کنتور آب - کنتورهای الکترومغناطیسی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




کنتور آب - کنتورهای الکترومغناطیسی


اندازه گیری آب عمل تعیین میزان مصرف آب است. کنتورهای آب، حجم آب مورد استفاده واحدهای مسکونی و تجاری را که توسط سیستم آبرسانی عمومی تأمین می شود ، اندازه گیری می کند. آنها همچنین برای تعیین جریان از طریق بخش خاصی از سیستم استفاده می شوند.

در بیشتر کشورهای جهان کنتورهای آب در متر مکعب (متر مکعب) یا لیتر، کالیبره می شوند. اما در ایالات متحده و برخی از کشورهای دیگر متر کنتورها در پا مکعب (فوت مکعب) یا گالن های آمریکا بر روی حالت مکانیکی یا الکترونیکی کالیبره می شوند. کنتورهای مدرن معمولاً می توانند علاوه بر کل حجم، میزان جریان را نیز نشان دهند.

چندین نوع کنتور آب در کاربری مشترک است و ممکن است با استفاده از روش اندازه گیری جریان، نوع کاربر نهایی، سرعت جریان مورد نیاز و دقت مورد نیاز آنها مشخص شود.

در آمریکای شمالی، استانداردهای مربوط به ساخت آب سنج توسط انجمن کارگران آب آمریکا تعیین شده است. در خارج از آمریکای شمالی، اکثر کشورها از استانداردهای ISO استفاده می کنند.


کنتور الکترومغناطیسی

کنتورهای مغناطیسی، که معمولاً به آن "متر سنج" گفته می شوند، از نظر فنی از نوع آب سنج با سرعت هستند، به جز اینکه از خواص الکترومغناطیسی برای تعیین سرعت جریان آب استفاده می کنند، به جای مکانیکی که از جت و توربین استفاده می کنند. کنتورها از اصول فیزیکی قانون القایی فارادی برای اندازه گیری استفاده می کنند و برای کار با الکترومغناطیس ها نیاز به برق AC یا DC از یک خط برق یا باتری دارند. از آنجا که کنتورها هیچ عنصر اندازه گیری مکانیکی ندارند، آنها معمولاً این مزیت را دارند که بتوانند جریان را از هر جهت اندازه گیری کنند و از الکترونیک برای اندازه گیری و تکمیل جریان استفاده می کنند. کنتور می تواند برای اندازه گیری آب و فاضلاب خام (تصفیه نشده / فیلتر نشده) نیز مفید باشد، زیرا هیچ عنصر اندازه گیری مکانیکی برای گرفتگی یا آسیب دیدن در اثر باقی مانده جریان از کنتور وجود ندارد. لرزشگیرها با استفاده از متری متر لازم نیستند زیرا هیچ عنصر اندازه گیری در جریان جریان آسیب دیده وجود ندارد. از آنجا که انرژی الکتریکی ولگرد جریان یافته از طریق لوله جریان می تواند باعث خوانش نادرست شود، بیشتر کنتورها با استفاده از حلقه های زمینی یا الکترودهای زمینی نصب می شوند تا برق ولگرد را به دور از الکترودهای مورد استفاده برای اندازه گیری جریان درون لوله جریان منحرف کنند.


کنتورهای التراسونیک

کنتورهای التراسونیک از یک یا چند مبدل اولتراسونیک برای ارسال امواج صوتی اولتراسونیک از طریق مایعات برای تعیین سرعت آب استفاده می کنند. از آنجا که سطح مقطع بدنه کنتور یک مقدار ثابت و شناخته شده است، هنگام شناسایی سرعت آب، می توان حجم آب عبوری از کنتور را با دقت بسیار بالایی محاسبه کرد. به دلیل تغییر چگالی آب با دما، اکثر کنتورهای مافوق صوت نیز دمای آب را به عنوان جزئی از محاسبه حجم اندازه می گیرند.


دو فن آوری اندازه گیری اولتراسونیک اولیه وجود دارد که در اندازه گیری آب مورد استفاده قرار می گیرد:

  • کنتور تأثیر داپلر که از اثر داپلر برای تعیین سرعت آب در حال عبور از کنتور استفاده می کند.
  • کنتورهای گذر زمان که مقدار زمان لازم برای عبور سیگنال اولتراسونیک را بین دو یا بیشتر از نقاط ثابت درون متر اندازه گیری می کنند.

کنتورهای التراسونیک ممکن است دارای طراحی جریان یا از طریق "گیره" باشد. طراحی جریان از جمله مواردی است که آب مستقیماً از طریق متر عبور می کند و معمولاً در کاربردهای مسکونی یا تجاری یافت می شود. طرح های گیره عموما برای قطرهای بزرگتر که سنسورها در قسمت بیرونی لوله ها نصب می شوند و غیره استفاده می شود.


کنتورهای التراسونیک به طور معمول بسیار دقیق هستند و کنتورهای مجتمع های مسکونی قادر به اندازه گیری 0.01 گالن یا 0.001 فوت مکعب هستند. علاوه بر این، آنها دامنه اندازه گیری گسترده ای دارند، به نگهداری کمی نیاز دارند و به دلیل عدم وجود اجزای مکانیکی داخلی برای فرسودگی، طول عمر طولانی دارند. در حالی که نسبتاً جدید در بازار ابزارآلات آمریکایی جدید است، مترهای اولتراسونیک سالهاست که در کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مزایای استفاده از آنها نسبت به طرحهای مکانیکی سنتی، مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.


پیش پرداخت آب سنج

بسته به روش پرداخت می توان مترها را با پیش پرداخت یا پس پرداخت پرداخت کرد. بیشتر کنتورهای مکانیکی آب از نوع بعد از پرداخت و همچنین کنتورهای الکترومغناطیسی و اولتراسونیک هستند. با استفاده از پیش پرداخت آب متر، کاربر مقدار معینی از آب را از محل فروش خریداری و آماده می کند. مقدار آب اعتبار شده در رسانه هایی مانند کارت نوع IC یا RF وارد می شود. تفاوت اصلی در این است که آیا کارت نیاز به تماس با قسمت پردازش کنتور پیش پرداخت آب دارد یا خیر. در برخی مناطق، یک متر آب پیش پرداخت از یک صفحه کلید به عنوان رابط برای ورودی اعتبار آب استفاده می کند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools