میزان حقابه هیرمند طبق معاهده نیست :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




میزان حقابه هیرمند طبق معاهده نیست

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو، گفت: طرف افغان در بند کمال خان به ضرر ایران کار کرده و ایران طبق بند ۵ معاهده، اعتراض دارد. به گزارش شبکه خبری آب ایران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما جبار وطن فدا، با حضور در رسانه ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آب رهاسازی شده از افغانستان در حال جاضر کجاست و چه زمانی به هیرمند می‌رسد؟ گفت: بحث رهاسازی آب هیرمند از محل ' سد کمال خان" در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری مرز ایرانف مدتی است که از سوی وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و نماینده ویژه رئیس جمهور پیگیری می‌شود. ضمن اینکه این موضوع یک داستان تاریخی صد ساله دارد.


وطن فدا افزود: رودخانه هیرمند از نزدیکی شهر کابل در افغانستان سرچشمه می‌گیرد و تا سد کجکی، که در شاخه اصلی رودخانه هیرمند قرار دارد و تا حدود ۷۰۰ کیلومتری مرز ایران و محل اندازه گیری و تعیین حقابه ایران است، ادامه دارد. براساس معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱، این حقابه برای سال‌های نرمال تعیین شده است که این سال آبی نرمال، در ایستگاهی واقع در نزدیکی بالادست سد کجکی، تشخیص داده می‌شود.


وطن فدا در ادامه با اشاره به موضوع حقابه ایران که به تبع آن سال نرمال، ۸۲۰ میلیون متر مکعب است و باید به صورت جدول ماهانه در اختیار طرف ایرانی قرار گیرد، گفت: در انتهای مسیر رودخانه، بند کمال خان، بند تنظیمی است که در فرودین ۱۴۰۰ به بهره برداری رسیده است. طرف افغان در این بند به ضرر ایران کار کرده است و ایران طبق بند ۵ معاهده، اعتراض کرده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون بند باز شده است؟ گفت: بله بند، باز شده,، اما بخش عمده آب به سمت" گود زره " و مسیر انحرافی که مسیر طبیعی رودخانه نیست هدایت می‌شود.


وطن فدا ادامه داد: از بند کمال خان تا مرز ایران حدود ۷۰ کیلومتر است که چندین بند و سردهنه در داخل خاک افغانستان وجود دارد که آب کشاورزی در افغانستان را تامین می‌کند و این خود یک معضل است، از طرف دیگر سال‌ها آب، در این رودخانه جاری نبوده و رسوبات دارد که طرف افغان معتقد است نیاز به لایروبی وجود دارد.


نماینده وزارت امور خارجه، وزیر نیرو و نماینده ویژه رئیس جمهور، طی سه ماه گذشته چند جلسه حضوری با وزیر آب و انرژی افغانستان داشتند و طرف مقابل حق ایران را قبول کرده و متقاعد به رهاسازی حقابه شده است. اما توجیهاتی از جمله بحث‌های اجتماعی، که برای ما پذیرفته نیست و نیاز به پیگیری دیپلماتیک دارد، می‌آورد.


مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو گفت: در سیر رودخانه، بندی جود دارد که آب را به سمت سد لشگری هدایت می‌کند که به سمت ایران آمده است و نیاز به جریان طبیعی دارد. میزان آبی که افغانستان رهاسازی کرده است کفایت نمی‌کند ضمن اینکه نیمی از آب در مسیر ایران هدر می‌رود.


وطن خواه به سوال دیگری مبنی بر اینکه طبق معاهده هیرمند، به طور مشخص آب چه زمانی به رودخانه می‌رسد؟ توضیح داد: طبق اصل معاهده باید جریان پیوسته‌ای از آب وجود داشته باشد، اما محدودیت‌های طرف مقابل کار را سخت کرده است. ما در حال مطالبه هستیم و امروز آقای علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با وزیر آب افغانستان تماس داشتند و قول دادند که رهاسازی انجام شود، اما مطالبه آقای محرابیان، میزان بیشتر رهاسازی آب، طبق معاهده است.


گفتنی است؛ رودخانه هیرمند در نقطه صفر مرزی وارد خاک ایران و مخازن چاه نیمه می‌شود و هیچ خاکریزی نمی‌تواند وجود داشته باشد. در سال ۲۰۰۳ هم که خاکریزی نبوده، عوارض طبیعی در این محدوده به نحوی بود که آب را عبور نمی‌کرد؛ پس بحث‌های انحرافی صحت ندارد و کارشناسانی که منطقه را می‌شناسند می‌دانند که رودخانه‌هایی که از شمال تالاب‌ها می‌آیند ربطی به رودخانه هیرمند ندارند. ما در هیرمند قرارداد داریم و حقابه مطالبه خواهیم کرد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools