طرح ذخیره آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




طرح ذخیره آب زیرزمینی


منطقه دره Happy در هنگ کنگ، که توسط زمین های تپه ای احاطه شده است، در هنگام بارندگی های شدید با سیلاب مکرر روبرو می شود. به منظور مقابله با مسئله سیلاب با کمترین مزاحمت برای فعالیت های عمومی و تجاری در یکی از مناطق پرترافیک در هنگ کنگ، بخش خدمات زهکشی (DSD) از منطقه ویژه اداری هنگ کنگ یک طرح ابتکاری حفاظت از سیل را ایجاد کرده است. این طرح شامل ساخت یک مخزن غول پیکر ذخیره سازی زیرزمینی، با ظرفیت 60،000 متر مکعب، در زیر زمین تفریحی Happy Valley موجود است که در هنگام بارندگی شدید قبل از تخلیه به سیستم زهکشی پایین دست، به طور موقت آب طوفان را ذخیره می کند تا خطرات سیل را کاهش دهد.


یکی از نکات قابل توجه این پروژه این است که مخزن ذخیره سازی در منطقه مرکزی مسابقه مسابقه Happy Valley، یکی از جاذبه های معروف هنگ کنگ واقع شده است. تیم پروژه تلاش زیادی کرده بود تا در هنگام ساخت هیچ مزاحمتی برای مسیر مسابقه ایجاد نکند.


بررسی اجمالی منطقه خوش دره و منطقه وان چای

(زمین تفریحی Happy Valley در وسط عکس نزدیک به دریا قرار دارد)


 مخزن ذخیره آب طوفانی به شکل L است و در زیر زمین های تفریحی Happy Valley موجود، در زیر 5 زمین ورزشی قرار دارد. ساخت مخزن ذخیره سازی به دو مرحله تقسیم شد تا برخی از زمین ها در دسترس کاربران باقی بماند در حالی که مابقی برای تسهیل کارهای ساختمانی بطور موقت بسته شدند.


 

مخزن ذخیره آب طوفانی L در زیر زمین های ورزشی Happy Valley


 آبریز اصلی جعبه در امتداد محیط مسابقه دوید. برای کار با مخزن ذخیره، آبریز جعبه اصلی منحرف شده و یک آبشار جعبه دو سلول 650 متری در وسط مسیر مسابقه ساخته شد. برای کنترل جریان طوفان به درون مخزن مخزن و مخزن ذخیره، پانزده ماده متحرک هوشمند نصب شد.


موهای متحرک "هوشمند" توصیف می شوند زیرا به طور خودکار توسط یک سیستم کنترل نظارت و کسب اطلاعات (SCADA) کار می کنند که سطح جزر و مد و همچنین سطح آب داخل مخزن، بالادست و پایین دست را از طریق سنسورها در زمان واقعی ردیابی می کند. این اجازه می دهد تا موها باز شود تا در زمان مطلوب از طغیان جعبه سرریز آب طوفان شود و با تغییر شرایط سطح آب، موقعیت موج تنظیم شود.


هنگامی که یک قسمت باران شدید به پایان رسید، میزان علف های هرز بیشتر کاهش می یابد و اجازه می دهد تا یک سوم از آب طوفان ذخیره شده مجدداً به داخل مخزن جعبه تخلیه شود، زیرا این امر باعث کاهش نیاز به پمپاژ و دستیابی به یک طراحی بیشتر برای صرفه جویی در انرژی می شود. دو سوم باقیمانده به بیرون رانده می شود.


عملکرد معاملات متحرک


 طراحی نوآورانه، بهینه سازی منابع

رگه های متحرک ابتکاری که در ابتدا توسط DSD به کار گرفته شد، با استفاده از ردیف های کنترل شده در زمان واقعی SCADA، مانع از پر شدن مخزن قبل از بلوغ یا تأخیر می شوند، در نتیجه اثربخشی ظرفیت ذخیره سازی سیل را به حداکثر می رسانند و اجازه می دهند حجم مخزن طراحی کمتری داشته باشد. این اجازه می دهد تا مخزن در بهترین زمان به کار گرفته شود.


در نتیجه، حجم مخزن مورد نیاز 25٪، از 80،000 متر مکعب به 60،000 متر مکعب کاهش یافت. همراه با طراحی در عمق کم، نه تنها یک سوم آب طوفان ذخیره شده می تواند توسط نیروی جاذبه تخلیه شود، بلکه میزان کارهای حفاری نیز بسیار کاهش یافت.


 مخزن ذخیره زیر آب طوفان دارای ظرفیت طراحی 60000 متر مکعب است


شهر اسفنجی، استفاده مجدد از آب

این پروژه با الهام از مفهوم "شهر اسفنجی" شامل بزرگترین سیستم برداشت آب در هنگ کنگ است که آبهای زیرزمینی و آب باران را جمع می کند. سیستم برداشت آب، آبهای زیرزمینی را از زهکشهای زیرزمینی، آب آبیاری اضافی و آب باران از میادین ورزشی جمع می کند.


آب جمع آوری شده از طریق یک واحد تصفیه محل انجام می شود و پس از آن از طریق زمین تفریحی برای آبیاری زمین های ورزشی، آبیاری گیاهان و شستشوی توالت توزیع می شود.


سیستم زهکشی زیرزمین نه تنها به دلیل صرفه جویی در مصرف آب، بلکه به دلیل از بین بردن نیاز به ایجاد پایه های گران قیمت برای بستن مخزن ذخیره، نوآورانه است. برای جلوگیری از شناور کردن مخزن ذخیره سازی در زیر سطح بالای آب دره شاد، یک طراحی معمولی نیاز به تخمین بیش از 500 شمع برای لنگر انداختن سازه به بستر دارد.


با استفاده از سیستم زهکشی زیر خاک، سیستم برداشت آب می تواند حداکثر تا 220000 متر مکعب آب در سال طول بکشد در حالی که فشار آب ساخته شده از زیر زمین را کاهش می دهد. این بخشی از مفهوم "شهر اسفنجی" است که برای پروژه اتخاذ شده است، که همچنین از بلوک های سنگفرش متخلخل برای کاهش رواناب سطحی استفاده می کند.


 سیستم برداشت آب


بعلاوه، این پروژه شامل احداث تاسیسات روی زمین مانند اتاق فن و پمپاژ است. DSD از شرایط محلی به خوبی استفاده می کند، منطقه در  سطح زمین اتاق فن به طور کامل برای لذت بردن از مردم باز شده است. برای پوشاندن پمپ یک شیب چمن ساخته شده است. خانه ای برای تلفیق فضای سبز و ایجاد یک فضای نشیمن ایده آل برای تماشاگران از فعالیت های ورزشی. این پروژه با موفقیت به پایان رسید و هدف "زهکشی هوشمند • زندگی سبز" - تأمین حفاظت از سیل و محیط زیست را تحقق می بخشد.


 منطقه ای که در سطح زمین اتاق فن قرار دارد برای استفاده عمومی باز شد


 طرح ذخیره سازی آب زیرزمینی Happy Valley Underground Storm-Storage Storage-Water Storage is one of the برجسته بازدید از مکان در هشتمین کنفرانس و نمایشگاه IWA-ASPIRE - راه حل های هوشمند برای مقاومت در برابر آب که از 31 اکتبر تا 2 نوامبر 2019 در هنگ کنگ برگزار می شود. جزئیات برنامه و ثبت نام در وب سایت ما www.iwaaspire2019.org نشان داده شده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools