چاه آب چیست؟ مراقبت ار چاه :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




چاه آب چیست؟ مراقبت ار چاه


اصولاً چاه حفره ای است که برای دسترسی به آب موجود در یک سفره سفره درون زمین سوراخ می شود. از لوله و پمپ برای بیرون آوردن آب از زمین استفاده می شود و یک صفحه ذرات ناخواسته ای را که می توانند لوله را مسدود کنند فیلتر می کند. چاه ها در اشکال و اندازه های مختلف بسته به نوع ماده ای که چاه در آن حفر می شود و میزان آب خارج شده، وجود دارد. بیش از 42 میلیون نفر در ایالات متحده از چاه های شخصی برای تأمین آب خانواده خود استفاده می کنند.


سه نوع چاه

  • چاه های کم حفره یا کم عمق معمولاً به یک منبع آب غیرقابل محدود تبدیل می شوند، که عموماً در عمق 100 فوت یا کمتر یافت می شوند.
  • چاه های تلفیقی یا سنگی به صورت سازه ای متشکل از تشکیلات سنگ طبیعی که هیچ خاکی ندارد و فرو نمی ریزد، حفر می شوند. عمق متوسط ​​آنها حدود 250 فوت است.
  • چاههای ماسه ای و غیر ترکیب شده به صورت سازه ای متشکل از خاک، ماسه، شن یا مواد رسی که روی خود فرو می ریزد، حفر می شوند.


ساخت چاه

کلیه ساخت چاه های خصوصی مبتنی بر ایجاد مکان مناسب برای چاه، اندازه گیری صحیح سیستم و انتخاب روش های مناسب ساخت است. فقط پیمانکاران حرفه ای چاه آب باید چاه نصب کنند. آنها با هیدرولوژی در یک منطقه و همه کدها و مقررات محلی آشنا هستند. ساخت چاه مناسب کلید کار و نگهداری چاه است.


یک چاه از اجزای بسیاری تشکیل شده است. مهمترین مواد مورد استفاده شامل موارد زیر است:

  • از پوشش برای حفظ دسترسی آزاد در زمین استفاده می شود در حالی که اجازه ورود یا نشت به داخل چاه را از سازندهای اطراف نمی دهد. مشهورترین مصالحی که برای پوشش استفاده می شود، فولاد سیاه، فولاد گالوانیزه، لوله پی وی سی و لوله بتونی است.
  • گروت یک ماده درزگیر است که برای پر کردن فضاهای اطراف چاه استفاده می شود. از چاه در برابر نفوذ آلودگی ها محافظت می کند. مخلوط دوغاب را می توان از سیمان، بنتونیت یا بتن تهیه کرد (هر یک جداگانه استفاده می شود).
  • اسکرین باعث می شود شن و ماسه از چاه خارج شود در حالی که اجازه می دهد آبهای زیرزمینی و آب از سازه ها وارد چاه شوند. اسکرین در بسیاری از مواد موجود است، محبوب ترین آنها از جنس استنلس استیل و لوله های پی وی سی شکاف دار است. اسکرین وقتی استفاده می شود که چاه ها در مواد غیرمحلولی حفر شوند.
  • برای جلوگیری از ورود شن و ماسه به چاه یا مسدود شدن صفحه و ایجاد ثبات در مونتاژ چاه، بسته شن در اطراف قسمت بیرونی صفحه قرار می گیرد.


آلودگی چاه

اگر یک چاه به درستی ساخته نشود یا مواد سمی در چاه آزاد شود، می تواند به راحتی آلوده شود. مواد سمی ریخته شده یا ریخته شده در مجاورت چاه می تواند به داخل سفره آب شسته و آبهای زیرزمینی را که از آن چاه خارج می شود آلوده کند. چاه های آلوده ای که برای نوشیدن آب استفاده می شوند به خصوص خطرناک هستند. می توان چاه ها را آزمایش کرد تا ببیند چه مواد شیمیایی، عوامل بیماری زا و سایر آلاینده ها در چاه وجود دارد و آیا به مقدار خطرناک وجود دارد.


کارهایی که می توانید برای محافظت از آب زیرزمینی و آب خود انجام دهید:

چاه خود را حفظ کنید:

  • صاحبان چاه ها باید برای نگهداری از تاریخچه چاه، جزئیات ساخت و ساز، نتایج آزمایش آب، بازرسی ها و تعمیر و نگهداری و تعمیرات منظم، یک چوب نگهداری چاه ایجاد کنند.
  • دارندگان چاه باید چندین بار در سال از چاه بازرسی کنند تا شرایط پوشش، درپوش چاه را بررسی کنند.
  • چاه همچنین باید هر 10 سال یا بیشتر توسط یک مته حفاری یا نصب کننده پمپ واجد شرایط بازرسی شود.
  • دارندگان چاه باید اطمینان حاصل کنند که آب چاه سالانه از نظر باکتری و نیترات آزمایش می شود (حداقل). بیشتر اگر تغییر در طعم، رنگ یا بوی آب ایجاد شده باشد.


مواد خطرناک را از چاه خود دور نگه دارید:

  • مواردی مانند مواد شیمیایی خانگی، رنگ و روغن موتور باید از چاه دور باشد. این مواد باید با بردن آنها به یک مرکز بازیافت یا محل جمع آوری زباله های خطرناک خانگی به درستی دفع شود.
  • علاوه بر این، سعی کنید از مخلوط کردن، و استفاده از هرگونه مواد شیمیایی یا سایر آلاینده های احتمالی در فاصله 100 فوت چاه خود جلوگیری کنید.
  • صاحبان چاه ها باید یک معاینه بصری منظم برای آلودگی های احتمالی درون یا نزدیک چاه انجام دهند، و مواردی مانند مخازن سپتیک / سیستم های ذخیره سازی مواد شیمیایی، مناطق نگهداری ماشین آلات، شمع های زباله / زباله، فاضلاب، مخازن ذخیره زیر زمین یا زمین، قلم حیوانات را بررسی کنند. یا لکه های خوراکی، و مناطق ذخیره کود. در صورت امکان، این موارد را از چاه دور کنید.


درپوش چاه نصب کنید:

  • درپوش چاه که به عنوان مهر و موم بهداشتی نیز شناخته می شود، می تواند آلودگی های احتمالی را از چاه و آب زیرزمینی دور نگه دارد. کلاهک باید از برگ، مالچ، خاک، برف و سایر مواد پاک شود. همچنین باید اطمینان حاصل شود که آسیب ندیده و ترک ندارد.


در اطراف چاه خود محافظ ایجاد کنید:

  • سر چاه سازه ای است که برای محافظت و مهار قطعات آن بر روی چاه ساخته شده است و مهم است که این اولین خط دفاعی در برابر آلودگی سالم بماند.
  • هنگام کار یا تراشیدن اطراف چاه مراقب باشید. تجهیزات سنگین می توانند به راحتی به چاه آسیب برسانند. از جمع کردن برف، برگها، یا هرگونه مواد دیگر در اطراف یا نزدیک چاه که می توانند آلودگی ها را به داخل چاه منتقل کرده و به آبهای زیرزمینی فرو روند، خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که بالای چاه حداقل یک فوت بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشد و شیب آن از چاه زاویه دارد تا هنگام محوطه سازی یا نشستن چاه جدید، زهکشی مناسب انجام شود.


صرفه جویی در مصرف آب:

  • صرفه جویی در مصرف آب می تواند به مالکان چاه کمک کند تا آب آشامیدنی خود را ایمن و فراوان نگه دارند و همچنین در هزینه صرفه جویی کنند. با استفاده از وسایل کارآمدتر، مانند سرشویی و توالت کم جریان و لباسشویی و ماشین ظرفشویی با بازده بالا، صاحبان چاه می توانند میزان مصرف آب خود را تا 30٪ کاهش دهند (طبق بیانیه شورای سیستم های آب).
  • صاحبان منابع که دارای چاه هایی هستند که در هر دقیقه کمتر از 5-10 گالن تولید می کنند، باید در مورد میزان تقاضای چاه های آنها محتاط باشند و صرفه جویی در مصرف آب را از اهمیت بیشتری برخوردار کنند.
  • تغییرات کوچک مانند ترمیم شیرهای شیر آب و توالت، خاموش کردن شیر هنگام مسواک زدن یا اصلاح، دوش گرفتن کوتاهتر، بارگیری کامل لباسشویی و ماشین ظرفشویی و آبیاری گیاهان در فضای باز فقط در صورت لزوم می تواند باعث صرفه جویی در مصرف آب بزرگ شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools