لیست بهترین نرم افزارهای رایگان مهندسی آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




لیست بهترین نرم افزارهای رایگان مهندسی آب


شما می دانید که امروزه علوم آب با وجود انبوهی از نرم افزارها به یک علم توانمند در پیش بینی و سناریوسازی مسائل و چالش های مهندسی تبدیل شده است. آنچنان که سطح داده های پایه محدود کننده توانایی یک کارشناس آب است و نه ابزار حسابگری همچون نرم افزارها... ما به دنبال نرم افزارهای رایگان منابع آب مختلف بوده ایم، اسناد آنها را بررسی کرده و مزایا و کمبودهای آنها را برای بدست آوردن این لیست برتر تجزیه و تحلیل کرده ایم. اما باید همواره بیاد داشته باشید که در علوم محیطی، انتخاب یک نرم افزار خوب، کاملا وابسته به اهداف، دسترسی به داده و توانایی های شما نیز می باشد. ممکن است نرم افزارهایی باشند که برای برخی مسائل محلی توانمند بوده و در لیست زیر نباشند.

بعلاوه باید بدانید که نرم افزارهای غیر رایگان (تحت لایسنس) معمولا انعطاف کمتری در شخصی سازی مسائل اما راحتی بالاتری برای کاربران را دارا هستند. در اینجا نامی از نرم افزارهای غیر رایگان برده نشده است.


اما چرا این نرم افزارها بهترین هستند؟

  • زیرا توسط نهادهای بزرگ و جوامع علمی پشتیبانی می شوند.
  • زیرا همیشه در حال به روزرسانی هستند.
  • از آنجا که اسناد، آموزش ها و کتابچه های راهنما در دسترس است.
  • زیرا بسیاری از پروژه های تحقیقاتی و نشریات مربوط به آنها وجود دارد.


این نرم افزارها (بر اساس دسته بندی ها):


 سیستم های اطلاعات جغرافیایی



1. QGIS (رایگان)

QGIS محبوب ترین ابزار رایگان GIS با یک مسیر چشمگیر و یک جامعه پر جنب و جوش است. این سیستم حتی دارای یک اکوسیستم خاص از مکمل ها به نام "پلاگین" است. QGIS یک گزینه کاملاً متن باز است که موانع هزینه را کاهش می دهد زیرا نیازی به مجوز پرداختی ندارد و می تواند در هر سیستم عملیاتی اجرا شود.

وبسایت رسمی: www.qgis.org



2. SAGA GIS (رایگان)

SAGA GIS یک بستر GIS است که جهت تجزیه و تحلیل مکانی در نظر گرفته شده است. SAGA GIS ابزاری ساده اما قدرتمند است که دارای کتابخانه بزرگی است که بر تجزیه و تحلیل فضایی و توصیف حوزه ها متمرکز است. گزینه های درون یابی در SAGA GIS بهتر از سایر نرم افزارهای رایگان و تجاری پیاده سازی شده است.

وبسایت رسمی: www.saga-gis.org


مدل سازی رودخانه



3. HEC-RAS (رایگان)

مدل عددی HEC-RAS توسط مهندسان ارتش ایالات متحده ساخته شده است. این مدل از شیب و توپوگرافی برای ارزیابی عمق جریان، سرعت ها و مناطق سیل زده استفاده می کند. همچنین محاسبه انتقال رسوب و دمای آب مفید است.

وبسایت رسمی: hec.usace.army.mil/software/hec-ras



4. iRIC (رایگان)

iRIC - International River Interface Cooperative نرم افزاری است که با هدف ارائه یک محیط شبیه سازی کامل از بستر رودخانه تولید شده است و می توان نتایج آن را از طریق تجسم نتایج شبیه سازی رودخانه صادر کرد و برای تجزیه و تحلیل، کاهش و پیشگیری از بلایا استفاده کرد.

وبسایت رسمی: www.i-ric.org/fa


مدل سازی هیدرولوژیک



5. HEC-HMS (رایگان)

سیستم مدل سازی هیدرولوژیک (HEC-HMS) برای شبیه سازی فرآیندهای هیدرولوژیکی حوضه ها طراحی شده است. این نرم افزار شامل روشهای سنتی تجزیه و تحلیل هیدرولوژیکی، مانند حوادث نفوذ، هیدروگرام واحد و مسیریابی است. HEC-HMS همچنین شامل ماژول هایی برای تبخیر و تعرق، ذوب برف و حساب رطوبت خاک است.

وبسایت رسمی: www.hec.usace.army.mil/software/hec-hms



6. PRMS (رایگان)

کد مدل سازی PRMS (سیستم مدل سازی رواناب بارش) یک سیستم مدولار از پارامترهای توزیع شده مکانی است، که نمایانگر فرایندهای فیزیکی یک حوضه است. برای ارزیابی اثرات چندین ترکیب ژئومورفولوژی، نوع خاک، استفاده از خاک، پوشش گیاهی و پارامترهای اقلیمی در پاسخ هیدرولوژیکی حوضه توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) توسعه داده شد.

وبسایت رسمی: www.brr.cr.usgs.gov/projects/SW_MoWS/PRMS.html



7. SWAT (رایگان)

SWAT ابزاری برای ارزیابی خاک و آب در مقیاس حوضه است. این در مدل سازی بارش رواناب و انتقال آب و املاح از طریق جریان سطح متمرکز شده است. این اثرات شیوه های مدیریت خاک در منابع آب و رسوبات را پیش بینی می کند.

وبسایت رسمی: www.swat.tamu.edu


مدل سازی هیدروژئولوژیک



8. MODFLOW (رایگان)

این کد مدل سازی آبهای زیرزمینی را براساس تفاوتهای محدود توسعه یافته توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) انجام می دهد. این قابلیت شبیه سازی شار 2D و 3D آبهای زیرزمینی و شبیه سازی فرایندهای اصلی فیزیکی مربوط به رژیم آب زیرزمینی مانند شارژ مجدد، تبخیر و تعرق، پمپاژ، تخلیه و غیره را دارد.

وبسایت رسمی: water.usgs.gov/ogw/modflow



9. MT3DMS (رایگان)

بسته MT3DMS یک مدل حمل و نقل جمعی است که با یک مدل شار در MODFLOW همراه است. کد MT3DMS شبیه سازی، پراکندگی / انتشار و واکنش های شیمیایی جذب / جذب آلاینده ها در آب های زیرزمینی است.

وبسایت رسمی: hydro.geo.ua.edu/mt3d


مدل سازی دینامیک سیالات محاسباتی



10. OpenFOAM (رایگان)

تقریباً هر پدیده فیزیکی مرتبط با پویایی سیالات را می توان با این نرم افزار نشان داد. مقدار بسته های گنجانده شده و همچنین شرایط یک کد منبع باز، بررسی امکانات مدل سازی انواع مختلفی از مشکلات از جمله افزودن یک مدل واکنشی را مفید می کند.

وبسایت رسمی: www.openfoam.org


ابزارهای علمی - برنامه نویسی



11. پایتون (رایگان)

این کد مورد علاقه برای تجزیه و تحلیل علمی، منابع آب و محیط زیست است. این بسته های مختلفی برای ابزارهای مختلف مانند GIS، تجزیه و تحلیل ریاضی و هوش مصنوعی دارد. اگر به یک ابزار کامل برای دستکاری، پردازش و رسم داده ها نیاز باشد، Python - Scipy یک راه حل کد موثر، همه کاره و رایگان است.

وبسایت رسمی: www.python.org 



12. R (رایگان)

R یک زبان برنامه نویسی برای محاسبات آماری و تولید گرافیک است. فهم آن آسان است و امکان انجام تجزیه و تحلیل پیچیده را فقط با چند خط کد فراهم می کند. از آنجا که چندین گزینه درون یابی را شامل می شود، بهترین گزینه برای انجام تجزیه و تحلیل مکانی است.

وبسایت رسمی: www.r-project.org












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools