قطعی های آب تبریز :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




قطعی های آب تبریز


این روزها مردم کشور و از جمله تبریز با قطعی‌های مکرر آب و برق رو به رو هستند که حتی در برخی موارد نیز این قطعی‌ها به صورت همزمان رخ داده و شهروندان تبریزی ساعاتی را نه برق و نه آب دارند. این‌که دلیل قطعی آب بر سر کمبود منابع است یا در اثر قطعی برق سیستم‌های آبرسانی، بحثی است که طی دو روز گذشته بین شرکت توزیع نیروی برق تبریز و شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی مطرح می‌شود.


روزهای گرم تابستان امسال، از همان روزهای اواسط فصل بهار بازگوکننده وضعیت سخت انرژی و دمای بالای شهرها بود. در طی این روزها با افزایش دما، شاهد افزایش مصرف برق در راستای استفاده از وسایل سرمایشی هستیم که این امر ما را با مشکلاتی بزرگ در حیطه انرژی به خصوص برق و آب مواجه کرده است.


با افزایش مصرف برق، ظرفیت برق مصرفی موردنیاز کشور بسیار بالا رفته (بیش از ۶۵ هزار مگاوات) و حتی گاه از میزان تولید شبکه برق کشور(اندکی بیش از ۵۰ هزار مگاوات) فراتر می‌رود که این امر نیز منجر به بروز خاموشی‌هایی جدا از برنامه اعلام شده شرکت برق می‌شود. 


قابل ذکر است که با وجود این‌که شرکت توزیع نیروی برق ادعا می‌کند تمامی خاموشی‌ها بر اساس برنامه اعلام شده است اما گاه این امر خارج از برنامه و در مواقعی که مردم انتظار ندارند، رخ می‌دهد.


علاوه بر این خاموشی‌های بی برنامه که مردم را در این روزهای گرم تابستان کلافه کرده است، کاهش فشار آب و قطعی آن نیز بر گله مندی‌های مردم افزوده است.


تبریز از مدت‌ها پیش با مشکل تامین آب رو به بوده و به گفته‌ی مسئولان و نمایندگان، یکی از مشکلات بزرگ این شهر نیز تامین آب است که در ماه‌های گذشته نیز در پی کاهش سطح مخازن با قطعی‌های آب مواجه بودیم.


دلیل قطعی آب شهر، قطعی برق است


در این راستا چند روز پیش در پی گفتگویی که خبرگزاری ایسنا با سرپرست امور آب و فاضلاب شهرستان تبریز داشت، مطالبی مطرح شد که مخالف ادعای کمبود آب در شهر تبریز بود. به طوری که حتی بر اساس گفته‌ی این مسئول، شهر تبریز تنها کلانشهر دارای آب پایدار و مازاد کشور است.


بابک ابراهیمی در خصوص وضعیت تامین آب شرب کلانشهر تبریز گفت: در صورت عدم قطعی‌های مکرر چاه‌های تامین آب شرب تقریبا پایدار است، یعنی ما تقریبا تنها کلانشهر کشور هستیم که آب مازاد داریم.


ابراهیمی در خصوص وضعیت تامین آب شرب تبریز در روزهای اخیر که با قطعی‌هایی نیز رو به رو بوده است، گفت: امسال دلیلی که باعث شد تا شرمنده وضعیت تامین آب شرب شهروندان عزیز باشیم، قطعی مکرر برق بوده است.


وی متذکر شد: این تشدید قطعی برق، ما را در تامین آب شرب مردم به مشکل انداخته اما هنوز به نسبت وضعیت شهر از این لحاظ پایدار است اما در صورت تداوم قطعی برق مخصوصا قطعی‌های بدون برنامه ریزی شده به مسائل بیشتری برخورد خواهیم کرد.


استاندار: مشکل خاصی در تامین آب شرب نداریم


استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیداری که با معاون شرکت آب و فاضلاب کشور داشت، قطعی‌های برق را عامل اصلی افت فشار آب در مناطقی از تبریز عنوان کرد و گفت: امیدواریم در روزهای آینده شاهد کاهش مشکلات و بازگشت به شرایط عادی باشیم.


محمدرضا پورمحمدی هم‌چنین در این دیدار با بیان این‌که خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در تامین آب نداریم و علت قطعی آب در مناطقی از تبریز، مربوط به قطعی‌های برق است، افزود: همه مدیران صنعت آب و برق باید نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا شاهد کمترین میزان قطعی‌های آب و برق در استان باشیم.


وی، انتقال آب ارس به تبریز را راهکار اصلی و بلندمدت برای مقابله با تنش آبی در این کلانشهر دانست و بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان امر و نمایندگان مجلس به پیگیری این پروژه مهم تأکید کرد.


معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این دیدار گفت: آذربایجان شرقی از جمله استان‌های مهم است که در حال حاضر، وضعیت پایداری در زمینه بهره‌مندی از منابع آبی دارد.


حمیدرضا کشفی با بیان این‌که وضعیت آبی برخی از شهرهای کشور، نزدیک به بحرانی است، اظهار کرد: تقویت زیرساخت‌های منابع آبی در تبریز و آذربایجان، یک ضرورت است و تلاش می‌کنیم اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش آبی داشته باشیم.


در پی انتشار این مطالب، مردم دچار سرگردانی در این خصوص شدند که آیا ما مشکل کمبود آب داریم؟ یا این‌که قطعی‌های آب این روزها ارتباطی با قطعی‌ برق دارد؟ که در نهایت تصوراتی خلاف باورهای قبلی داشت.


شرکت توزیع نیروی برق: قطعی‌های ‌اخیر آب تبریز، ارتباطی با قطعی برق ندارد!


 در این راستا و در پی مطرح شدن این مباحث، روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز با صدور اطلاعیه‌ای، وابستگی قطعی آب روزهای اخیر به برق را رد کرد.


در متن این اطلاعیه آمده که، روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز ضمن عذر خواهی از شهروندان محترم تبریز، اسکو و آذرشهر نسبت به خاموشی‌های به وجود آمده در شبکه برق و دعوت به صرفه جویی در مصرف برق، به اطلاع می‌رساند که قطعی‌های عمده‌ای که هفته اخیر در شبکه آبرسانی رخ داده ارتباطی با قطعی برق نداشته و ناشی از محدودیت منابع آبی است.


به گفته‌ی این شرکت، بر اساس مصوبات جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، چاه‌های آب شرب از لیست قطعی‌ها حذف شده و شرکت توزیع با جدیت تلاش می‌کند تا تحت هیچ شرایطی پمپاژهای عمده آبرسانی متاثر از قطعی برق نگردند و بر اساس استعلام از مرکز دیسپاچینگ این شرکت نیز در هفته گذشته به جز یک مورد که بخشی از آن هم قطعی حفاظتی بوده، خاموشی عمده‌ای در چاه‌های آب رخ نداده است و قطعی آب ناشی از مصرف زیاد و کاهش سطح مخازن آب است.


بر اساس گفته‌ی این شرکت، در صورت وجود خاموشی بر روی چندین پمپ آب که به صورت پراکنده در سطح شهر و بر روی فیدرهای عمومی این شرکت وجود دارند، خاموشی به قدری محدود بوده که عملا نمی‌تواند تاثیری در تامین آب شرب تبریز داشته باشد.


در پایان این اطلاعیه نیز آمده است: از شهروندان فهیم تقاضا داریم با توجه به مشکلات به وجود آمده در بخش تولید برق و هم‌چنین کمبود منابع آب در منطقه، از مصارف غیر ضروری آب و برق اجتناب کنند تا خادمین ایشان در وزارت نیرو با کمترین وقفه‌ای خدمت رسانی داشته باشند.


شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی: قطعی‌های آب تبریز به قطعی برق ارتباط دارد!


روابط عمومی ‌شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی  نیز در پاسخ به اطلاعیه شرکت توزیع برق، اطلاعیه‌ای دیگر را صادر کرده و در آن، قطعی آب تبریز را ناشی از قطعی برق دانسته است.


در متن این اطلاعیه آمده است: پیرو درج اطلاعیه توسط روابط‌عمومی محترم شرکت توزیع برق تبریز در خصوص عدم ارتباط قطعی آب با قطعی برق، جهت تنویر افکار عموم و آگاهی سازی نسبت به ارتباط تنگاتنگ قطعی‌های برق با تامین و تولید آب، قابل‌ ذکر است که تامین آب شهروندان محترم از اهم وظایف شرکت آب و فاضلاب استان بوده و قطعی برق بدون برنامه‌ریزی از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز و در ۱۵ روز اخیر تشدید گردیده است. 


در ادامه گفته شده که، هرچند با پیگیری‌های مستمر شرکت آب و فاضلاب و دستورات مسئولان عالی استان، قطعی‌های برق در تاسیسات تامین و تولید از روز گذشته (پنجشنبه ۱۷ تیرماه) کاهش یافته ولی این امر جبران‌کننده مشکل کاهش شدید ارتفاع مخازن تامین آب کلانشهر تبریز به دلیل قطعی برق طی ماه‌های گذشته نیست؛ لذا تامین پایدار برق طی ۲۴ ساعت گذشته موجب تقدیر شرکت آبفای استان بوده و نیازمند استمرار حداقل دوهفته‌ای جهت افزایش ذخیره منابع تامین در مخازن مربوطه و به تبع آن توزیع پایدار آب شرب شهروندان محترم است.


بر این اساس و در پی توضیحات این دو شرکت، باید منتظر بود و دید که آیا مشکل قطعی آب و برق شهر که اکنون یکی از بزرگترین دغدغه‌های مردم شهر است، تا چه مدت ادامه داشته و در هفته جاری که به گفته‌ی کارشناسان هواشناسی، اوج بار گرمای کشور را شاهد خواهیم بود، این قطعی‌ها رخ می‌دهند یا نه؟!


هم‌چنین از مسئولان استانی و شهری انتظار می‌رود که چاره‌ای بلندمدت برای وضعیت آب و برق استان به خصوص تبریز داشته باشند، چرا که مردم این شهر اولین‌ها با قدمت طولانی و سابقه درخشان در عرصه‌های مختلف، نباید اکنون دغدغه تامین نیازهای اولیه زندگی را داشته باشد












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools