ال نینو چیست؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ال نینو چیست؟

ال نینو یا el ˈniɲo فاز گرم نوسان ال نینو-جنوبی (ENSO) است و با نواری از آب گرم اقیانوس مرتبط است که در مرکز و شرق ایجاد می شود. -اقیانوس آرام استوایی مرکزی (تقریباً بین خط تاریخ بین‌المللی و 120 درجه غربی)، از جمله منطقه نزدیک سواحل اقیانوس آرام آمریکای جنوبی. ENSO چرخه دمای سطح دریاهای گرم و سرد (SST) استوایی مرکزی و شرقی اقیانوس آرام است. ال نینو با فشار هوای بالا در غرب اقیانوس آرام و فشار هوا پایین در شرق اقیانوس آرام همراه است. فازهای ال نینو نزدیک به چهار سال به طول می انجامد. با این حال، سوابق نشان می دهد که چرخه بین دو تا هفت سال طول کشیده است. در طول توسعه ال نینو، بارندگی بین سپتامبر تا نوامبر افزایش می‌یابد. فاز خنک ENSO که معکوس ال نینو می باشد، با نام اسپانیایی لانینا یا La Niña، با SST در شرق اقیانوس آرام کمتر از حد متوسط است، به دنبال لانینا فشار هوای در شرق اقیانوس آرام زیاد و در غرب اقیانوس آرام پایین خواهد بود. چرخه ENSO، شامل ال نینو و لا نینا، باعث تغییرات جهانی در دما و بارندگی می شود.


کشورهای در حال توسعه که به کشاورزی و ماهیگیری خود وابسته هستند، به ویژه کشورهایی که با اقیانوس آرام هم مرز هستند، معمولاً بیشترین آسیب را می بینند. در این مرحله از نوسان، حوضه آب گرم در اقیانوس آرام در نزدیکی آمریکای جنوبی اغلب در گرم ترین حالت خود در کریسمس است. عبارت اصلی، El Niño de Navidad، قرن ها پیش، زمانی که ماهیگیران پرویی پدیده آب و هوا را به نام مسیح تازه متولد شده نامگذاری کردند، به وجود آمد.


مفهوم

در اصل، اصطلاح ال نینو به یک جریان اقیانوسی گرم سالانه ضعیف اطلاق می‌شود که تقریباً در زمان کریسمس به سمت جنوب در امتداد سواحل پرو و ​​اکوادور می‌گذشت. با این حال، با گذشت زمان این اصطلاح تکامل یافته است و اکنون به فاز گرم و منفی نوسان ال نینو- جنوبی اشاره دارد و گرم شدن سطح اقیانوس یا دمای بالاتر از متوسط ​​سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی است. این گرم شدن باعث تغییر در گردش جوی با کاهش بارندگی در اندونزی، هند و استرالیا می شود، در حالی که بارش باران و تشکیل طوفان گرمسیری در اقیانوس آرام گرمسیری افزایش می یابد. بادهای تجاری سطح پایین، که معمولاً از شرق به غرب در امتداد استوا می وزند، یا ضعیف می شوند یا از جهت دیگر شروع به وزیدن می کنند.



حلقه گرم شدن دمای سطح دریا (SST) ناهنجاری در اقیانوس آرام گرمسیری

اعتقاد بر این است که ال نینو برای هزاران سال رخ داده است. به عنوان مثال، تصور می شود که ال نینو بر موچه در پرو امروزی تأثیر گذاشته است. دانشمندان همچنین نشانه‌های شیمیایی گرم‌تر شدن دمای سطح دریا و افزایش بارندگی ناشی از ال نینو را در نمونه‌های مرجانی با قدمت حدود 13000 سال یافته‌اند. در حوالی سال 1525، زمانی که فرانسیسکو پیزارو به پرو رسید، به بارندگی در بیابان‌ها اشاره کرد که اولین گزارش مکتوب از تأثیرات ال نینو است. تحقیقات مدرن و تکنیک‌های تحلیل مجدد موفق به یافتن حداقل 26 رویداد ال نینو از سال 1900 شده‌اند که رویدادهای 1982–83، 1997–98 و 2014–2016 از قوی‌ترین رویدادهای ثبت‌شده هستند.


در حال حاضر، هر کشور آستانه متفاوتی برای آنچه که یک رویداد ال نینو را تشکیل می دهد، دارد که متناسب با منافع خاص آنها است. به عنوان مثال، اداره هواشناسی استرالیا به بادهای تجاری، SOI، مدل های آب و هوا و دمای سطح دریا در مناطق نینو 3 و 3.4 قبل از اعلام ال نینو نگاه می کند. مرکز پیش بینی آب و هوای ایالات متحده (CPC) و موسسه تحقیقات بین المللی برای آب و هوا (IRI) به دمای سطح دریا در منطقه Niño 3.4، جو گرمسیری اقیانوس آرام نگاه می کند و پیش بینی می کند که شاخص نینو اقیانوسی NOAA برابر یا بیشتر از 5 درجه سانتیگراد (0.90 درجه فارنهایت) برای چندین فصل متوالی باشد. با این حال، آژانس هواشناسی ژاپن اعلام می کند که یک رویداد ال نینو زمانی شروع شده است که میانگین پنج ماه انحراف دمای سطح دریا برای منطقه NINO.3، بیش از 0.5 درجه سانتیگراد (0.90 درجه فارنهایت) برای شش ماه متوالی یا بیشتر گرمتر باشد. اگر انحراف دمای سطح دریا در مناطق Niño 1 و 2 برابر یا بیشتر از 0.4 درجه سانتیگراد (0.72 درجه فارنهایت) برای حداقل سه ماه باشد، دولت پرو اعلام می کند که ال نینوی ساحلی در راه است.


هیچ اتفاق نظری وجود ندارد که آیا تغییرات آب و هوایی بر وقوع، قدرت یا مدت رویدادهای ال نینو تأثیری خواهد گذاشت، زیرا تحقیقات از قوی‌تر، طولانی‌تر، کوتاه‌تر و ضعیف‌تر شدن رویدادهای ال نینو حمایت می‌کند.


ظهور

جدول زمانی تمام قسمت های ال نینو بین سال های 1900 و 2021.


تصور می‌شود که حداقل 30 رویداد ال نینو از سال 1900 وجود داشته است که رویدادهای 1982–83، 1997–98 و 2014–2016 از قوی‌ترین رویدادهای ثبت شده بودند. از سال 2000، رویدادهای ال نینو در 2002-03، 2004-05، 2006-07، 2009-10، 2014-16، و 2018-19 مشاهده شده است.


رویدادهای مهم ENSO در سال های 1790-93، 1828، 1876-78، 1891، 1925-26، 1972-73، 1982-83، 1997-98، و 2014-16 ثبت شد.


به طور معمول، این ناهنجاری در فواصل نامنظم دو تا هفت سال اتفاق می افتد و نه ماه تا دو سال طول می کشد. متوسط ​​طول دوره پنج سال است. هنگامی که این گرم شدن برای هفت تا نه ماه اتفاق می افتد، به عنوان "شرایط" ال نینو طبقه بندی می شود. زمانی که مدت آن بیشتر باشد، به عنوان «اپیزود» ال نینو طبقه بندی می شود.


در طول دوره‌های قوی ال نینو، یک اوج ثانویه در دمای سطح دریا در سراسر شرق دور اقیانوس آرام استوایی گاهی از اوج اولیه پیروی می‌کند.


تاریخ فرهنگی و اطلاعات پیش از تاریخ

میانگین دمای استوایی اقیانوس آرام

شرایط ENSO حداقل در 300 سال گذشته در فواصل دو تا هفت ساله رخ داده است، اما اکثر آنها ضعیف بوده اند. شواهد همچنین برای رویدادهای ال نینو در اوایل دوران هولوسن 10000 سال پیش قوی است.


ال نینو ممکن است منجر به نابودی موچه و دیگر فرهنگ های پرو پیش از کلمبی شود. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که اثر قوی ال نینو بین سال‌های 1789 و 1793 باعث تولید محصولات ضعیف در اروپا شد که به نوبه خود به شکست انقلاب فرانسه کمک کرد. آب و هوای شدید تولید شده توسط ال نینو در 1876-1877 منجر به مرگبارترین قحطی قرن 19 شد. قحطی 1876 تنها در شمال چین باعث مرگ 13 میلیون نفر شد.


اولین ذکر شده از اصطلاح "ال نینو" برای اشاره به آب و هوا در سال 1892 رخ داد، زمانی که کاپیتان کامیلو کاریلو در کنگره جامعه جغرافیایی در لیما گفت که ملوانان پروی جریان گرم جنوب را "ال نینو" نامیدند زیرا در اطراف بیشتر قابل توجه بود. کریسمس. این پدیده به دلیل تأثیرات آن بر صنعت گوانو و سایر شرکت هایی که به بهره وری بیولوژیکی دریا وابسته هستند، مدت ها مورد توجه بوده است. ثبت شده است که در اوایل سال 1822، جوزف لارتیگ، نقشه‌بردار ناو فرانسوی La Clorinde به فرماندهی بارون ماکائو، به "جریان مخالف" و مفید بودن آن برای سفر به سمت جنوب در امتداد سواحل پرو اشاره کرد.


چارلز تاد، در سال 1888، پیشنهاد کرد که خشکسالی در هند و استرالیا به طور همزمان رخ دهد؛ نورمن لاکیر در سال 1904 به همین نکته اشاره کرد. ارتباط ال نینو با سیل در سال 1894 توسط ویکتور اگیگورن (1852-1919) و در سال 1895 توسط فدریکو آلفونسو پزت (1859-1929) گزارش شد. در سال 1924، گیلبرت واکر (که گردش واکر برای او نامگذاری شده است) اصطلاح "نوسانات جنوبی" را ابداع کرد. او و دیگران (از جمله هواشناس نروژی-آمریکایی ژاکوب بیرکنس) عموماً با شناسایی اثر ال نینو اعتبار دارند.


ال نینو بزرگ 1982-1983 منجر به افزایش علاقه جامعه علمی شد. دوره 1991-1995 غیرمعمول بود، زیرا ال نینو به ندرت در چنین توالی سریع رخ داده است. یک رویداد شدید ال نینو در سال 1998 باعث شد حدود 16 درصد از سیستم های صخره ای جهان بمیرند. این رویداد دمای هوا را به طور موقت 1.5 درجه سانتیگراد گرم کرد، در مقایسه با افزایش معمول 0.25 درجه سانتیگراد مرتبط با رویدادهای ال نینو. از آن زمان، سفید کردن انبوه مرجان ها در سراسر جهان رایج شده است، به طوری که همه مناطق دچار "سفید شدن شدید" شده اند.


تنوع

نقشه Niño3.4 و سایر مناطق شاخص را نشان می دهد

تصور می‌شود که انواع مختلفی از رویدادهای ال نینو وجود دارد، با انواع متعارف اقیانوس آرام شرقی و مودوکی در اقیانوس آرام مرکزی، دو موردی که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند. این انواع مختلف رویدادهای ال نینو بر اساس جایی که ناهنجاری‌های دمای سطح دریای استوایی اقیانوس آرام (SST) بیشترین ناهنجاری‌ها را دارند، طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال، قوی‌ترین ناهنجاری‌های دمای سطح دریا مرتبط با رویداد متعارف شرقی اقیانوس آرام در سواحل آمریکای جنوبی واقع شده‌اند. قوی ترین ناهنجاری های مرتبط با رویداد اقیانوس آرام مرکزی مودوکی در نزدیکی خط تاریخ بین المللی قرار دارد. با این حال، در طول مدت یک رویداد واحد، منطقه با بیشترین ناهنجاری دمای سطح دریا می تواند تغییر کند.


نینو سنتی، همچنین به نام شرق اقیانوس آرام (EP) ال نینو، شامل ناهنجاری های دما در شرق اقیانوس آرام است. با این حال، در دو دهه گذشته، ال نینوهای غیر معمول مشاهده شد، که در آن مکان معمولی ناهنجاری دما (Niño 1 و 2) تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد، اما یک ناهنجاری در اقیانوس آرام مرکزی به وجود می‌آید (Niño 3.4).[53] این پدیده را ال نینو در اقیانوس آرام مرکزی (CP)، "تاریخ" ال نینو (زیرا ناهنجاری در نزدیکی خط تاریخ بین‌المللی ایجاد می‌کند)، یا ال نینو "مودوکی" (مودوکی ژاپنی به معنای "مشابه، اما متفاوت" نامیده می‌شود).


اثرات سی پی ال ​​نینو با اثرات ال نینو سنتی EP متفاوت است - به عنوان مثال، ال نینو اخیراً کشف شده منجر به طوفان های بیشتری می شود که اغلب در اقیانوس اطلس فرود می آیند.


همچنین یک بحث علمی در مورد وجود این ENSO "جدید" وجود دارد. در واقع، تعدادی از مطالعات واقعیت این تمایز آماری یا وقوع فزاینده آن یا هر دو را مورد مناقشه قرار می‌دهند، یا استدلال می‌کنند که سابقه قابل اعتماد برای تشخیص چنین تمایزی بسیار کوتاه است، هیچ تمایز یا روندی با استفاده از روش‌های آماری دیگر پیدا نمی‌کند.، یا باید انواع دیگر را از هم متمایز کرد، مانند ENSO استاندارد و شدید.


اولین بار ثبت شده ال نینو که از اقیانوس آرام مرکزی سرچشمه گرفت و به سمت شرق حرکت کرد در سال 1986 بود. ال نینوهای اخیر اقیانوس آرام مرکزی در سال های 1986-87، 1991-92، 1994-95، 2002-03، 2004-05 و 2009-10 رخ داده است. علاوه بر این، رویدادهای "Modoki" در سال‌های 1957–59، 1963–64، 1965–66، 1968–70، 1977–78 و 1979–80 وجود داشت. برخی منابع می گویند که ال نینوهای 2006-07 و 2014-2016 نیز ال نینوی مرکزی اقیانوس آرام بودند.


اثرات بر آب و هوای جهانی

میله‌های رنگی نشان می‌دهند که سال‌های ال نینو (قرمز، گرمایش منطقه‌ای) و سال‌های لا نینا (آبی، سرد شدن منطقه‌ای) چگونه با گرم شدن کلی زمین مرتبط هستند. سالهای ال نینو معمولاً با افزایش سالانه دمای جهانی مطابقت دارد.

ال نینو بر آب و هوای جهانی تأثیر می گذارد و الگوهای آب و هوایی عادی را مختل می کند، که در نتیجه می تواند منجر به طوفان های شدید در برخی نقاط و خشکسالی در برخی دیگر شود.


طوفان های استوایی

بیشتر طوفان‌های استوایی در سمت خط الراس نیمه گرمسیری نزدیک‌تر به استوا شکل می‌گیرند، سپس قبل از بازگشت به کمربند اصلی وسترلی‌ها، از محور خط الراس به سمت قطب حرکت می‌کنند. مناطق غرب ژاپن و کره در طول سال های ال نینو و خنثی تاثیرات طوفان گرمسیری سپتامبر تا نوامبر بسیار کمتری را تجربه می کنند. در طول سالهای ال نینو، شکاف در خط الراس نیمه گرمسیری نزدیک به 130 درجه شرقی قرار دارد که به نفع مجمع الجزایر ژاپن است.


در اقیانوس اطلس برش عمودی باد افزایش می‌یابد، که از پیدایش و تشدید طوفان استوایی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود بادهای غربی در جو قوی‌تر شوند. جو روی اقیانوس اطلس همچنین می تواند در طول رویدادهای ال نینو خشک تر و پایدارتر باشد، که همچنین می تواند از پیدایش و تشدید طوفان استوایی جلوگیری کند. در حوضه اقیانوس آرام شرقی: رویدادهای ال نینو به کاهش برش باد عمودی شرقی کمک می‌کند و فعالیت طوفان‌های بیش از حد طبیعی را به نفع خود می‌سازد. با این حال، اثرات دولت ENSO در این منطقه می‌تواند متفاوت باشد و به شدت تحت‌تاثیر الگوهای آب و هوایی پس‌زمینه قرار دارد. حوضه اقیانوس آرام غربی تغییری را در مکان شکل گیری طوفان های استوایی در طول رویدادهای ال نینو تجربه می کند، با شکل گیری طوفان های استوایی که به سمت شرق حرکت می کنند، بدون تغییر عمده در تعداد آنها در هر سال. در نتیجه این تغییر، میکرونزی بیشتر تحت تاثیر طوفان های استوایی قرار می گیرد، در حالی که چین خطر کمتری برای تحت تاثیر قرار گرفتن توسط طوفان های استوایی دارد. تغییر در محل شکل گیری طوفان های استوایی نیز در اقیانوس آرام جنوبی بین 135 درجه شرقی و 120 درجه غربی رخ می دهد، با احتمال وقوع طوفان های استوایی در حوضه اقیانوس آرام جنوبی نسبت به منطقه استرالیا. در نتیجه این تغییر، طوفان‌های استوایی 50 درصد کمتر به کوئینزلند می‌رسند، در حالی که خطر طوفان استوایی برای کشورهای جزیره‌ای مانند نیوئه، پلی‌نزی فرانسه، تونگا، تووالو و جزایر کوک افزایش می‌یابد.


نفوذ از راه دور در اقیانوس اطلس گرمسیری

مطالعه سوابق اقلیمی نشان داده است که رویدادهای ال نینو در اقیانوس آرام استوایی به طور کلی با گرمسیری گرمسیری اقیانوس اطلس شمالی در بهار و تابستان بعدی همراه است. حدود نیمی از رویدادهای ال نینو به اندازه کافی تا ماه های بهار ادامه دارند تا استخر گرم نیمکره غربی در تابستان به طور غیرعادی بزرگ شود. گاهی اوقات، اثر ال نینو بر گردش آتلانتیک واکر در آمریکای جنوبی بادهای تجارت شرقی را در منطقه غربی اقیانوس اطلس استوایی تقویت می کند. در نتیجه، ممکن است یک سرمایش غیرمعمول در شرق اقیانوس اطلس استوایی در بهار و تابستان پس از قله های ال نینو در زمستان رخ دهد. موارد رخدادهای نوع ال نینو در هر دو اقیانوس به طور همزمان با قحطی شدید مربوط به شکست طولانی باران های موسمی مرتبط است.


تاثیرات منطقه ای

مشاهدات رویدادهای ال نینو از سال 1950 نشان می دهد که تأثیرات مرتبط با رویدادهای ال نینو به زمان سال بستگی دارد. با این حال، در حالی که انتظار می رود رویدادها و تأثیرات خاصی در طول رویدادها رخ دهند، وقوع آنها قطعی یا تضمین شده نیست. اثراتی که عموماً در طول بیشتر رویدادهای ال نینو رخ می‌دهند شامل بارندگی کمتر از حد متوسط ​​در اندونزی و شمال آمریکای جنوبی است، در حالی که بارندگی بالاتر از میانگین در جنوب شرقی آمریکای جنوبی، شرق آفریقای استوایی و جنوب ایالات متحده رخ می‌دهد.


آفریقا

در آفریقا، شرق آفریقا - از جمله کنیا، تانزانیا، و حوضه نیل سفید - در باران های طولانی از مارس تا مه، شرایط مرطوب تر از حد معمول را تجربه می کند. همچنین از دسامبر تا فوریه در جنوب آفریقای مرکزی، عمدتاً در زامبیا، زیمباوه، موزامبیک و بوتسوانا، شرایط خشک‌تر از حد معمول است.


جنوبگان

بسیاری از پیوندهای ENSO در عرض های جغرافیایی جنوبی بالا در اطراف قطب جنوب وجود دارد. به طور خاص، شرایط ال نینو منجر به ناهنجاری‌های فشار بالا در دریاهای آموندسن و بلینگ‌هاوزن می‌شود که باعث کاهش یخ دریا و افزایش شار حرارتی به سمت قطب در این بخش‌ها و همچنین دریای راس می‌شود. برعکس، دریای Weddell با افزایش یخ دریا در طول ال نینو سردتر می شود. ناهنجاری‌های گرمایش و فشار اتمسفر دقیقاً مخالف در طول لانینا رخ می‌دهد. این الگوی تغییرپذیری به عنوان حالت دوقطبی قطب جنوب شناخته می شود، اگرچه پاسخ قطب جنوب به اجبار ENSO در همه جا وجود ندارد.


آسیا

همانطور که آب گرم از غرب اقیانوس آرام و اقیانوس هند به شرق اقیانوس آرام پخش می شود، باران را با خود می برد و باعث خشکسالی گسترده در غرب اقیانوس آرام و بارندگی در شرق اقیانوس آرام معمولی خشک می شود. سنگاپور خشک ترین ماه فوریه سال 2014 را از زمان شروع ثبت رکوردها در سال 1869 تجربه کرد، تنها 6.3 میلی متر باران در ماه بارید و دمای هوا در 26 فوریه به 35 درجه سانتی گراد رسید. سال‌های 1968 و 2005 خشک‌ترین فوریه‌های بعدی بودند که 8.4 میلی‌متر باران بارید.


استرالیا و اقیانوس آرام جنوبی

همچنین ببینید: اثرات نوسان ال نینو-جنوبی در استرالیا

در طول رویدادهای ال نینو، تغییر بارندگی از غرب اقیانوس آرام ممکن است به این معنی باشد که بارندگی در سراسر استرالیا کاهش می یابد. در بخش جنوبی این قاره، دماهای گرمتر از میانگین را می توان ثبت کرد زیرا سیستم های آب و هوایی متحرک تر هستند و مناطق مسدود کننده کمتری با فشار بالا رخ می دهند. شروع بادهای موسمی هند و استرالیا در مناطق گرمسیری استرالیا دو تا شش هفته به تعویق می افتد، که در نتیجه به این معنی است که بارندگی در مناطق استوایی شمالی کاهش می یابد. خطر یک فصل آتش سوزی قابل توجه در جنوب شرقی استرالیا به دنبال یک رویداد ال نینو بیشتر است، به خصوص زمانی که با یک رویداد مثبت دوقطبی اقیانوس هند ترکیب شود. در طول یک رویداد ال نینو، نیوزیلند در طول تابستان خود بادهای غربی قوی‌تر یا مکرر را تجربه می‌کند، که منجر به افزایش خطر خشک‌تر از شرایط عادی در امتداد ساحل شرقی می‌شود. اگرچه در سواحل غربی نیوزلند باران بیش از حد معمول وجود دارد، زیرا اثر مانعی در رشته کوه های جزیره شمالی و رشته کوه های آلپ جنوبی وجود دارد.


فیجی معمولاً در طول ال نینو شرایط خشک‌تر از شرایط عادی را تجربه می‌کند، که می‌تواند منجر به ایجاد خشکسالی در جزایر شود. با این حال، تأثیرات اصلی بر کشور جزیره ای حدود یک سال پس از ایجاد این رویداد احساس می شود. در جزایر ساموآ، بارندگی کمتر از حد متوسط ​​و دمای بالاتر از حد معمول در جریان رویدادهای ال نینو ثبت می‌شود که می‌تواند منجر به خشکسالی و آتش‌سوزی جنگل‌ها در جزایر شود. اثرات دیگر شامل کاهش سطح دریا، امکان سفید شدن مرجان ها در محیط دریایی و افزایش خطر یک طوفان گرمسیری که ساموآ را تحت تاثیر قرار می دهد.


اروپا

تأثیرات ال نینو بر اروپا بحث‌برانگیز، پیچیده و تجزیه‌وتحلیل آن دشوار است، زیرا یکی از چندین عاملی است که بر آب‌وهوای قاره تأثیر می‌گذارد و عوامل دیگر می‌توانند سیگنال را تحت تأثیر قرار دهند.


آمریکای شمالی

تأثیرات منطقه ای قسمت های گرم ENSO (ال نینو)

در آمریکای شمالی، تأثیرات اصلی دما و بارندگی ال نینو، معمولاً در شش ماه بین اکتبر و مارس رخ می دهد. به طور خاص، اکثریت کانادا عموماً دارای زمستان‌ها و بهارهای معتدل‌تر از معمولی‌تر هستند، به استثنای شرق کانادا که هیچ تأثیر قابل‌توجهی در آن رخ نمی‌دهد. در داخل ایالات متحده، تأثیراتی که عموماً در طول دوره شش ماهه مشاهده می شود عبارتند از: شرایط مرطوب‌تر از حد متوسط ​​در امتداد ساحل خلیج بین تگزاس و فلوریدا، در حالی که شرایط خشک‌تر در هاوایی، دره اوهایو، شمال غربی اقیانوس آرام و کوه‌های راکی ​​مشاهده می‌شود.


از نظر تاریخی، ال نینو تا زمانی که کریستنسن و همکارانش بر الگوهای آب و هوای ایالات متحده تأثیر می گذارد، درک نمی شد. (1981) از کشف الگوی حداقل آنتروپی بر اساس تئوری اطلاعات برای پیشبرد علم پیش بینی آب و هوای دوربرد استفاده کرد. مدل‌های رایانه‌ای قبلی آب و هوا بر اساس پایداری به تنهایی و قابل اعتماد برای تنها 5 تا 7 روز بود به آینده است. پیش بینی طولانی مدت اساساً تصادفی بود. کریستنسن و همکاران توانایی پیش بینی احتمال اینکه بارش کمتر یا بالاتر از حد متوسط ​​باشد با مهارت متوسط ​​اما از نظر آماری معنی دار در یک، دو و حتی سه سال آینده را نشان داد.


مطالعه رویدادهای آب و هوایی اخیر در کالیفرنیا و جنوب غربی ایالات متحده نشان می دهد که رابطه متغیری بین ال نینو و بارش بالاتر از حد متوسط ​​وجود دارد، زیرا به شدت به قدرت رویداد ال نینو و سایر عوامل بستگی دارد.


شرایط سینوپتیک برای باد Tehuano یا "Tehuantepecer" با تشکیل یک ناحیه پرفشار در سیرا مادره مکزیک در پی یک جبهه سرد پیشروی همراه است که باعث شتاب باد از طریق تنگه Tehuantepec می شود. Tehuantepecers عمدتاً در طول ماه‌های فصل سرد برای منطقه در پی جبهه‌های سرد، بین اکتبر و فوریه، با حداکثر تابستان در ماه ژوئیه به دلیل گسترش به سمت غرب Azores High رخ می‌دهد. بزرگی باد در طول سال های ال نینو بیشتر از سال های لانینا است، به دلیل تهاجم های سرد پیشانی مکرر در زمستان های ال نینو. اثرات آن می تواند از چند ساعت تا شش روز ادامه داشته باشد. برخی از رویدادهای ال نینو در سیگنال های ایزوتوپی گیاهان ثبت شد، و این به متخصصان کمک کرد تا تأثیر او را مطالعه کنند.


آمریکای جنوبی

از آنجایی که استخر گرم ال نینو، رعد و برق را در بالا تغذیه می کند، باعث افزایش بارندگی در سراسر شرق-مرکز و شرق اقیانوس آرام، از جمله چندین بخش از ساحل غربی آمریکای جنوبی می شود. اثرات ال نینو در آمریکای جنوبی مستقیم و قوی تر از آمریکای شمالی است. ال نینو با ماه‌های آب و هوای گرم و بسیار مرطوب در ماه‌های آوریل تا اکتبر در امتداد سواحل شمال پرو و ​​اکوادور همراه است و هر زمان که این رویداد شدید یا شدید باشد باعث سیل‌های بزرگ می‌شود. اثرات ماه های فوریه، مارس و آوریل ممکن است در امتداد سواحل غربی آمریکای جنوبی حیاتی شود، ال نینو افزایش آب سرد و غنی از مواد مغذی را کاهش می دهد که جمعیت بزرگ ماهی را حفظ می کند، که به نوبه خود پرندگان دریایی فراوان را حفظ می کند. مدفوع از صنعت کود حمایت می کند. کاهش در بالا آمدن منجر به کشتار ماهی در سواحل پرو می شود.


صنعت ماهیگیری محلی در امتداد خط ساحلی آسیب دیده ممکن است در طول رویدادهای طولانی مدت ال نینو آسیب ببیند. بزرگترین ماهیگیری جهان به دلیل صید بی رویه در طی کاهش ماهیگیری پرو در سال 1972 از بین رفت. در طول رویداد 1982-1983، جمعیت خال مخالی و آنچووتا کاهش یافت، گوش ماهی در آب گرم‌تر افزایش یافت، اما هیک به دنبال آب خنک‌تر در شیب قاره رفت، در حالی که میگو و ساردین به سمت جنوب حرکت کردند، بنابراین برخی از صیدها کاهش یافت و برخی دیگر افزایش یافتند. ماهی خال مخالی در منطقه طی رویدادهای گرم افزایش یافته است. تغییر مکان و نوع ماهی به دلیل تغییر شرایط، چالش هایی را برای صنعت ماهیگیری ایجاد می کند. ساردین های پرو در جریان رویدادهای ال نینو به مناطق شیلی نقل مکان کرده اند. شرایط دیگر عوارض بیشتری را ایجاد می کند، مانند دولت شیلی در سال 1991 محدودیت هایی را در مناطق ماهیگیری برای ماهیگیران خوداشتغال و ناوگان صنعتی ایجاد کرد.


تنوع ENSO ممکن است به موفقیت بزرگ گونه های کوچک و سریع الرشد در امتداد سواحل پرو کمک کند، زیرا دوره های کم جمعیت باعث حذف شکارچیان در منطقه می شود. اثرات مشابهی برای پرندگان مهاجری مفید است که هر بهار از مناطق گرمسیری غنی از شکارچیان به مناطق دوردست لانه سازی تحت فشار زمستانی سفر می کنند.


جنوب برزیل و شمال آرژانتین نیز شرایط مرطوب‌تری نسبت به معمول دارند، اما عمدتاً در طول بهار و اوایل تابستان. شیلی مرکزی زمستانی معتدل با بارندگی زیاد دارد و آلتیپلانو پرو-بولیوی گاهی در معرض حوادث غیرعادی برف زمستانی قرار می گیرد. هوای خشک‌تر و گرم‌تر در بخش‌هایی از حوضه رودخانه آمازون، کلمبیا و آمریکای مرکزی رخ می‌دهد.


اثرات اجتماعی-اکولوژیکی برای بشریت و طبیعت

اثر اقتصادی

ال نینو مستقیم ترین تأثیر را بر زندگی در اقیانوس آرام استوایی دارد، تأثیرات آن در شمال و جنوب در امتداد سواحل قاره آمریکا منتشر می شود و بر زندگی دریایی در سراسر اقیانوس آرام تأثیر می گذارد. تغییرات در غلظت کلروفیل a در این انیمیشن قابل مشاهده است، که فیتوپلانکتون‌ها را در ژانویه و ژوئیه 1998 مقایسه می‌کند. از آن زمان، دانشمندان هم جمع‌آوری و هم ارائه داده‌های کلروفیل را بهبود بخشیده‌اند.

هنگامی که شرایط ال نینو برای چندین ماه ادامه می یابد، گرم شدن گسترده اقیانوس ها و کاهش بادهای تجاری شرقی، افزایش آب های عمیق سرد و غنی از مواد مغذی را محدود می کند و تأثیر اقتصادی آن بر ماهیگیری محلی برای بازار بین المللی می تواند جدی باشد.


به طور کلی تر، ال نینو می تواند بر قیمت کالاها و اقتصاد کلان کشورهای مختلف تأثیر بگذارد. می تواند عرضه کالاهای کشاورزی باران محور را محدود کند. کاهش تولیدات کشاورزی، ساخت و ساز و فعالیت های خدماتی؛ ایجاد قیمت مواد غذایی و تورم عمومی. و ممکن است باعث ناآرامی اجتماعی در کشورهای فقیر وابسته به کالا شود که عمدتاً به مواد غذایی وارداتی متکی هستند. یک مقاله کاری دانشگاه کمبریج نشان می دهد که در حالی که استرالیا، شیلی، اندونزی، هند، ژاپن، نیوزلند و آفریقای جنوبی با کاهش کوتاه مدت فعالیت اقتصادی در پاسخ به شوک ال نینو مواجه هستند، کشورهای دیگر ممکن است واقعا از ال نینو بهره ببرند. شوک آب و هوایی (به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق سرریزهای مثبت شرکای تجاری بزرگ)، به عنوان مثال، آرژانتین، کانادا، مکزیک و ایالات متحده. علاوه بر این، اکثر کشورها تحت فشارهای تورمی کوتاه مدت به دنبال شوک ال نینو، در حالی که قیمت های جهانی انرژی و کالاهای غیرسوختی افزایش می یابد، مواجه می شوند. صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند که ال نینو قابل توجهی می‌تواند تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تا حدود 0.5% (به دلیل کاهش قبوض گرمایشی) افزایش دهد و تولید ناخالص داخلی اندونزی را تا حدود 1.0% کاهش دهد.


اثرات بهداشتی و اجتماعی

شرایط آب و هوایی شدید مربوط به چرخه ال نینو با تغییرات در بروز بیماری های همه گیر مرتبط است. به عنوان مثال، چرخه ال نینو با افزایش خطرات برخی از بیماری های منتقل شده توسط پشه ها، مانند مالاریا، تب دنگی، و تب دره ریفت همراه است. چرخه مالاریا در هند، ونزوئلا، برزیل و کلمبیا اکنون با ال نینو مرتبط شده است. شیوع بیماری دیگری که از طریق پشه منتقل می شود، آنسفالیت استرالیایی (Murray Valley encephalitis-MVE)، در معتدل جنوب شرقی استرالیا پس از بارندگی شدید و سیل رخ می دهد که با حوادث La Niña مرتبط است. شیوع شدید تب دره ریفت پس از بارندگی شدید در شمال شرقی کنیا و جنوب سومالی در طی ال نینو 1997-1998 رخ داد.


شرایط ENSO همچنین با بروز بیماری کاوازاکی در ژاپن و سواحل غربی ایالات متحده، از طریق ارتباط با بادهای تروپوسفر در سراسر اقیانوس آرام شمالی مرتبط است.


ENSO ممکن است به درگیری های داخلی مرتبط باشد. دانشمندان مؤسسه زمین دانشگاه کلمبیا، با تجزیه و تحلیل داده‌های سال‌های 1950 تا 2004، نشان می‌دهند که ENSO احتمالاً در 21 درصد از تمام درگیری‌های داخلی از سال 1950 نقش داشته است و خطر درگیری‌های داخلی سالانه از 3 درصد به 6 درصد در کشورها دو برابر می‌شود. تحت تأثیر ENSO در طول سالهای ال نینو نسبت به سالهای لانینا.


پیامدهای زیست محیطی

در اکوسیستم های زمینی، شیوع جوندگان در شمال شیلی و در امتداد صحرای ساحلی پرو به دنبال رویداد ال نینو در سال های 1972-1973 مشاهده شد. در حالی که برخی از نخستی‌سانان شب‌زی (Tarsiers غربی Tarsius bancanus و loris slow Nycticebus coucang) و خرس خورشیدی مالایا (Helarctos malayanus) به صورت محلی منقرض شدند یا در این جنگل‌های سوخته دچار کاهش شدید تعداد شدند. شیوع Lepidoptera در پاناما و کاستاریکا ثبت شده است. در طول رویدادهای ENSO 1982-1983، 1997-1998 و 2015-2016، گسترش وسیع جنگل های استوایی یک دوره خشک طولانی را تجربه کرد که منجر به آتش سوزی های گسترده، و تغییرات شدید در ساختار جنگل و ترکیب گونه های درختی در جنگل های آمازون و بورن شد. اما تأثیرات آنها فقط پوشش گیاهی را محدود نمی کند، زیرا کاهش جمعیت حشرات پس از خشکسالی شدید و آتش سوزی های وحشتناک در طول ال نینو 2015-2016 مشاهده شد.[115] کاهش در گونه‌های پرندگان متخصص زیستگاه و حساس به اختلال و در پستانداران بزرگ میوه‌خوار نیز در جنگل‌های سوخته آمازون مشاهده شد، در حالی که انقراض موقت بیش از 100 گونه پروانه‌های پست در یک سایت جنگلی سوخته در بورنئو رخ داد.


مهم‌تر از همه، رویدادهای سفید شدن انبوه جهانی در سال‌های 1997-1998 و 2015-2016 ثبت شد، زمانی که حدود 75-99 درصد تلفات مرجان‌های زنده در سراسر جهان ثبت شد. همچنین توجه قابل توجهی به فروپاشی جمعیت آنچوی پرو و ​​شیلی شد که منجر به یک بحران شدید ماهیگیری در پی رویدادهای ENSO در سال‌های 1972-73، 1982-83، 1997-98 و اخیراً در سال‌های 2015-2016 شد. به طور خاص، افزایش دمای سطحی آب دریا در سال‌های 1982-1983 منجر به انقراض احتمالی دو گونه هیدروکورال در پاناما و مرگ و میر گسترده تخت‌های کلپ در طول 600 کیلومتری شد.


astline در شیلی، که از آن کلپ و تنوع زیستی مرتبط با آن حتی پس از 20 سال به آرامی در مناطق آسیب دیده بهبود یافت. همه این یافته‌ها نقش رویدادهای ENSO را به‌عنوان یک نیروی آب و هوایی قوی که تغییرات اکولوژیکی را در سرتاسر جهان به‌ویژه در جنگل‌های استوایی و صخره‌های مرجانی هدایت می‌کند، افزایش می‌دهد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools