دانلود راهنمای استفاده از مشاور سرمایه‌پذیر در پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی بخش آب و آبفا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود راهنمای استفاده از مشاور سرمایه‌پذیر در پروژه‌های مشارکت عمومی و خصوصی بخش آب و آبفا


موضوع تامین مالی در پروژه های عمرانی و دولتی کشور یکی از دغدغه های اساسی و جدی در سطح ملی به شمارمیرود؛ در این راستا یکی از راهکارهای پیشنهاد شده توسط مراجع تصمیم گیری از جمله مجلس شورای اسلامی وسازمان برنامه و بودجه کشور، استفاده از مشارکت های عمومی و خصوصی به عنوان یکی از روشهای تجربه شده و موثردر سطح بین المللی میباشد و در حال حاضر تعداد قابل توجهی قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی در سطح کشوربه ویژه در بخش آب و فاضلاب منعقد گردیده است. 


از یک سو، ذات حضور دولت به عنوان یکی از طرفین این قراردادها نیاز به تهیه ضوابط خاص را ضروری نموده و از سوی دیگر، با عنایت به اینکه این دسته از قراردادها تفاوتهای اساسی و مهم با سایر قراردادهای نظام فنی و اجرایی طرحهای عمرانی داشته و امکان استفاده از ضوابط موجود با توجه به تفاوتهای ماهوی وجود ندارد، لازم بود در اسرع وقت و به منظور رفع کمبودها در این بخش، اقدامات مقتضی در زمینه تدوین ضوابط لازم صورت پذیرد. یکی از بخشهایی که با توجه به انعقاد تعداد زیادی قرارداد مش ارکت عمومی و خصوصی در آن کاستی مشاهد میگردد، حضور مشاور سرمایهپذیر به عنوان بازوی فکری و عملیاتی سرمایهپذیر برای اطمینان از اجرای اصولی فرایند واگذاری میباشد، به گونهای که طرفین مشارکت از کیفیت اجرای کار در طول یک قرارداد بلندمدت اطمینان حاصل کنند. شایان ذکر است در تیپ چهارچوب موافقتنامه ابلاغی مشارکت عمومی خصوصی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور (1393) مشاور فنی «یک مهندس فنی یا یک شرکت مهندسی است که از سوی سرمایهپذیر انتخاب می گردد تا وظایف پایش هزینه، پیشرفت عملیات اجرایی و کیفیت مهندسی، طراحی، ساخت، نصب، آزمایش ها و راهاندازی را در دوره مجاز انجام دهد». بدین ترتیب، مشخص میگردد که تحقق اهداف اصولی مشارکت عمومی خصوصی با تعریف درست وظایف مشاور سرمایهپذیر به صورت تنگاتنگ گره خورده است.


بر اساس بررسیهای به عمل آمده در منابع معتبر خارجی و بینالمللی و به منظور استفاده بهینه از تمام ظرفیت ها ی قراردادهای مشارکتی و پیادهسازی موفق آنها در فضای پروژههای دولتی که قبلا کم تر تجربه چنین قراردادهایی را داشتهاند، استفاده از مشاوران بیرونی توسط سرمایهپذیران دولتی، امری محتوم و اجتنابناپذیر است و در تمام مراجع مورد بررسی، این موضوع توصیه شده است. از جمله، مزایای استفاده از مشاوران بیرونی در قراردادهای مشارکتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.


  • ایجاد توازن و تعادل میان خواسته ها و انتظارات بخش عمومی و بخش خصوصی
  • شفافسازی و ایجاد اطمینان در سرمایهگذار
  • حضور تیم با تجربه و دارای تخصصهای مرتبط در کنار بخش عمومی
  • تجربه مستقیم در بازارهای مشابه

با بررسی سه مرجع مورد بررسی (بانک جهانی، کشور انگلستان و اتحادیه اروپا)، مشخص شد حوزه تخصصهای مورد نیاز مشاوره در هر مرجع متفاوت است. به عنوان نمونه، بانک جهانی حوزه تخصصی بیش تری را پیشنهاد می کند، درحالیکه مراجع دیگر حوزههای کمتری را برای مشاوران سرمایهپذیر مد نظر دارند. به هر حال ، حوزه های مال ی، اقتصادی، حقوقی و مدیریت پروژه در تمام مراجع، مشترک بوده و تنها عمق و میزان دخالت مشاوران در موضوعات پیش گفته در مراجع مورد اشاره، متفاوت است. در این راستا، درحالیکه در ضوابط انگلستان میزان دخالت بیش تری توسط مشاور سرمایهپذیر در فرایند کار از جمله نظارت دقیقتر در حین احداث پروژه پیشبینی شده است، در سایر مراجع نوع نگاه به فعالیت مشاوران، کلان و از بالا میباشد.


به هر رو، در نهایت فهرست خدمات اتحادیه اروپا به عنوان مبنای تدوین فهرست خدمات انتخاب شده و بر همین اساس فهرست خدمات پیشنهادی مشاور سرمایه پذیر در مراحل اجرایی قراردادهای مشارکتی (پیشبرد، احداث،  بهرهبرداری و انتقال) در قالب بسته های پایشی و مدیریتی فهرست خدمات تدوین گردید.


این راهنما شامل سه فصل میباشد:

فصل اول به بررسی مفهوم نظارت در قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی و تفاوت آن با قراردادهای متداول سه عاملی اختصاص دارد. در فصل دوم ابتدا مفهوم مشاور سرمایهپذیر تبیین شده و سپس به بررسی سه مرجع ب ینالملل ی بانک جهانی، کشور انگلستان و اتحادیه اروپا در زمینه تخصصهای مورد نیاز مشاوره پرداخته م یگردد . در فصل سوم فهرست خدمات مورد انتظار از مشاور سرمایهپذیر در چرخه پروژه PPP (از ابتدای تهیه آن تا پایان مدیریت بهرهبرداری) با توجه به شرایط کشور ایران و بر اساس نوع قرارداد مشارکت عمومی- خصوصی ارائه میگردد.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools