نحوه محاسبه منحنی سنجه رودخانه :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نحوه محاسبه منحنی سنجه رودخانه


برای تبدیل ارتفاع آب (یا "ارتفاع"، که معمولاً به صورت متر بیان می شود) به حجم آب (یا "تخلیه"، که معمولاً به صورت متر مکعب در ثانیه بیان می شود)، باید رابطه ای بین آنها برقرار کنند. به این رابطه مرحله تخلیه، منحنی درجه بندی یا سنجه گفته می شود. با اندازه گیری مکرر تخلیه مستقیم در ایستگاه های پخش جریانی توسعه می یابد. در هیدرولوژی، منحنی سنجه نمودار تخلیه در مقابل سطح آب برای یک نقطه معین در یک جریان است، معمولاً در ایستگاههای اندازه گیری، جایی که تخلیه جریان از طریق کانال با یک متر جریان اندازه گیری می شود. اندازه گیری های زیادی از تخلیه در طیف وسیعی از مراحل جریان صورت می پذیرد. منحنی سنجه معمولاً به صورت تخلیه در محور x در مقابل ارتفاع (ارتفاع سطح آب) در محور y رسم می شود.


توسعه منحنی سنجه شامل دو مرحله است. در مرحله اول رابطه بین ارتفاع آب و دبی با اندازه گیری ارتفاع آب و دبی مربوطه در رودخانه برقرار می شود. و در قسمت دوم، ارتفاع آب رودخانه اندازه گیری می شود و تخلیه با استفاده از رابطه ایجاد شده در قسمت اول محاسبه می شود. ارتفاع آب با خواندن ایستگاه نصب شده در رودخانه اندازه گیری می شود. اگر رابطه ارتفاع آب تخلیه با گذشت زمان تغییر نکند، به آن کنترل دائمی گفته می شود. اگر رابطه تغییر کند، آن را کنترل متغیر می نامند. کنترل متغیر مکان معمولاً به دلیل فرسایش یا رسوب در محل اندازه گیری ارتفاع آب است. قسمت های ته رودخانه یا رودخانه های بتونی / فلزی یا سازه ها اغلب، البته نه همیشه، کنترل دائمی دارند.


اگر G نشان دهنده ارتفاع آب تخلیه Q باشد، پس رابطه G و Q را می توان با یک معادله تقریبی بدست داد:

که در آن    و  ثابت منحنی سنجه هستند، و   یک ثابت است که نشان دهنده خواندن سنج مربوط به تخلیه صفر است. ثابت   را می توان هنگامی که یک جریان تحت "کنترل بخش" جریان دارد به عنوان ارتفاع سنج بررسی شده از پایین ترین نقطه از ویژگی کنترل بخش اندازه گیری کرد. هنگامی که یک جریان تحت شرایط "کنترل کانال" جریان دارد، پارامتر  آنالوگ فیزیکی ندارد و باید با پیروی از روش های استاندارد ارائه شده برآورد شود. پارامت   معمولاً در محدوده 2.0 تا 3.0 است که جریان تحت کنترل مقطع دارد و در محدوده 1.0 تا 2.0 است که جریان تحت کنترل کانال جریان دارد.


یک جریان معمولاً از کنترل مقطع در ارتفاع پایین سنج به کنترل کانال در ارتفاع سنج بالاتر منتقل می شود. تغییر از شیب منحنی درجه بندی وقتی روی کاغذ نمودار لگاریتمی ترسیم می شود، می تواند از کنترل مقطع به کنترل کانال استنباط شود.


منحنی سنجه چرا با گذشت زمان تغییر می کند؟

منحنی سنجه به مشخصات هیدرولیکی کانال جریان و دشت سیل بستگی دارد و تقریباً در هر ایستگاه با گذشت زمان تغییر می کند. ممکن است تغییرات ناچیزی در کانال جریان وجود داشته باشد، مانند رشد پوشش گیاهی در تابستان، جابجایی مکرر بستر شن ته رود، تغییرات فاجعه بار ناشی از سیل، یا تغییرات ساخته شده توسط بشر مانند ساخت یک پل. این تغییرات ممکن است فقط به تنظیمات جزئی یا موقتی برای سوابق جریان نیاز داشته باشد، یا ممکن است به یک ارزیابی مجدد کامل از منحنی سنجه نیاز داشته باشد.


جعبه ابزار USGS Waterwatch شامل یک سازنده منحنی رتبه بندی سفارشی برای ایجاد منحنی های سنجه در سایت های جداگانه است. اطلاعات بیشتر در مورد منحنی های سنجه خاص سایت از مرکز علمی آب USGS در دسترس است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools