چرخه هیدرولوژیک چیست؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




چرخه هیدرولوژیک چیست؟


آب همیشه در حرکت است. از زمان تشکیل زمین، آن بی وقفه در چرخه هیدرولوژیک در گردش است. آبهای زیرزمینی با تبخیر شدن آب، تشکیل ابرها و بازگشت به زمین با بارندگی، قسمت مهمی از این چرخه مداوم است. آبهای سطحی توسط انرژی خورشید تبخیر می شوند. بخار آب سپس ابرها را در آسمان تشکیل می دهد. بخار آب بسته به دما و شرایط آب و هوایی متراکم شده و به عنوان انواع مختلف بارندگی (باران، برف، برف، تگرگ) به زمین می افتد. برخی از بارندگی ها از مناطق مرتفع به مناطق کم سطح زمین و به داخل آبهای سطحی منتقل می شوند. این به عنوان رواناب سطحی شناخته می شود. بارش های دیگر به داخل زمین نفوذ می کند و به عنوان آب زیرزمینی ذخیره می شود.


چرخه آب

وقتی آب از خاک، گیاهان و اجسام آب زمین به بخار آب تبدیل شود، فرآیند تبخیر نامیده می شود. این بخار نامرئی، که بیشتر آن از اقیانوس های جهان ناشی می شود، به جو می رود و متراکم می شود و ابرها را تشکیل می دهد. به این میعان گفته می شود. بخارات موجود در ابرها بیشتر و بیشتر متراکم می شوند تا زمانی که قطرات آب تشکیل می شوند.


بخار آب همچنان با قطره آب ترکیب می شود تا زمانی که بیش از حد سنگین است تا در آسمان باقی بماند. آب در اثر بارندگی مانند باران، تگرگ، بارش برف و برف به زمین می بارد. وقتی بارش به سطح زمین می رسد، مقداری از آن در امتداد سطح زمین جریان می یابد و به عنوان رواناب به دریاچه ها، نهرها و رودخانه ها وارد آبهای سطحی می شود.


باقیمانده آن در خاک خیس می شود یا نفوذ می کند که اصطلاحاً آن را مجدداً می گویند. سپس آب از طریق خاک به عنوان آب زیرزمینی به پایین حرکت می کند و در سفره زیر آب ذخیره می شود.


هنگامی که آب به سفره سفره متصل شد، در آنجا متوقف نمی شود. آبهای زیرزمینی در سفر به ارتفاعات پایین به آرامی در فضاها حرکت می کنند و بین ذرات خاک شکاف می گیرند. به این حرکت آب در زیر زمین، جریان آب زیرزمینی گفته می شود.


سرانجام، پس از سالها حرکت زیرزمینی، آبهای زیرزمینی به یک منطقه تخلیه می رسند و در آنجا وارد یک دریاچه یا جریان می شوند و به آبهای سطحی تبدیل می شوند. در آنجا، آب بار دیگر تبخیر شده و دوباره چرخه را آغاز می کند. میلیون ها سال است که آب از طریق چرخه آب منتقل می شود و این چرخه برای همیشه ادامه خواهد داشت. در چرخه آب، آب دائما در حال حرکت است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools