مدیریت منابع آب از طریق درک هیدرولوژی و چرخه آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مدیریت منابع آب از طریق درک هیدرولوژی و چرخه آب


نمودار چرخه آب

کلمه هیدرولوژی به معنای واقعی، مطالعه آب است. مطالعه این علم معمولاً با دستیابی به درک سیکل آب، آغاز می شود. حرکت طبیعی آب از طریق فرآیندهای مانند تبخیر، بارش، تعرق و جریان رواناب از طوفان، در نزدیکی سطح زمین. نمودار چرخه آب (در بالا سمت راست) فرایندی را نشان می دهد که توسط آن آب زمین به دور خود حرکت می کند و از یک شکل به فرم دیگر تبدیل می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد چرخه آب، مقاله "در مورد حرکت آب طبیعی از طریق نمودار چرخه آب" را بیاموزید.


مدیریت منابع آب

دو نوع اصلی منابع آب شیرین وجود دارد، آبهای زیرزمینی (اصطلاح مورد استفاده برای آبهای زیرزمینی) و آبهای سطحی (رودخانه ها، دریاچه ها و نهرها). اگرچه آب سطح تازه فقط بخش بسیار کمی از موجودی آب کل زمین است، اما این یک بخش بسیار مهم است و برای مقاصد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر دوره های معمول هیدرولوژی عمومی به مطالعه هیدرولوژی آب های سطحی اختصاص یافته است. نمودار در سمت چپ اطلاعات مربوط به مقادیر نسبی انواع مختلف منابع آبی زمین را نشان می دهد.



شایان ذکر است در این مرحله که بین مدیریت منابع آب و مدیریت برخی منابع طبیعی دیگر مانند سوخت های فسیلی به عنوان مثال تفاوت اساسی وجود دارد. همانطور که استفاده می شود، آب مصرف نمی شود. موجودی کل آب روی زمین و یکسان است. ممکن است از یک شکل به شکل دیگر تبدیل شود، به عنوان مثال آب شیرین به آب نمکی، یخ به آب مایع یا بخار آب موجود در هوا از طریق فتوسنتز به آبهای ذخیره شده در ماده گیاه تبدیل شود. در حقیقت، آب شیرین به طور مداوم توسط یکی از مؤلفه های اصلی چرخه آب، که تبخیر از اقیانوس ها و بارندگی بر روی زمین است، احیا می شود. از طرف دیگر سوخت های فسیلی از طریق تبدیل آنها به انرژی مصرف می شوند. سوخت های فسیلی بازسازی نخواهند شد مگر اینکه شرایط روی زمین بار دیگر مانند هزاره های گذشته، هنگامی که سوخت های فسیلی از مواد آلی تولید می شوند، دوباره تولید نشوند.


اگر آب در اثر استفاده از آن مصرف نمی شود، چرا ما نگران مدیریت منابع آب خود هستیم؟ به سادگی، در بعضی از مواقع در بعضی از مناطق آب زیادی وجود دارد که منجر به جاری شدن سیل می شود و در بعضی از مواقع در بعضی از مناطق آب بسیار کمی وجود دارد که منجر به خشکسالی یا کمبود آب می شود. همچنین نگرانی در مورد آلودگی منابع آب ما از طریق طریقه استفاده از آنها وجود دارد.


خصوصیات آبخیزداری

حوزه آبخیز یک واحد اساسی است که در هیدرولوژی مورد استفاده قرار می گیرد. یک حوضه آبریز نیز به عنوان منطقه زهکشی یا حوضه رودخانه شناخته می شود، منطقه ای که آب طوفان از آن خارج می شود تا به یک نقطه خروج مشخص برسد. شناسایی مرز یک حوضه آبریز و تعیین برخی از خصوصیات آن برای جنبه های مختلف مدیریت آب طوفان از جمله طراحی فاضلاب طوفان و سیستم های بازداشت آب طوفان از اهمیت بسیاری برخوردار است.


تنها مهمترین ویژگی آبخیزداری منطقه آن است. از دیگر خصوصیات مفید منطقه زهکشی شیب و طول مسیرهای رواناب آب طوفان، ضریب خراب شدن و زمان غلظت است. ضریب رواناب به عنوان کسری از بارندگی در منطقه زهکشی که رواناب می شود تعریف می شود. در محاسبه روش عقلانی نرخ اوج رواناب اوج طوفان استفاده می شود. زمان غلظت زمان لازم برای بارندگی در دورترین نقطه از حوزه آبخیز برای رسیدن به خروجی است و در تعیین شدت بارندگی در طراحی برای محاسبات آب طوفان دارای اهمیت است.


مدیریت آب طوفان

مدیریت آب طوفان در درجه اول تسهیل جریان آب طوفان است، بنابراین ایجاد نمی شود و باعث جاری شدن سیل محلی می شود. سازه های مورد استفاده برای تحقق این امر شامل خروجی های طوفان و یا آریائوها، و شاید نگهداشت آب طوفان یا امکانات نگهداری آب طوفان است. محاسبه نرخ رواناب اوج طوفان طوفان برای طراحی این نوع از امکانات مورد نیاز است. از خصوصیات حوزه آبخیز مشخص شده در بالا استفاده می شود، به طور معمول با معادله (Q = CiA) برای محاسبه اوج میزان رواناب اوج طوفان، Q، براساس مقادیر ضریب رواناب، C، منطقه آبخیز، A و طراحی باران شدت، i برای اطلاعات بیشتر در مورد محاسبات روش مذکور، به مقاله "روش منطقی برای محاسبه نرخ رواناب اوج طوفان اوج" مراجعه کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools