برف چگونه به داد آبخوان‌ها می‌رسد؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




برف چگونه به داد آبخوان‌ها می‌رسد؟

نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه معتقد است، بارش برف تاثیر بسیار بیشتری نسبت به باران و رگبار برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی دارد. کمال طاهری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بارش باران خصوصا اگر تند باشد عمدتا به صورت رواناب از دسترس خارج می‌شود، ادامه داد: عمده رواناب‌ها در استانی مانند کرمانشاه وارد حوزه آبریز کرخه شده و در نهایت به خلیج فارس می‌رود.


وی ادامه داد: رواناب معمولا فرصت کمتری برای جذب در زمین دارد و به سرعت حرکت می‌کند و حتی پیامدهای تخریبی مانند بروز سیلاب، فرسایش و از بین رفتن خاک را هم به دنبال دارد.


نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه  یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که باران هیچ جذبی در زمین ندارد، اما میزان جذب آن نسبت به برف کمتر است.


به گفته طاهری، بارش باران زمانی برای جذب در سفره‌های آب زیرزمینی اثرگذار است که طولانی مدت یعنی برای چند روز به صورت پیوسته و نرم و ملایم باشد.


وی افزود: رگبارهای تند و شدید کمترین میزان جذب را در زمین دارند و عامل اصلی رواناب و سیلاب هستند.


نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه موثرترین بارش برای تغذیه آبخوان‌ها را برف دانست و تاکید کرد: مهمترین ویژگی برف ذوب تدریجی و آهسته آن است که باعث می‌شود فرصت بیشتری برای جذب در زمین داشته باشد.


طاهری گفت: به علاوه برف نسبت به باران ماندگاری بیشتری دارد و متناسب با دمای هوا به تدریج به درون زمین نفوذ می‌کند.


وی اضافه کرد: تاثیر برف برای احیا چشمه‌ها و سراب‌هایی که از دل کوه می‌جوشند نیز بسیار بیشتر است که نمونه آن را در احیای سراب روانسر شاهد بودیم که به دلیل کاهش بارندگی‌ها خشک شده بود، اما با بارش برف مختصری که طی روزهای اخیر در این منطقه داشتیم، دوباره جان گرفت.


نماینده انجمن زمین شناسی ایران در کرمانشاه کاهش ذخایر آب زیرزمینی را بی ارتباط با کاهش بارش برف در سال‌های اخیر ندانست و اظهار کرد: از یک سو طی سال‌های اخیر الگوی بارش از برف به بارش‌های رگباری تغییر پیدا کرده و از سوی دیگر برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی بسیار شدید شده و این دو عامل بر کسری قابل توجه مخازن آب زیرزمینی اثر گذاشته است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools