گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل در سال 2020 "آب و تغییرات آب و هوایی" :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل در سال 2020 "آب و تغییرات آب و هوایی"


پاریس / ژنو - آخرین گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد هشدار می دهد، تغییرات آب و هوایی در دسترس بودن، کیفیت و مقدار آب مورد نیاز برای نیازهای اساسی انسان تأثیر می گذارد، بنابراین از برخورداری از حقوق اساسی آب آشامیدنی سالم و بهداشت برای میلیون ها نفر تضعیف می کند. نویسندگان از دولت ها می خواهند تعهدات مشخص تری را برای حل این چالش متعهد شوند.


چنین وخامت اوضاع فقط مانع دستیابی به هدف توسعه پایدار 6 می شود که بخشی از دستور کار توسعه پایدار 2030 است، بر اساس آن دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت باید ظرف مدت ده سال برای همه تضمین شود. این یک چالش قابل توجه خواهد بود - 2.2 میلیارد نفر در حال حاضر به آب آشامیدنی با مدیریت ایمن دسترسی ندارند و 4.2 میلیارد یا 55٪ از جمعیت جهان بدون سرویس بهداشتی ایمن اداره می شوند.


استفاده از آب طی یک قرن گذشته شش برابر افزایش یافته است و سالانه حدود 1٪ در حال افزایش است. با این حال، تخمین زده می شود که تغییرات آب و هوایی، همراه با افزایش تعداد دفعات و شدت حوادث شدید - طوفان، سیل و خشکسالی، وضعیت کشورهایی را که در حال حاضر دچار "تنش آبی" هستند، وخیم تر می کند و مشکلات مشابهی را در مناطقی ایجاد می کند که به شدت سخت نبوده اند. متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا. علاوه بر این، این گزارش این واقعیت را برجسته می کند که مدیریت ضعیف آب باعث می شود تأثیرات تغییرات آب و هوایی، نه تنها بر منابع آب بلکه بر کل جامعه، تشدید شود.


مدیر کل یونسکو، آدری آزولای، تأکید می کند که "نباید آب مشکل ساز شود - این می تواند بخشی از راه حل باشد. آب می تواند از تلاش ها برای کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی پشتیبانی کند. "


رئیس سازمان ملل متحد برای آب و رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، گیلبرت اف هانگبو، می گوید: "اگر ما جدی هستیم که درجه حرارت جهانی را به زیر 2 درجه سانتیگراد محدود کنیم و اهداف توسعه پایدار را تا سال 2030 تحقق بخشیم.، ما باید سریعا اقدام کنیم. راه حلهایی برای مدیریت آب و هوا به صورت هماهنگ تر وجود دارد و هر بخش از جامعه باید نقشی را ایفا کند. ما به راحتی نمی توانیم صبر کنیم."


اثرات سلامتی، تهدید تنوع زیستی

در واقع، کیفیت آب تحت تأثیر افزایش دمای آب و کاهش اکسیژن محلول قرار خواهد گرفت که منجر به کاهش ظرفیت خودپالایی حوضه های آب شیرین می شود. ما شاهد افزایش خطرات آلودگی آب و آلودگی عوامل بیماری زا ناشی از سیل یا غلظت بالاتر آلاینده ها در دوره های خشکسالی خواهیم بود. علاوه بر تأثیر بر تولید مواد غذایی، تأثیرات آن بر سلامت جسمی و روانی - مرتبط با بیماری، آسیب، خسارت مالی و آوارگی افراد - بنابراین احتمالاً قابل توجه است.


بسیاری از اکوسیستم ها، به ویژه جنگل ها و تالاب ها، نیز در معرض تهدید قرار دارند و باعث کاهش تنوع زیستی می شوند. منابع آب، نه تنها برای کشاورزی - که 69 درصد از برداشت آب شیرین را تشکیل می دهد - بلکه برای صنعت، تولید انرژی و حتی شیلات نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.


مناطقی که بیشتر در معرض خطر هستند: مجمع الجزایر، کوه ها، مناطق استوایی و شمال دور

بیشتر تأثیر تغییرات اقلیمی بر منابع آبی در مناطق استوایی، جایی که بیشتر کشورهای در حال توسعه واقع شده اند، آشکار می شود، و پیامدهای بالقوه آخرالزمانی را برای کشورهای کوچک جزیره، که برخی از آنها از نقشه پاک می شوند، نشان می دهد. مناطق کوهستانی نیز به دلیل تأثیر بر روی یخچال های کوهستانی و برف گیرها، که تقریباً در همه جای دنیا روند کاهشی نشان می دهد، به طور استثنایی آسیب پذیر هستند. با این حال، نویسندگان تشخیص می دهند که تعدادی از عدم قطعیت ها به ویژه در سطح محلی و به دلیل تنوع فصلی الگوهای بارشی باقی مانده است.


راه حل های پیشنهادی: سازگاری و اصلاح


در مواجهه با این تهدیدها، این گزارش دو استراتژی مکمل را که باید اجرا شود - انطباق و تعدیل:

  • سازگاری شامل ترکیبی از گزینه های طبیعی، فنی و فناوری و همچنین اقدامات اجتماعی و نهادی برای کاهش آسیب ها و بهره برداری از عواقب مثبت چند تغییر آب و هوا است. احتمالاً مزایای آن بسیار سریع، عمدتا در سطح محلی است.
  • اصلاح شامل اقدامات انسانی مورد نیاز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) در حالی که بهره برداری از غرق های کربن برای کاهش مقدار CO2 و سایر گازهای گلخانه ای در جو است. این می تواند شامل مناطق بزرگ جغرافیایی باشد، اما با دستاوردهایی که ممکن است در طول دهه ها گسترش یابد. با این حال، احتمال کاهش در مدیریت آب تا حد زیادی ناشناخته مانده است.


بهبود مدیریت فاضلاب

تصفیه فاضلاب همچنین با ایجاد تولید گازهای گلخانه ای به تغییرات آب و هوایی کمک می کند و تخمین می زند 3 تا 7 درصد از کل انتشارات باشد. این انتشارات هم از انرژی مورد نیاز برای تصفیه فاضلاب و هم از فرآیندهای بیوشیمیایی استفاده شده ناشی می شود. اما به دلیل تجزیه مواد آلی موجود در آن، فاضلاب تصفیه نشده منبع اصلی متان، یک گاز گلخانه ای قدرتمند است. در این گزارش اشاره شده است که فاضلاب بیش از انرژی مورد نیاز برای تصفیه آن را به خود اختصاص می دهد، البته به شرطی که مهار شود. تخمین زده می شود که در سراسر جهان، بین 80٪ تا 90٪ فاضلاب بدون هیچ گونه تصفیه به محیط زیست تخلیه می شود.


به عبارت خاص، مدیریت بهینه منابع آب به معنای سرمایه گذاری در روش های مدرن تصفیه است که امکان استخراج متان از مواد آلی را فراهم می کند و سپس از این بیوگاز برای تولید انرژی مورد نیاز برای اجرای فرآیند استفاده می شود، همانطور که قبلاً در کشورهای کم آب انجام شده است. مانند اردن، مکزیک، پرو و ​​تایلند. این تکنیک ها باعث شده است که خدمات عمومی بتوانند انتشارات خود را با هزاران تن CO2 کاهش دهند، در حالی که پس انداز مالی می کنند و کیفیت خدمات را بهبود می بخشند.


این گزارش همچنین به مداخلات نوآورانه مدیریت آب مانند ضبط مه، یا سنتی تر مانند حفاظت از تالاب و همچنین تکنیک های "کشاورزی حفاظتی" اثبات شده اشاره دارد. این موارد باعث می شود که با وجود بارندگی کم، ساختار خاک، مواد آلی و رطوبت حفظ شود. به همین ترتیب، "استفاده مجدد" از فاضلاب های نیمه تصفیه شده برای کشاورزی و صنعت، بدون ضرورت ایجاد نوشیدن در آن، روش جالب دیگری است.


اولویت بندی آب

متأسفانه، به نویسندگان توجه داشته باشید، گرچه نیاز به مبارزه با تغییرات آب و هوا از طریق مدیریت بهتر چرخه آب به خوبی شناخته شده است، اما به واقعیت تبدیل نمی شود. آدری آزولای مشاهده می کند: "کلمه" آب "بندرت در توافق نامه های بین المللی آب و هوا وجود دارد. "مشارکت های تعیین شده ملی" که توسط دولت ها تحت توافق نامه پاریس ارائه شده اند، بدون پیشنهاد برنامه های خاص برای آب، ماهیت کلی دارند. در حالی که اکثر کشورها آب را در "سبد اقدام" خود تشخیص می دهند، تعداد کمی از آنها در واقع هزینه های این اقدامات را محاسبه کرده اند و حتی تعداد کمی از آنها پروژه های خاصی را ارائه داده اند. در همین حال، احتمال هم افزایی بین اقدامات سازگاری و تخفیف اغلب نادیده گرفته می شود.


دسترسی به بودجه های اقلیمی

مساله مالی واضح است که بسیار مهم است. نویسندگان خاطرنشان می کنند که مدیریت منابع آب و تأمین آب و خدمات بهداشتی کمبود بودجه دارند و نیاز به توجه بیشتر ایالت ها دارند. آنها استدلال می کنند که فرصتهای بیشتری برای ادغام سیستماتیک برنامههای سازگاری و کاهش در سرمایه گذاریهای مربوط به آب وجود دارد، تا جذابیت آنها برای اهدا کنندگان بیشتر باشد.


نمونه بارز آن پروژه صندوق آب و هوای سبز در سریلانکا است. این هدف به منظور بهبود سیستم های آبیاری در جوامع آسیب پذیر روستایی و ترویج روش های کشاورزی هوشمند با آب و هوا در سه حوضه رودخانه ارائه می شود، هر دو مزایای سازگاری و کاهش آب و هوا، ضمن حفظ آب و محافظت از منابع آب آشامیدنی.


ابتکارات مختلف مربوط به تغییر آب و هوا همچنین می توانند از جمله ایجاد اشتغال، بهبود بهداشت عمومی، کاهش فقر، ارتقا برابری جنسیتی و بهبود معیشت، جذابیت آنها برای اهدا کنندگان را افزایش دهد.


نتیجه گیری نویسندگان گزارش، اتخاذ تدابیر سازگاری و تخفیف یکپارچه است. آنها به وضوح برای مدیریت پایدار منابع آب و حقوق بشر برای آب آشامیدنی سالم و بهداشت مفید هستند. آنها همچنین مستقیماً به علل و پیامدهای تغییرات آب و هوایی می پردازند، از جمله در واکنش به حوادث شدید آب و هوایی. سرانجام، آنها به دستیابی به چندین هدف از توسعه پایدار کمک می کنند.


گزارش توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد گزارش برجسته سازمان ملل متحد در زمینه آب و فاضلاب است که هر ساله بر روی موضوعی متفاوت تمرکز می کند. این گزارش توسط یونسکو، به نمایندگی از سازمان UN-Water منتشر شده است و تولید آن با برنامه ارزیابی جهانی آب یونسکو هماهنگ شده است. این گزارش همزمان با روز جهانی آب راه اندازی شده است، دانش و ابزارهایی را برای تصمیم گیری و تدوین سیاست های پایدار آب در اختیار تصمیم گیرندگان قرار می دهد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools