دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی - بخش دوم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی - بخش دوم


ماده 2- انواع کاربری ها/ فعالیت ها و ویژگی های آن ها به شرح زیر تعریف می شود:

- صنعتی و معدنی: شامل کلیه واحدهای صنعتی و معدنی مندرج در ابلاغیه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مقررات و ضوابط استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی موضوع ماده 11 قانون هوای پاک (مصوبه 1396/04/25 مجلس شورای اسلامی).

- کشاورزی، پرورش دام و طیور و آبزی پروری: این گروه شامل انواع روش های تولید محصولات کشاورزی، پرورش دام و طیور و انواع آبزیان و فعالیت های مرتبط با آن ها می شود. در مواردی که واحدهای صنعتی و کشاورزی یا دام و طیور و آبزی در یک مجتمع قرار دارند (مانند مجتمع های کشت و صنعت)، بایستی این مجتمع ها بر اساس معیارهای کاربری صنعتی بررسی شود. کشتارگاه ها دام و طیور و فرآوری و بسته بندی محصولات دامی و طیور در گروه صنعت قرار می گیرند.

- مسکونی: این بخش شامل انواع سکونت گاه های انسان و شامل سکونت خانوارهای هسته ای و گسترده، ویلاهای مسکونی و دیگر صور سکونت غیردائم می باشد. این نوع کاربری/ فعالیت ممکن است در مناطق شهری، روستایی یا به جز آن ها استقرار یابد.

- تجاری و اداری: این بخش شامل واحدهای اداری که مربوط به عملکرد سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و خدمات عمومی می باشد و تجاری برای انواع فعالیت های بازرگانی، مغازه ها و فروشگاه ها، کسب و پیشه و دوایر نمایندگی های مختلف، به جز مواردی که در گروه های دیگر تقسیم بندی شده اند، می شود. این نوع کاربری ها/ فعالیت ها ممکن است در مناطق شهری، روستایی یا به جز آن ها استقرار یابند. در اینجا، برخی اماکن و واحدهای خدمات شهری نظیر پمپ بنزین ها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب جزو این دسته قرار نمی گیرند.

- مذهبی: فضا یا بنایی که محل انجام فرائض و مراسم و آداب و آیین مذهبی می باشد. لازم به ذکر است که برخی فضاها و ساختمان ها شامل ترکیبی از بناهای مذهبی، تجاری، مسکونی و به جز آن می باشند. در هر حال کاربری مذهبی تنها بخش هایی را در بر می گیرد که مختص انجام فرائض و مراسم و آداب و آیین های مذهبی هستند.

- آموزشی: بنایی که فعالیت های آموزشی و پرورشی و آموزش عالی و تعلیم و تربیت در آن صورت می گی رد (مانند مهدهای کودک، مدرسه، دانشگاه و دیگر مراکز آموزشی و پرورشی).

- فرهنگی: بنا یا فضایی که در آن بخشی از عملکرد گذران اوقات را انجام می شود که به فعالیت های فرهنگی اختصاص دارد، مانند گالری ها، سینما، تئاتر و غیره.

- تاسیسات شهری: بناها یا تاسیساتی که جهت برطرف نمودن نیازهای شهری ایجاد می شوند مانند پست های برق و گاز، مراکز مخابراتی، تصفیه خانه های آب.

- خدماتی: بنایی که در خدمت آسایش و رفاه افراد مورد استفاده قرار گیرد، مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، ایستگاه های آتش نشانی، مراکز جمع آوری زباله، سرویس های بهداشتی عمومی، پایانه های حمل و نقل درون و برون شهری.

- اماکن تفرجی و تفریحی: در اطراف منابع آب سطحی اغلب اراضی با کاربری تفریحی و تفرجی وجود دارند. به طور کلی کاربری ها/ فعالیت های تفرجی و تفریحی را می توان به دو دسته موقت (با قابلیت جابجایی) و دائمی تقسیم کرد. در اینجا، هتل ها و رستوران ها جزو اماکن تفریحی و تفرجی نبوده و در گروه کاربری های تجاری قرار می گیرند.

- فضای سبز: کاربری فضای سبز به آن بخش از فضای سبز که بخشی از عملکرد گذران اوقات را تشکیل می دهد و در حیطه وظایف برنامه ریزی شهری قرار گیرد، اطلاق می شود و شامل انواع پارک ها می باشد . سایر انواع فضای سبز نظیر حرایم یا جنگلکاری اطراف شهرها، زمین های مزروعی و فضاهای سبز حفاظت شده در این گروه دسته بندی نمی شود.

- نظامی، انتظامی و امنیتی: فضاها، ساختمان ها و تاسیساتی که جهت تامین امنیت داخلی و خارجی کشور نظیر پادگان های نظامی، پست های گشت و بازرسی، پایگاه های نظامی و امنیتی و غیره ساخته می شوند. ادارات ستادی نیروهای مسلح در دسته کاربری های اداری قرار می گیرند.

- تاسیسات زیربنایی: تاسیسات زیربنایی به کلیه تاسیسات نظیر سامانه های حمل و نقل و ارتباطات، جاده ها، فرودگاه، راه آهن و مترو، خطوط انتقال آب و الکتریسیته و گاز و نفت، تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب، انبارهای نفت، مخازن نگهداری مواد شیمیایی، لوله های انتقال گاز و نفت و پمپ بنزین ها، تاسیسات مخابرات ی و پل ها و غیره اطلاق می شود که جهت تأمین تسهیلات و خدمات در جوامع مختلف به کار گرفته می شوند.


دانلود دستورالعمل ناحیه‌بندی استقرار کاربری در حریم کیفی منابع آب سطحی













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools