سازگاری مؤثر با افزایش خطر سیل - بخش اول :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سازگاری مؤثر با افزایش خطر سیل - بخش اول


جاری شدن سیل در جهان با سرعت شهرنشینی با تأثیرات نامتناسب بر فقیرترین و آسیب پذیرترین شهرها، باعث ایجاد ویرانی در جهان شده است. استراتژی های سازگاری مؤثر مورد نیاز است، که زیرساخت های محافظت در برابر سیل، راه حل های مبتنی بر طبیعت و برنامه های تأمین منابع مالی را برای مدیریت سیل ها و بافر کردن تأثیرات اقتصادی آنها را در نظر گیرد.

ضرر و زیان جهانی ناشی از فاجعه جهانی در سال 2017 از 300 میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته است، که این سال پرهزینه ترین سال را به ثبت رساند و روند صعودی بلند مدت را ادامه می دهد. برای اولین بار در تاریخ، بیش از نیمی از جمعیت جهان اکنون در شهرهایی زندگی می کنند که بسیاری از آنها در رودخانه ها، در امتداد سواحل یا هر دو واقع شده اند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که کل منطقه شهری در معرض طغیان در اروپا طی 150 سال گذشته 1000 درصد افزایش یافته است. در مقیاس جهانی، روند شهرنشینی در منطقه سیل به همین ترتیب شیب دار بوده و همچنان صعود می کند، به ویژه در آفریقا و آسیا. این نه تنها بدان معنی است که هرچه بیشتر دارایی های انسانی در راه سیلاب قرار دارد، بلکه شهرنشینی با افزایش سطوح غیر قابل نفوذ و عدم وجود زهکشی طبیعی، مسایل سیل دیگری را ایجاد می کند که قبلاً وجود نداشت.


تغییرات اقتصادی و اقتصادی بیشتر با افزایش تغییرات آب و هوایی در باران شدید که شدت و احتمال وقوع سیل را تقویت می کند، همراه است. در اروپا، تمام مدل های آب و هوایی به طور مداوم افزایش اثرات سیل را در بیشتر کشورهای غربی و مرکزی نشان می دهند، و تقریباً آسیب های مورد انتظار را تا پایان قرن 5 مضاعف می کند. علاوه بر این، تغییر الگوهای ذوب برف بهاری و طوفان های زمستانی به طور چشمگیری بر زمان جاری شدن سیل در طول سال تأثیر گذاشته است. در طی این روندهای طولانی مدت، نوسانات بین سالانه به دلیل الگوهای جوی در مقیاس بزرگ مانند نوسانات آتلانتیک شمالی (NAO) و الگوی آتلانتیک شرقی (EA) باعث ایجاد نوسانات شدید سالانه به سال در بارندگی و در نتیجه خسارت سیل می شود.


تأثیرات جاری شدن سیل فراتر از خسارت مستقیم دارایی ها و زیرساخت ها است. ضررهای اقتصادی ناشی از اختلال در مشاغل، تأثیرات رفاهی و شوک های زنجیره تأمین اغلب ممکن است در مواقع برابر و یا از خسارت مستقیم فراتر رود. در موارد شدید، مانند تعطیلی وال استریت به دلیل طوفان سندی، اثرات موجبات اقتصادی ممکن است در یک بخش کلی در سراسر جهان احساس شود. فقدان رفاه ناشی از وقوع سیل به سخت ترین فقیرترین وضعیت در جامعه است. در بسیاری از کشورها، فقیرترین گروه های جمعیت نسبتاً در معرض سیل قرار دارند، زیرا اغلب مجبور به زندگی و کار در مناطق کم ارتفاع هستند. علاوه بر این، فقیرترین خانوارها نسبت به تأثیرات حاصل از درآمدشان آسیب پذیرتر هستند و غالباً با یک رویداد واحد می توان آنرا خط فقر سوق داد. به همین ترتیب، بلایای طبیعی ممکن است فقر جهانی را به طور مؤثر افزایش دهد.


گرچه روندهای مثبت قابل مشاهده است. توسعه اقتصادی، پیشرفت تکنولوژی و مداخلات انطباق هدفمند به کاهش تأثیر سیل به مرور زمان کمک می کند. در اروپا، تلفات و خسارات عادی اقتصادی (خسارت به عنوان درصد تولید ناخالص داخلی) علیرغم افزایش در منطقه آب گرفتگی و ضررهای مطلق، طی دهه های اخیر بطور چشمگیری کاهش یافته است. همچنین در سطح جهانی، چنین کاهش تأثیر نسبی مشاهده شده است، زیرا کشورهای کم درآمد با افزایش درآمد سرانه کمتر آسیب پذیر می شوند. این نشان می دهد که سازگاری مؤثر با سیل، حتی اگر با مواجهه رو به رشد و تغییر وضعیت آب و هوا روبرو شوید، امکان پذیر است.


سازگاری با سیل

اگر همه بلایای طبیعی بطور ناگهانی و به طور کامل از بین بروند، هر سال صدها میلیارد دلار خسارت پس انداز می شود و تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می کنند بلافاصله 26 میلیون نفر کاهش می یابد. با این حال، نمی توان از همه بلایای پیشگیری کرد. سازگاری مؤثر با افزایش ریسک سیل نیاز به یک رویکرد متنوع از مداخلات دارد که ممکن است شامل اقدامات ساختاری محافظت در برابر سیل، سیستم های هشدار دهنده اولیه، برنامه ریزی اراضی با ریسک، راه حل های مبتنی بر طبیعت، حمایت های اجتماعی و ابزارهای تأمین مالی خطر باشد. ترکیب مناسب اقدامات با توجه به سطح ریسک، بودجه و اراده سیاسی در هر مکان متفاوت است.


اقدامات حفاظت از سیل فیزیکی، مانند دایک ها و لاین ها، به طور کلی در مناطقی با جمعیت و غلظت دارایی بالا مقرون به صرفه است. هلند، یک کشور بسیار پرجمعیت و مستعد سیل، نمونه اصلی کشوری است که به شدت به چنین اقدامات ساختاری متکی است. بیشتر خط ساحلی با سیستم آبگیر محافظت می شود و در برابر حوادثی که فقط هر 10،000 سال یک بار رخ می دهد محافظت می کند. با این حال، این آثار حفاظت نیاز به سرمایه گذاری عظیم سرمایه گذاری برای ساخت و ساز و نگهداری دارد، که برای آن هر دو جنبش سیاسی و بودجه های دولتی غالباً از دست می روند. علاوه بر این، تحقیقات در زمینه هیدرولوژی اجتماعی نشان داده است که افزایش محافظت در برابر سیل می تواند احساس غلطی از امنیت ایجاد کند و ممکن است توسعه را در این مناطق مستعد سیلاب تقویت کند. با این حال، در حالی که سیستم حاصل ممکن است به طور کلی ریسک کمتری داشته باشد، تأثیرات احتمالی یک رویداد تخریب آبریز می تواند فاجعه بار باشد.


اخیراً، دولتها برای مدیریت طغیان  به طور فزاینده ای به طبیعت روی می آوریم. چنین راه حل های مبتنی بر طبیعت شامل گسترده تر شدن دشت های طبیعی سیل، محافظت و گسترش تالاب ها، احیای صخره های صدف و مرجانی و سرمایه گذاری در فضاهای سبز شهری برای کاهش رواناب است. در ایالات متحده، تالابهای طبیعی تخریب خسارات ناشی از طوفان سندی را حدود 625 میلیون دلار تخمین زده اند. در خلیج مکزیک، اقدامات سازگاری مبتنی بر طبیعت حتی می تواند خطر کلی را با 50 میلیارد دلار خیره کننده کاهش دهد، با میانگین سود به هزینه 3.518. در همین حال، چین اجرای برنامه ملی "شهرهای اسفنجی" را در 16 شهر آزمایشی آغاز کرده است، جایی که مقادیر زیادی از فضای سبز برای جلوگیری از جاری شدن سیل سطح در طراحی شهری ادغام می شود. علاوه بر کاهش مؤثر ریسک سیل، راه حلهای مبتنی بر طبیعت می توانند طیف گسترده ای از تأثیرات مثبت را در حفاظت از اکوسیستم، ذخیره کربن، گردشگری و اشتغال محلی داشته باشند. اجرای رویکردهای طبیعی غالباً مستلزم مشارکت گروههای مختلف ذینفع است و از این طریق به افزایش آگاهی و ایجاد اجماع کمک می کند.


با وجود این، علیرغم مزایای متعدد راه حل های مبتنی بر طبیعت، کنترل سیل همچنان به مداخلات زیرساختی خاکستری وابسته است. جذب نسبتاً آهسته از راه حلهای مبتنی بر طبیعت، عدم درک کنونی در مورد سطوح حفاظتی امکان پذیر، برنامه های مناسب برای نظارت و نظارت، و سازوکارهای تأمین اعتبار قابل انعطاف برای چنین رویکردها را نشان می دهد. در بسیاری از موارد، ترکیب اقدامات زیرساختی سبز و خاکستری با راه حل های به اصطلاح "ترکیبی" بهترین پتانسیل را برای محافظت از امنیت فراهم شده توسط زیرساخت ها و در عین حال مزایای رویکردهای طبیعی دارد. برای ارزیابی طیف وسیعی از گزینه های موجود و طراحی طرح های مدیریت سیل که ترکیبی از ابزارهای طبیعی، زیربنایی و خط مشی را به مؤثرترین روش ممکن است تجزیه و تحلیل های دقیقی انجام شود.


مطالعه بخش دوم در اینجا.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools