داده بارش ماهواره TRMM چیست؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




داده بارش ماهواره TRMM چیست؟


یکی از چالش های بزرگ بشر در قرن بیست و یکم با آن روبرو است، تهدید تغییرات جهانی آب و هوا به دلیل افزایش سطح دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای موجود در جو است. آیا تهدید واقعی است؟ مدل های رایانه ای که شرایط آینده را پیش بینی می کنند با برخی از مدل های پیش بینی گرم یا کمی گرم شدن، با بعضی از روش های بسیار مهم تفاوت دارند، در حالی که برخی دیگر افزایش دما را پیش بینی می کنند که به طور قابل توجهی روش زندگی ما را تغییر می دهد. بدون داده های بیشتر و درک بهتر از سیستم فعلی آب و هوا، امید زیادی وجود ندارد که بتوانیم تفاوت های موجود بین مدل های فعلی خود را درک کنیم و هر دو طرف در بحث زیست محیطی همچنان به دنبال نظرات آنها باشند.


ماهواره TRMM

تعادل انرژی جو جهانی نشان می دهد که تنها حدود یک چهارم انرژی لازم برای هدایت گردش اتمسفر جهانی از انرژی مستقیم خورشیدی حاصل می شود. سه چهارم دیگر انرژی با تبخیر آب - به طور عمده از اقیانوس - به جو منتقل می شود. با بالا رفتن بخار آب از سطح، انرژی لازم را برای تبدیل آب مایع به بخار آب - "گرمای نهان تبخیر" با خود به همراه دارد. هنگامی که بخار می تواند ابر و قطرات باران ایجاد کند، بیشتر این گرمای پنهان در خوشه های ابر بزرگ استوایی به جو آزاد می شود. انرژی گرمای نهان موجود در ابرها را نمی توان به طور مستقیم مشاهده و اندازه گیری کرد. با این وجود بارش باران محصول رهاسازی این انرژی است و بارندگی را نیز می توان اندازه گرفت. با توجه به مسئولیت سه چهارم انرژی که گردش جهانی جو را به همراه دارد، می توان گفت بارندگی های گرمسیری باعث ایجاد "الگوی آب و هوا" می شوند. متأسفانه، هنوز بلاتکلیفی به میزان 50٪ از میزان بارندگی های گرمسیری وجود دارد. اگر نتوانیم میزان بارندگی و انرژی آزاد شده هنگام باران را بهتر تعریف کنیم، احتمالاً مدل های آب و هوایی را از طریق آزمایشات سختگیرانه ای که برای اطمینان به پیش بینی های آنها لازم داریم، قرار نمی دهیم.


از زمان راه اندازی آن در سال 1997، TRMM اندازه گیری بارش های بحرانی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سیاره ما را ارائه داده است. رادار بارش (PR) به ستون بارش نگاه می کرد و بینش جدیدی در مورد ساختار طوفان گرمسیری و تشدید ارائه می داد. مایکروویو TRMM - TMI انرژی مایکروویو ساطع شده از زمین و جو آن را برای اندازه گیری بخار آب، آب ابر و شدت بارندگی در جو اندازه گیری کرد. اندازه گیری بارش TRMM از جمله مباحث دیگر، و همچنین طیف گسترده ای از برنامه های اجتماعی، ورودی های مهمی را برای پیش بینی سیکلون گرمسیری، پیش بینی هوای عددی و اقلیم های بارش ایجاد کرده است.


TRMM پس از آنکه فضاپیما ذخایر سوخت خود را از بین برد، رسماً در 15 آوریل 2015 به پایان رسید. TRMM در 15 ژوئن 2015 بر فراز اقیانوس جنوبی هند خاموش شد و دوباره وارد جو زمین شد. در ابتدا که به مدت 3 سال طراحی شده بود، TRMM به مدت 17 سال به ارائه تصاویر پیشگامانه 3 بعدی از باران و طوفان ها پرداخت. TRMM به رونق ماهواره های اندازه گیری اضافی بارش که حاوی رادیومترهای مایکروویو مانند GPM هستند کمک کرده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools