ویرانی خوزستان و بصره با پروژه های عظیم کشاورزی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ویرانی خوزستان و بصره با پروژه های عظیم کشاورزی


برای نزدیک به 30 سال، از جمله در زمان اشغال توسط ائتلاف به رهبری ایالات متحده و انگلیس، مقامات عراقی در مدیریت و تنظیم کافی منابع آب عراق ناکام مانده اند، و جمعیت استان بصره در جنوب عراق را محروم کرده اند. به حدی که حدود 4 میلیون نفر آنها حق داشتن آب آشامیدنی سالم را ندارند. منابع اصلی آب در بصره رودخانه شط العرب و کانال های آب شیرین آن است. اما شکست های متعدد دولت از دهه 1980، از جمله مدیریت ضعیف منابع بالادست، تنظیم ضعیف آلودگی و بهداشت، و غفلت مزمن و سو مدیریت زیرساخت های آب، باعث خراب شدن کیفیت این آبراه ها شده است.


اگرچه وخامت منابع آب بصره برای دهه ها یک مشکل مداوم بوده است، اما در تابستان 2018، هنگامی که حداقل 118000 نفر با علائمی که به اعتقاد پزشکان به کیفیت آب مرتبط بودند در بیمارستان بستری شدند، و به یک بحران کامل تبدیل شد. در ماه اوت، صدها نفر با بثورات، درد شکم، استفراغ و اسهال، به بیمارستان های بصره مراجعه کردند. تا 16 آگوست، اداره بهداشت بصره علت احتمالی آلودگی آب را تشخیص داد و آقای عبدالامیر، مدیر آن، از مردم خواست قبل از نوشیدن آب یا استفاده از آن برای پخت و پز آب را بجوشانند.


هفته بعد، وزارت بهداشت عراق شیوع وبا یا بیماری های جدی دیگر را در نتیجه آب آلوده در استان بصره انکار کرد، اگرچه صدها نفر همچنان در بیمارستان بستری بودند. در 26 آگوست، صدها نفر از ساکنان در اعتراض به خدمات ضعیف بهداشتی ارائه شده به بیماران، به اداره بهداشت بصره حمله کردند. در تاریخ 29 سپتامبر، مهدی التمیمی، مدیر دفتر کمیسیون عالی مستقل حقوق بشر در بصره، اظهار داشت که تعداد موارد به 100000 مورد رسیده است و مقامات بهداشتی حداقل 118،000 مورد را تا نوامبر 2018 ثبت کرده اند. عامل تعیین کننده بیماری است، اما همه آنها توافق کردند که این مسئله کیفیت پایین آب مرتبط است.


در یک موضوع مرتبط با این بحران، طبق اعلام سازمان ملل متحد، حدود 4000 نفر مجبور به ترک خانه های خود در آگوست 2018 شدند، به احتمال زیاد به این دلیل که نتوانستند به اندازه کافی آب سالم دریافت کنند، اما این رابطه علت و معلولی هنوز به وضوح برقرار نشده است. در آن سال، آب از رودخانه های موجود در سرچشمه ها به شط العرب و کانال های آن می ریزد، در نتیجه فاضلاب، آلودگی های کشاورزی و صنعتی و شوری آب بالا می رود. برخی از کارشناسان معتقدند که بحران سلامتی ناشی از شکوفایی جلبک های مضر در نتیجه این شرایط است.


طی بحران بهداشتی سپتامبر-اکتبر 2018، طیف وسیعی از آلاینده ها در شط العرب و آبراه های وابسته در مرکز شهر بصره، توسط دیده بان حقوق بشر از طریق تصاویر ماهواره ای شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل 2019 دیده بان حقوق بشر. داده های: OSM.


بحران 2018 با بحران های بهداشتی مشابه مربوط به آب در سال 2009 و 2015 همراه بود، اما پس از این بحران ها مقامات محلی و فدرال نتوانستند به درستی علل اصلی آنها را برطرف کنند، یا اقدامات لازم را برای محافظت از جمعیت در صورت بروز بحران جدید انجام دهند. به عنوان مثال، در طول سال 2018، مقامات به ساکنان در مورد بی کیفیت بودن آب هشدار ندادند و هنوز هیچ تحقیق رسمی در مورد علت بحران سلامتی را منتشر نکردند.


مقامات همچنین به فعالیت هایی که باعث آلوده شدن منابع آب بصره می شوند، منجر به کاهش جریان آب می شوند، با وجود خطرات بهداشتی و مالی برای مردم، همچنان اجازه می دهند یا چشم خود را بسته اند. در فوریه 2019، به احتمال زیاد در نتیجه بحران 2018، وزارت بهداشت و محیط زیست شروع به انتشار گزارش های هفتگی بصورت آنلاین در مورد کیفیت آب در دجله، فرات و شط العرب کرد. این گزارش ها به طور منظم شاخص کیفیت آب را بر اساس طیف وسیعی از متغیرها شامل سطح شوری، فسفات، اسیدیته و سایر شاخص ها در مناطقی از رودخانه ها نشان می دهند که در 50 نقطه، بسیار کمتر از رتبه قابل قبول برای کیفیت آب است.


عدم اجرای پروژه های وعده داده شده دولت برای بهبود کیفیت آب به دلیل سو مدیریت و فساد، مشکل را پیچیده می کند. همچنین مقامات نیز اطلاعات مناسبی برای محافظت از خود در صورت بروز بحران در آینده در اختیار مردم قرار نداده اند که به گفته کارشناسان امری اجتناب ناپذیر است. روی هم رفته، این شکست ها باعث نقض حق ساکنان بصره در زمینه آب، بهداشت، اطلاعات، محیط زیست سالم و دارایی (زمین و محصولات) می شود که طبق قوانین بین المللی و همچنین قوانین ملی تضمین شده اند.


ارتباط بحران بصره با کشاورزی در خوزستان ایران

فعالیت ساخت سدهای برق آبی مرتبط با پروژه های کشاورزی در حوضه 3 رودخانه بزرگ ایران از اواخر دهه 1990 احتمالاً تأثیر منفی قابل توجهی بر جریان آب رودخانه دجله از بصره به سمت شط العرب داشته است. تجزیه و تحلیل تاریخی تصاویر ماهواره ای توسط دیده بان حقوق بشر نشان می دهد که تا سال 1997 فقط دو سد در حوضه آبریز رودخانه سیروان که از جنوب به سد حمرین عراق می ریزد، کار می کردند. اما پس از سال 1997، 12 سد جدید ساخته شد، 9 سد پس از 2011، و یکی از آنها طبق تصاویر ماهواره ای در سال 2019 به بهره برداری رسید.


این تصاویر همچنین نشان می دهد که تا سال 2001 که اولین و بزرگترین سد در آنجا ساخته شد، هیچ سدی در حوضه آبریز رودخانه کرخه وجود نداشته است. سپس، بین سال های 2011 و 2017، 5 سد اضافی از منبع رودخانه ساخته شد. در مورد حوضه رودخانه کارون، این تصاویر نشان می دهد که تا سال 2001 هم 4 سد در حال احداث بوده است. بین سال های 2002 و 2013، به تعداد 8 سد دیگر ساخته شده است که برجسته ترین آنها سد گتوند علیا در سال 2012 است. الاجوادی، معاون فرماندار بصره، گفت که 75 درصد از آب بصره مصرف شده از رودخانه کارون (قبل از ساخت سد بر روی آن) تأمین میشد و به شط العرب سرازیر میشد.


مقامات عراقی بر تأثیر منفی سدهای برق آبی در ایران بر جریان آب به شط العرب تأکید کرده اند. با این حال، به احتمال زیاد تأثیر پروژه های کشاورزی ایران به همان اندازه مهم خواهد بود - اگر نه بیشتر - از تأثیر سدها در کاهش جریان آب. علاوه بر ساخت سریع سدهای برق آبی، تصاویر ماهواره ای نشان داد که در مدت زمان بیش از 25 سال در زمین های اختصاص یافته به مزارع چغندر قند و پرورش ماهی که مقدار زیادی آب مصرف می کند، گسترش قابل توجهی وجود دارد. عکس ها نشان داده است که مصرف آب در صنعت قند ایران در این منطقه تأثیر بسزایی در کاهش جریان آب به سمت شط العرب داشته است. از اواسط دهه نود، مزارع شکر در منطقه شوش، جایی که رودخانه های کرخه و کارون نزدیک به یکدیگر هستند، شروع به گسترش کردند. این گسترش با اضافه شدن مزارع جدید به سمت جنوب در امتداد دو رودخانه، در اوایل هزاره شتاب گرفت.


تصاویر نشان می دهد که 3 مزرعه بزرگ قند و یک مزرعه پرورش ماهی بین سال های 2000 تا 2009 در جنوب شهر اهواز تاسیس شده اند که مساحت آنها بیش از 100000 هکتار است.


تجزیه و تحلیل تصاویر نشان داد که آبیاری این مزارع از طریق یک شبکه پیچیده هزاران کیلومتری کانال های سطحی و ده ها ایستگاه پمپاژ که به طور فعال آب رودخانه های کرخه و کارون را برداشت می کنند، انجام می شود. اگرچه دیده بان حقوق بشر نمی تواند میزان آب مصرفی را تعیین کند، اما از مقیاس و شدت انحراف آب برای کشت شکر تجاری همانطور که در تصاویر ماهواره ای نشان داده شده است، روشن است که تأثیر کلی بر کاهش جریان آب به شط العرب قابل توجه بود.


تصاویر ماهواره ای همچنین افزایش قابل توجهی از پوشش گیاهی را از سال 2001 در حاشیه رودخانه های دز و کارون در ایران، به ترتیب از خورهای سد دز و سد گتوند نشان می دهد. علاوه بر مزارع اصلی نیشکر، تصاویر ازدیاد مزارع پرورش ماهی و سایر مناطق کشاورزی در امتداد تقریباً 80 کیلومتری رودخانه کارون قبل از سرریز شدن آن به شط العرب عراق نشان می دهد. قبل از رسیدن به شط العرب، رودخانه کارون به سمت مصب اصلی خود - رودخانه بهمنشیر - به موازات شط العرب در ایران جریان دارد. تصاویر ماهواره ای افزایش مناطق زیر کشت را بین سال های 2000 و 2017 در امتداد رودخانه بهمنشیر نشان داد و در مقابل کاملاً کاهش زمین های زیر کشت رودخانه شط العرب پس از تقاطع آن با رودخانه کارون در عراق را نشان داد.


تصاویر ماهواره ای همچنین کانالی را نشان می دهد که بین سالهای 1991 و 2000 ساخته شده است، اکنون عملیاتی است و به موازات رودخانه کارون در ایران جریان دارد. این کانال آب را از رودخانه کارون به رودخانه بهمنشیر هدایت می کند. این تصاویر افزایش محصولات و مزارع پرورش ماهی را از سال 2000 در دو طرف کانال نشان می دهد.


تجزیه و تحلیل تحولات عمده کشاورزی در سه حوزه رودخانه بزرگ به دلیل تشدید فعالیت ساخت سد برق آبی در ایران از سال 2000 را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که افزایش سدها و مصرف آب در ایران منجر به گسترش مزارع نیشکر و پرورش ماهی شده است. و سایر تحولات کشاورزی ایران قابل تشخیص است. در همان زمان، سدها تأثیر بسزایی در کاهش جریان آب به شط العرب داشتند که به دلیل نفوذ آب دریا به آن، شوری رودخانه را افزایش داد. در نتیجه ، تجزیه و تحلیل نشان می دهد، بصره از سال 2000 ضررهای گیاهی قابل توجهی را تجربه کرده است؛ زیرا کشاورزان باید به آبیاری زمین های خود با آب شور رودخانه که خاک را از بین می برد و محصولات آنها را از بین می برد، تکیه کنند. آنالیز شاخص تغییر گیاهان (2000 - 2017)  توسط دیده بان حقوق بشر. داده های گیاهان: NASA (MOD44B)؛ داده های جهانی سطح آب: EC JRC / Google. داده های مرجع: OSM-GADM.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools