ابزار RiverTool چطور به مردم اکوادور کمک می کند :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ابزار RiverTool چطور به مردم اکوادور کمک می کند


آچوار یک جامعه بومی منزوی است که در جنگل های بارانی آمازون در نزدیکی مرز شمال پرو و ​​اکوادور زندگی می کند. آنها در 41 جامعه در مجاورت رودخانه های Pastaza ،Tigre و Corrientes زندگی می کنند. از دهه 1970، چندین شرکت مختلف نفتی فعالیت های استخراج نفت را در سرزمین های آچوار آغاز کردند، اما بدون اخذ مجوز مناسب از مردم آچوار، همانطور که طبق قوانین پرو (و بین المللی) لازم است. به عنوان مثال، پرو امضا کنوانسیون ILO 169، یک کنوانسیون بین المللی حقوق بومی است که مقرر می دارد جوامع بومی حق مشاوره قبلی درباره پروژه های زیرساختی را دارند که در اراضی آنها انجام می شود. (نگاه کنید به: کنوانسیون 169 ILO و اعلامیه سازمان ملل در مورد حقوق مردم بومی.) نشت و آلودگی نفت به امری عادی تبدیل شد و مستندات آن نیز کاملاً مشخص است، به صورت منتشر شده در پژوهش نامه زیست محیطی. با کمک سازمان های غیرانتفاعی مانند Shinai و Amazon Watch، مردم آچوار برای اقدام قانونی برای دفاع از سرزمین های اجدادی خود سازماندهی کردند. دو سازمان کلیدی که در این تلاش شرکت داشته اند FENAP (فدراسیون ملی آچوار پرو یا فدراسیون ملی آچوار پرو) و FECONACO (فدراسیون دیون های ملی ناوواس دل ریو کورینتس) هستند.



Gregor MacLennan، سپس در یک سازمان غیرانتفاعی به نام Shinai (و بعداً آمازون واچ و اکنون دیجیتال دموکراسی)، در سال 2005 با Rivix Software تماس گرفت تا ببیند آیا RiverTools 3.0 می تواند به تولید نقشه های شبکه رودخانه برای رودخانه ها در قلمرو آچوار کمک کند یا خیر. وی توضیح داد که برای بهره مندی FENAP از قوانینی که از اراضی مردم بومی در برابر بهره برداری محافظت می کند، تهیه نقشه های جغرافیایی و فرهنگی سیستم های رودخانه ای در منطقه ضروری است. این امر به مردم آچوار این امکان را می دهد تا میزان قلمرو و حقوق قانونی مرتبط خود را بهتر برقرار کنند. Rivix مجوز شبکه شناور RiverTools 3.0 را برای کمک به این منظور اهدا کرد. طبق گفته MacLennan ،RiverTools بسیار مفید بود زیرا جنگل منطقه کاملاً مسطح است - مناطق وسیعی از جنگل های پرآب در فصل مرطوب به دریاچه های زیر جنگل تبدیل می شوند. با استفاده از RiverTools، آنها توانستند با استخراج شبکه های زهکشی از SRTM (مأموریت توپوگرافی رادار شاتل) نتایج شگفت آور دقیق و مفیدی را به وجود آورند. در آن زمان، تنها نقشه های ملی موجود در منطقه از وضوح بسیار ضعیف تری برخوردار بودند، بنابراین رودخانه های کوچکتر که برای فرهنگ آنها بسیار مهم هستند، در آنها کمبود داشتند. بسیاری از این رودخانه های کوچکتر در زیر سایبان جریان دارند و از هوا قابل مشاهده نیستند. به همین ترتیب، SRTM DEM ها ارتفاع سایبان را در مقابل سطح واقعی زمین نشان می دهد، بنابراین الگوریتم های پیچیده در RiverTools برای استخراج شبکه جریان مورد نیاز بود. با این حال، نقشه های تولید شده با RiverTools 3.0 به وضوح این رودخانه های کوچکتر را نشان می دهد و به مردم آچوار کمک می کند تا از سرزمین خود در برابر شرکت های نفتی دفاع کنند.


در سال 2006، اولین کنگره دو ملیه آچوار قطعنامه زیر را صادر کرد: "مردم بومی Achuar پرو و ​​اکوادور هرگونه فعالیت مربوط به نفت در سرزمین های اجدادی خود را رد می کنند." پس از سالها جنگ قانونی، سرانجام مردم آچوار در دفاع از سرزمین خود در برابر بهره برداری موفق شدند، همانطور که در این مقاله آنلاین تا حدی توضیح داده شده است: انرژی طلسم از آمازون پرو خارج می شود. انرژی تالیسمان، در سال 2012، پنجمین شرکت نفتی بود که از بلوک جنجالی 64، در قلب قلمرو بومی اچوار در منطقه ای دور افتاده و متنوع از جنگل های بارانی آمازون خارج شد.


با کمک مردم آچوار، گرگور مک لنون، که اکنون با دموکراسی دیجیتال همکاری می کند، یک نقشه فرهنگی تعاملی از قلمرو آچوار تولید کرده است. این نقشه با نمادهایی مانند مورچه، گراز، لیس خاک رس، گیاهان معمولاً مورد استفاده، اردوگاه های شکار، میمون ها و حیوانات اهلی حاوی حاشیه است که نشان دهنده دانش محلی حیوانات، منابع و خطرات است (به تصویر بنر در بالا نگاه کنید) همچنین دارای پیوندهایی به فیلمهای مستقر در مکان مصاحبه با افراد Achuar است.


بسیاری از مقالات دیگر در مورد مبارزات مردم آچوار برای محافظت از سرزمین های خود در برابر بهره برداری توسط صنعت نفت نوشته شده است. سایر مقالات عبارتند از:


ریدانس خوب! شرکت نفت کانادا اعلام انصراف از قلمرو آچوار

انرژی Achuar و Talisman

وضعیت مردم آچوار پاستازا، پرو

تأثیرات فعالیت های نفتی برای مردم آچوار

حفاظت از آب شیرین در آمازون پرو

Achuar - یک فرهنگ بومی باستان آمازون - اتحاد Pachamama


Rivix Software مفتخر است که در کمک به مردم آچوار در دفاع از سرزمین های اجدادی خود در برابر بهره برداری و تخریب نقش کمی داشته است. ما همچنین از افرادی مانند Gregor MacLennan سپاسگزاریم که کمک به این افراد و دیگر مردم بومی را زندگی خود قرار داده اند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools