سیستم های آب زیرزمینی جدید ساحلی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




سیستم های آب زیرزمینی جدید ساحلی


در چند وقت اخیر، به دلیل فعالیت های طبیعی و انسانی در سطح جهان، فشار عظیمی بر منابع آب شیرین وارد شده است. چندین شهر بزرگ ساحلی به طور جدی با بحران آب روبرو هستند، در سال های اخیر، کیپ تاون در آفریقای جنوبی و چنای در هند نمونه بارز این امر است. بنابراین، برای تأمین نیاز به آب آشامیدنی در آینده، فوراً به منابع جایگزین آب شیرین نیاز است. چندین منطقه (به عنوان مثال استرالیا، ایالات متحده آمریکا، آمریکای جنوبی، نیوزیلند، اندونزی، ژاپن، اسرائیل) جهان دارای ذخایر آب شیرین زیرزمینی (OFG) دریایی هستند.


در سال های اخیر، محققان در سراسر جهان علاقه شدید خود را به آن نشان داده اند زیرا سیستم های OFG می توانند منابع بالقوه آب آشامیدنی باشند که می توانند برای مصارف آشامیدنی و خانگی استفاده شوند. از این رو، تهیه نقشه کمی از منابع OFG می تواند برای شهرهای بزرگ ساحلی کشورهای مختلف تأمین کننده آب شیرین به طور پایدار در آینده باشد.


بر این اساس، یک مطالعه توسط گروهی از محققان در مورد "خصوصیات و کمی سازی سه بعدی سیستم آبهای زیرزمینی تازه شده در دریا در کانتربری بایت، نیوزیلند" انجام شده است (شکل را ببینید) به عنوان بخشی از پروژه MARCAN. بودجه این پروژه توسط شورای تحقیقات اروپا و با هدایت پروفسور آرون میکالف از دانشگاه مالت، مالت و GEOMAR آلمان تأمین می شود.


اهداف MARCAN عبارتند از:

  • تعریف ویژگی ها و پویایی سیستم های آب زیرزمینی توپوگرافیک در حاشیه منفعل قاره، و
  • نشان می دهد که آبهای زیرزمینی مذکور عامل ژئومورفیک مهمی در حاشیه منفعل قاره است.

سیستم OFG در نزدیکی کانتبری، نیوزیلند، از یک بخش اصلی و دو آب زیرزمینی با شوری کم تشکیل شده است. بدنه اصلی تا 60 کیلومتری ساحل و عمق آب دریا 110 متر امتداد دارد. نتیجه نتایج مدل سازی نشان می دهد که اکثر OFG از طریق جریان توپوگرافیکی هدایت شده در طی سطح پایین سطح دریا در 300 ka در منطقه قرار گرفتند. علاوه بر این، آب منافذ ژئوشیمیایی از گمانه U1353 تجزیه و تحلیل شده و نشان دهند ه مخلوط شدن آب شیرین در محدوده عمق 59.7-75 mbsf است. این مشاهدات سهم قابل توجهی در درک سیستم های OFG در سراسر جهان دارند.


این اولین بار بود که OFG به صورت سه بعدی مورد بررسی قرار می گرفت. در مورد نیوزیلند، OFG در ساحل خشک ترین قسمت کشور یافت می شود که برای آبیاری به آب زیادی احتیاج دارد. مطالعات مشابه در خارج از ساحل نیوجرسی و اسرائیل انجام شده است، و چالش اصلی همیشه ابهام داده های ژئوفیزیکی و اندازه گیری پارامترهای زمین شناسی است که می تواند چنین ابهامی را کاهش دهد.


به یک خلاصه ویدیویی از این مطالعه در YouTube نگاهی بیندازید و اطلاعات بیشتری در مورد OFG در اینجا بیابید.


در شکل بالا منطقه مطالعه مدل ارتفاعی دیجیتالی سه بعدی حوضه کانتربری. محل رودخانه ها، سفره آب زیرزمینی شن و ماسه، چاه خشکی Ealing 1 ،CSEM و خطوط انعکاس لرزه ای چند کاناله، و گمانه های U1353 و U1354 نشان داده شده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools