مسیر بهتر ارزش گذاری آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مسیر بهتر ارزش گذاری آب


تمرکز گزارش امسال توسعه جهانی آب سازمان ملل متحد، هشتمین مورد از گزارش های موضوعی سالانه، ارزیابی ارزش آب است. میشلا میلتو، هماهنگ کننده برنامه ارزیابی جهانی آب در یونسکو و ریچارد کانر، سردبیر گزارش، در پیشگفتار خود اظهار نظر کردند: "نکته اصلی این است که هیچ یک از معیار های ارزش واقعی آب وجود ندارد. "


آنچه که آنها سعی کرده اند در این گزارش ارائه دهند "یک گزارش متعادل، مبتنی بر واقعیت و خنثی از وضعیت فعلی دانش، پوشش آخرین تحولات و برجسته کردن چالش ها و فرصت هایی است که توجه بیشتر به ارزش گذاری آب می تواند فراهم کند".


تلاش های اخیر برای دستیابی به پیشرفت در این زمینه شامل اصول بلاجیو برای ارزیابی آب است که توسط هیئت سطح بالا در مورد آب سازمان ملل / بانک جهانی تنظیم شده است. این پنج اصل اساسی را ارائه می دهد: ایجاد اعتماد از طریق فرایندهایی که شامل چندین ارزش هستند. محافظت از منابع ؛ آموزش برای افزایش آگاهی از نقش اساسی آب؛ و سرمایه گذاری و نوآوری، استفاده از ایده های جدید و بهره گیری از دانش بومی.


با این حال، همانطور که گزارش یادداشت می کند: "هنوز هم در مورد تشخیص، اندازه گیری و سازگاری طیف وسیعی از مقادیر روی زمین، عدم شفافیت شگفت آور وجود دارد. بحث بر سر چگونگی بهینه سازی گرفتن و توجه کافی به مقادیر آب حکمرانی می کند. "


پنج دیدگاه

این گزارش پیرامون بررسی هایی که پنج دیدگاه گسترده را شامل می شود، ساخته شده است که هر یک از آنها شامل رویکردها و چالش های خاص خود در زمینه ارزیابی آب است.


دیدگاه اول در مورد ارزش گذاری منابع آب است. در اینجا، آب به طور ذاتی با محیط زیست در ارتباط است، جایی که اکوسیستم ها را حفظ می کند.


همانطور که ممکن است آب با ارزش باشد، یک مرحله کاملاً ضروری باقی می ماند


سه دیدگاه وجود دارد که با استفاده اصلی از آب ارتباط نزدیک دارند: یکی در مورد ارزیابی زیرساخت های آب. یکی در مورد ارزیابی خدمات آبرسانی، بهداشت و بهداشت. و یکی از آنها آب را به عنوان ورودی برای غذا، کشاورزی، انرژی، صنعت و تجارت پوشش می دهد.


دیدگاه پنجم جنبه های فرهنگی آب را شامل می شود، از جمله ابعاد تفریحی و معنوی.


در این گزارش آمده است: "اهمیت کلی این منبع حیاتی در توجه سیاسی و سرمایه گذاری مالی در بسیاری از نقاط جهان به درستی نشان داده نشده است." "این نه تنها منجر به نابرابری در دسترسی به منابع آب و خدمات مربوط به آب می شود، بلکه همچنین به استفاده ناکارآمد و ناپایدار و تخریب منابع آب منجر می شود، که بر تحقق تقریبا تمام SDG ها و همچنین حقوق اساسی بشر تأثیر می گذارد."


در هر یک از این چشم اندازها چالش هایی وجود دارد. به عنوان مثال، پیشرفتی در زمینه ارزیابی ارزش زیست محیطی منابع آب از نظر کالاها و خدمات اکوسیستم وجود داشته است. اما این گزارش خاطر نشان می کند که در دانش وابستگی متقابل اکوسیستم ها و خدمات آنها خلا gapهایی وجود دارد.


چالش بزرگتر نحوه اتصال دیدگاه های مختلف است.


رویکردهای چند ارزشی

این گزارش تأکید بیشتری بر گردآوری چندین دیدگاه در زمینه حاکمیت آب دارد. این امر به مشارکت فعال مجموعه گسترده تری از بازیگران نیاز دارد.


در این گزارش آمده است: "این ممکن است تأکید بیشتری بر روندهای زیست محیطی و زیست محیطی داشته باشد، و تلاش برای تمرکز مجدد منافع منابع آب - برای نسل های حال و آینده - به جای اختصاص مقدار آب برای اولویت های اقتصادی با بالاترین ارزش ،"


این گزارش برخی از چالش های پیرامون این موضوع را بررسی می کند. اینها شامل چالش آوردن صداهای متنوع تر در هر بحث است. در این گزارش آمده است: "در حقیقت، افراد یا گروه هایی از جوامع بومی، زنان و گروه های جوانان اغلب شامل نمی شوند،" مرتبط تلقی نمی شوند، یا به دلایل دیگر از مشارکت در فرایندهای تصمیم گیری مربوطه ممانعت می کنند.


این یادداشت اشاره می کند که مشارکت بیشتر بازیگران بیشتر لزوماً منافع رقابتی را حل نمی کند. یک چالش هم از نظر اینکه چه روشی ممکن است به عنوان پایه ای برای ایجاد تعادل در معاملات استفاده شود و هم از نظر چگونگی داشتن فرایندی باز، فراگیر و متعادل برای تصمیم گیری وجود دارد.


در این گزارش آمده است: "سهم ارزشیابی یا اندازه گیری برای چنین بحثهای ذاتی سیاسی عمدتاً در این واقعیت است که چگونه می تواند مقادیر مختلف متصل به آب را نشان دهد و روشهای مختلفی که ممکن است این مقادیر n یا غیر قابل تصور باشد"، "این همچنین می تواند تصمیم گیرندگان را قادر سازد تا صریحاً تصدیق کنند که کدام ارزشها تصمیمات حاکمیت آب را هدایت می کنند."


در این گزارش برخی از مسیرهای آنچه "فرآیندهای حاکمیت آب با ارزش چند منظوره" عنوان شده بیان شده است. اینها شامل تقویت فرایندهای چند ذینفع است که ترکیبی از ارزشها را در حاکمیت آب شناسایی و سازگار می کند. از جمله تقسیم سود در تصمیمات مربوط به حاکمیت آب؛ تمرکز بر سیستم ها برای فراتر رفتن از مداخلات باریک بخشی؛ و ادغام ارزشهای زیست محیطی و زیست محیطی در به مدیریت آب مقاوم در برابر آب و هوا.


"مدیران و تصمیم گیرندگان آب باید فراتر از" بخش آب "ارتباط برقرار کنند، نه تنها برای رسیدن به آن بخشها و صنایعی که به طور ضمنی در مورد استفاده از زمین و آب در طول کار خود تصمیم می گیرند، بلکه همچنین جوامعی را که از نظر تاریخی دارای از حاکمیت منابع طبیعی و مدیریت آب کنار گذاشته شده اند. "


این چشم انداز بر اساس چشم انداز سیستم، از جمله رویکردهای مبتنی بر اکوسیستم، رابطه و انعطاف پذیری آب و هوا برای مدیریت آب ساخته شده است، و گزارش می افزاید که این ممکن است به ذینفعان کمک کند راه های جدید و مفیدی را برای همکاری پیدا کنند.


یک ضرورت مطلق

"ارزشیابی آب هرچقدر پیچیده باشد، یک گام کاملاً ضروری برای رفع چالش های مربوط به آب در سراسر جهان باقی مانده است. در غیر این صورت، آب کم حساب می شود و بنابراین، شناسایی مسیرهای مدیریت بهتر آن دشوار است."


عدم استفاده از مقادیر مختلف "می تواند منجر به تقسیم نابرابر مزایا، سازش ناکافی تأثیرات منفی و هزینه ها، راه حل های ناپایدار، عواقب ناخواسته، خطرات و سیاست ها و نهادهای ضعیف انجام شود.


این گزارش نتیجه گیری می کند: "تقاضا برای ارزیابی آب باید ایجاد شود. آب جهانی کم قیمت و کم ارزش است. تعداد کمی از دولت ها، مشاغل یا شهروندان خواستار ارزش گذاری آب هستند."












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools