کنتور آب - سنجش سرعت آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




کنتور آب - سنجش سرعت آب


اندازه گیری آب عمل تعیین میزان مصرف آب است. کنتورهای آب، حجم آب مورد استفاده واحدهای مسکونی و تجاری را که توسط سیستم آبرسانی عمومی تأمین می شود ، اندازه گیری می کند. آنها همچنین برای تعیین جریان از طریق بخش خاصی از سیستم استفاده می شوند.

در بیشتر کشورهای جهان کنتورهای آب در متر مکعب (متر مکعب) یا لیتر، کالیبره می شوند. اما در ایالات متحده و برخی از کشورهای دیگر متر کنتورها در پا مکعب (فوت مکعب) یا گالن های آمریکا بر روی حالت مکانیکی یا الکترونیکی کالیبره می شوند. کنتورهای مدرن معمولاً می توانند علاوه بر کل حجم، میزان جریان را نیز نشان دهند.

چندین نوع کنتور آب در کاربری مشترک است و ممکن است با استفاده از روش اندازه گیری جریان، نوع کاربر نهایی، سرعت جریان مورد نیاز و دقت مورد نیاز آنها مشخص شود.

در آمریکای شمالی، استانداردهای مربوط به ساخت آب سنج توسط انجمن کارگران آب آمریکا تعیین شده است. در خارج از آمریکای شمالی، اکثر کشورها از استانداردهای ISO استفاده می کنند.


سنجش سرعت آب

یک متر از نوع سرعت، سرعت جریان را از طریق یک متر از ظرفیت داخلی شناخته شده اندازه گیری می کند. سرعت جریان پس از آن می تواند به یک حجم جریان تبدیل شود تا میزان استفاده از آن مشخص شود. چندین نوع متر وجود دارد که سرعت جریان آب را اندازه گیری می کند، از جمله آنها می توان از جت متر (تک جت و چند جت)، کنتورهای توربین، پروانه و کنتور استفاده کرد. بیشتر کنتورهای مبتنی بر سرعت دارای یک خط تنظیم جهت کالیبراسیون متر به دقت لازم هستند.


کنتورهای چند جت

کنتورهای چند جت در اندازه های کوچک بسیار دقیق هستند و معمولاً در سایزهای 0/625 تا 2 برای کاربران تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. کنتورهای چند جت از درگاه های متعدد اطراف محفظه داخلی برای ایجاد جت های متعدد آب در برابر پروانه استفاده می کنند، که سرعت چرخش آن بستگی به سرعت جریان آب دارد. مولتی جت ها در سرعت جریان کم بسیار دقیق هستند، اما هیچ متر اندازه بزرگی وجود ندارد، زیرا آنها مسیر جریان مستقیم لازم برای سرعت بالای جریان مورد استفاده در قطر لوله های بزرگ را ندارند. کنتورهای چند جت عموماً دارای یک عنصر فشار دهنده داخلی هستند که می تواند از گرفتگی درگاه های جت محافظت کند. کنتورهای چند جت معمولاً دارای بدنه آلیاژ برنز و یا قطعات داخلی بیرونی هستند و قطعات اندازه گیری داخلی آن از ترموپلاستیک مدرن و فولاد ضدزنگ ساخته شده است.


توربین

کنتورهای توربین نسبت به جابجایی و جت کنتورها با سرعت کم دقت کمتری دارند اما عنصر اندازه گیری کل مسیر جریان را اشغال نمی کند یا به شدت محدود نمی کند. جهت جریان به طور کلی مستقیم از طریق متر انجام می شود و باعث می شود سرعت جریان بالاتر و افت فشار کمتری نسبت به نوع جابجایی وجود داشته باشد. آنها متر انتخاب برای استفاده کنندگان بزرگ تجاری، ضد حریق و به عنوان متر اصلی برای سیستم توزیع آب هستند. برای محافظت از عنصر اندازه گیری در برابر ماسه سنگ یا سایر زباله هایی که می توانند وارد سیستم توزیع آب شوند، معمولاً برای جلوگیری از اندازه گیری، جلوی کنتور نصب می شود. کنتورهای توربین معمولاً برای اندازه های لوله 1-12 یا بالاتر در دسترس هستند. اجسام کنتور توربین معمولاً از برنز، چدن یا چدن داکت ساخته شده است. عناصر توربین داخلی می تواند آلیاژهای فلزی پلاستیکی یا غیر خورنده باشد. آنها در شرایط کار عادی دقیق هستند، اما بسیار تحت تأثیر مشخصات جریان و شرایط سیال قرار می گیرند.

  • کنتورهای آتش نشانی نوع خاصی از توربین کنتورها است که نیازهای دبی زیاد برای محافظت در برابر آتش را برآورده می کند. آنها اغلب توسط آزمایشگاه های Underwriters - UL یا Factory Mutual - FM برای استفاده در حفاظت از آتش تأیید می شوند.
  • کنتورهای آتش نشانی نوع ویژه ای از کنتورهای قابل حمل توربین است که برای اندازه گیری میزان آب در بیرون از هیدرنت متصل به یک هیدرنت آتش نشانی است. کنتورها معمولاً از آلومینیوم ساخته می شوند تا وزن خود را کم نگه دارند و معمولاً دارای ظرفیت 3 اینچ هستند.


کنتورهای مرکب

از یک متر مرکب زمانی استفاده می شود که سرعت جریان زیاد لازم باشد، اما در بعضی مواقع نیز سرعت جریان کمتری نیز وجود دارد که نیاز به اندازه گیری دقیق دارد. کنتورهای مرکب دارای دو عنصر اندازه گیری و یک شیر چک برای تنظیم جریان بین آنها هستند. در سرعت بالای جریان، آب معمولاً در درجه اول یا به طور کامل به عنصر جریان زیاد منحرف می شود. عنصر جریان بالا به طور معمول یک متر توربین است. هنگامی که سرعت جریان به جایی می رسد که عنصر جریان زیاد قادر به اندازه گیری دقیق نیست، یک شیر چک برای منحرف کردن آب به یک عنصر کوچکتر بسته می شود که می تواند سرعت جریان پایین را با دقت اندازه گیری کند. عنصر جریان کم به طور معمول یک متر جت یا PD است. با افزودن مقادیر ثبت شده توسط عناصر بالا و پایین، این ابزار دارای سابقه ای از کل مصرف آب در جریان از کنتور است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools