلاب انرژی بیشتری از آنچه برای تصفیه آن لازم است، فراهم می کند، البته البته اینکه از آن مهار می شود. تخمین زده می شود که در سرتاسر جهان، بین 80 تا 90 درصد فاضلاب و بدون هیچ گونه روش تصفیه به محیط زیست تخلیه می شود.


به طور خلاصه، مدیریت بهینه منابع آب به معنای سرمایه گذاری در تکنیک های درمانی مدرن است که امکان استخراج متان از مواد آلی را فراهم می کند و سپس از این بیوگاز برای تولید انرژی مورد نیاز برای اجرای فرایند استفاده می کند، همانطور که قبلاً در کشورهای کمبود آب انجام شده است. مانند اردن، مکزیک، پرو و ​​تایلند. این تکنیک ها به تاسیسات عمومی مربوطه این امکان را داده اند که ضمن کاهش پس انداز مالی و بهبود کیفیت خدمات، میزان انتشار گازهای گلخانه ای هزاران تن CO2 را کاهش دهند.


در این گزارش همچنین به مداخلات نوآوری مدیریت آب مانند ضبط مه، یا موارد سنتی تر مانند حفاظت از تالاب ها، و همچنین تکنیک های اثبات شده "کشاورزی حفاظت" اشاره شده است. با وجود کمترین میزان بارندگی، می توان ساختار خاک، ماده آلی و رطوبت را حفظ کرد. به همین ترتیب، "استفاده مجدد" از فاضلاب های جزئی تصفیه شده برای کشاورزی و صنعت، بدون اینکه لزوما نوشیدن آن را ایمن کند، یک رویکرد جالب دیگر است.


اولویت بندی آب


متأسفانه، توجه داشته باشید که نویسندگان، در حالی که نیاز به مبارزه با تغییرات آب و هوا از طریق مدیریت بهتر چرخه آب به خوبی تشخیص داده شده است، اما به واقعیت ترجمه نمی شود. آدری آزولای اظهار داشت: "کلمه" آب "به ندرت در توافق نامه های بین المللی آب و هوا ظاهر می شود. "کمکهای ملی تعیین شده" که توسط دولتها تحت توافق پاریس ارائه شده اند، ماهیت کلی دارند، بدون آنکه برنامه های خاصی برای آب ارائه دهند. در حالی که اکثر کشورها "سبد اقدامات" خود آب را تشخیص می دهند، تعداد کمی از آنها در واقع هزینه های این اقدامات را محاسبه کرده اند و حتی تعداد کمی از آنها پروژه های خاص را مطرح کرده اند. در همین حال، از فرصت های هم افزایی بین اقدامات سازگاری و کاهش می توان غفلت شد.


دسترسی به صندوق های اقلیمی


مسأله مالی بدیهی است که بسیار مهم است. نویسندگان خاطرنشان کردند که مدیریت منابع آب و خدمات آبرسانی و فاضلاب کمکهای مالی لازم را تأمین می کنند و نیازمند توجه بیشتر دولتها هستند. آنها استدلال می کنند که فرصت های فزاینده ای برای ادغام سیستماتیک برنامه های سازگاری و کاهش در سرمایه گذاری های مرتبط با آب وجود دارد تا آنها را برای اهداکنندگان جذاب تر کند.


نمونه خوبی از این پروژه پروژه صندوق اقلیم سبز در سریلانکا است. این هدف به منظور بهبود سیستم های آبیاری در جوامع روستایی آسیب پذیر و ترویج شیوه های کشاورزی هوشمند آب و هوایی در سه حوضه رودخانه، ارائه هر دو سازگاری و مزایای کاهش آب و هوا، ضمن حفظ آب و محافظت از منابع آب آشامیدنی است.


ابتکارات مختلف تغییر آب و آب و هوا همچنین می تواند مزایایی از جمله اشتغال زایی، بهبود سلامت عمومی، کاهش فقر، ارتقاء برابری جنسیتی و معیشت معیشت را بهبود بخشیده و جذابیت بیشتری را برای اهدا کنندگان ایجاد کند.


نویسندگان گزارش نتیجه گیری در مورد اتخاذ تدابیر یکپارچه سازی و کاهش اقدامات پیشنهادی برنده است. آنها برای مدیریت پایدار منابع آب و همچنین برای حقوق بشر در برابر آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به وضوح سودمند هستند. آنها همچنین به طور مستقیم علل و پیامدهای تغییرات آب و هوایی را بررسی می کنند، از جمله از نظر پاسخ به حوادث شدید آب و هوا. سرانجام، آنها در دستیابی به چندین هدف از توسعه پایدار سهیم هستند.


گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد، گزارش پرچمدار سازمان ملل متحد واتر در مورد مسائل مربوط به آب و فاضلاب است که هر سال بر روی یک موضوع متفاوت تمرکز دارد. این گزارش توسط یونسکو به نمایندگی از UN-Water منتشر شده است و تولید آن با هماهنگی برنامه ارزیابی آب جهانی یونسکو انجام می شود. این گزارش در رابطه با روز جهانی آب، با تصمیم و دانش در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می گیرد تا تدوین و اجرای سیاست های پایدار در مورد آب را ارائه دهند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools