تصویر ماهواره از رانش زمین و مسدود شدن رود :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

تصویر ماهواره از رانش زمین و مسدود شدن رود

اواخر 30 ژوئیه 2024، زمین در امتداد ساحل جنوبی رودخانه چیلکوتین در Farwell Canyon شروع به فرورفتن کرد و به دره زیر سرازیر شد. هنگامی که رانش زمین از حرکت باز ایستاد، قطعه بزرگی از زمین بیش از 50 متر (160 فوت) سقوط کرده بود و تلی از آوار به طول 1000 متر، عرض 600 متر و عمق 30 متر برجای گذاشت که رودخانه را مسدود کرد و جریان آن را به طور کامل متوقف کرد. هنگامی که OLI-2 (تصویرساز زمین عملیاتی-2) در لندست 9 این تصویر (راست) را در 1 اوت 2024 ثبت کرد، آب در پشت رسوبات لغزش زمین شروع به جمع شدن کرده بود و دریاچه ای طولانی و باریک را ایجاد کرد. تصویر اول (سمت چپ) همان منطقه را در 16 جولای، حدود دو هفته قبل از رانش زمین نشان می دهد.



بلافاصله پس از کشف این رویداد، مقامات محلی برای مناطق بالادست زمین لغزش هشدار سیل و دستور تخلیه مناطق بلافاصله پایین دست را صادر کردند. رابرت امبرسون، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی زمین لغزش ناسا و یکی از مدیران برنامه های مرتبط با برنامه بلایای ناسا گفت: «تهدید اصلی در شرایطی مانند این این است که مقادیر زیادی آب در پشت سد رانش زمین جمع می شود و در نهایت باعث ایجاد سیل های مخرب می شود. .


در 5 آگوست، آب شروع به غلبه بر سد طبیعی کرد، که باعث شد سطح آب در پایین دست به سرعت افزایش یابد و بقایای چوبی را به پایین رودخانه منتقل کند. مدل‌سازی اولیه از مرکز پیش‌بینی رودخانه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد که سطح آب از سطوح معمولی سیل بهاری در Chilcotin در بالادست نقطه‌ای که به رودخانه فریزر می‌ریزد، بالاتر می‌رود.


در فریزر، جریان‌های تخمینی احتمالاً مشابه یا کمتر از اوج جریان‌هایی هستند که در طول سیل معمولی بهاره رخ می‌دهند. با این حال، مقامات وزارت مدیریت اضطراری و آمادگی آب و هوایی (EMCR) هشدار دادند: "آب با حرکت و نیروی بیشتر نسبت به افزایش تدریجی سطح آب واکنش متفاوتی نشان خواهد داد."



در حالی که یک سیلاب و سپس سیلابی از آب فوران از میان آوارهای زمین لغزش می گذرد، مقامات از مردم خواستند به دلیل خطر حرکت سریع آب و آوار، از کناره های رودخانه دوری کنند. سنج پایین دست در بیگ بار نشان داد که سطح آب رودخانه فریزر در 6 آگوست با 3640 متر مکعب در ثانیه به اوج خود رسیده است: یک افزایش شدید، اگرچه یک رکورد تاریخی برای آن تاریخ نیست.


امبرسون گفت: «خوشبختانه، رودخانه چیلکوتین کم جمعیت است و هشدارهای تخلیه قبلاً صادر شده است. اما تأثیر سیل بر بخش کشاورزی پایین دست همچنان یک نگرانی است.


عکس بالا که توسط EMCR ارائه شده است، تجمع آب پر از زباله را در پشت سد رانش زمین در 1 آگوست نشان می دهد. تصویر زیر که توسط EMCR نیز ارائه شده است، لبه جلویی آب سیل را پس از شکستن سد و جریان به سمت جنوب در امتداد Chilcotin نشان می دهد. رودخانه به رودخانه فریزر در 5 آگوست.


این رویداد در بخش دورافتاده ای از بریتیش کلمبیا، در حدود 100 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ویلیامز، در منطقه ای به نام ناگونتلد توسط Tšilhqot'in، یک گروه بومی آتاباسکایی زبان در این منطقه رخ داد. Nagwentled تقریباً به "لغزش زمین در عرض رودخانه" ترجمه می شود. در واقع، زخم‌ها در امتداد سمت جنوبی رودخانه و زمین‌های بقایای زبانه‌ای شکل که در مناطق مختلف قابل مشاهده هستند، نشان می‌دهند که رانش زمین نسبتاً مکرر رخ می‌دهد.


دانیل شوگار، ژئومورفولوژیست در دانشگاه کلگری، می گوید: «لبه های پوسته دار در زمین بلافاصله در جنوب نقطه شکست به نظر می رسد لغزش های باستانی باشد، که برخی از آنها احتمالاً به طور قابل توجهی بزرگتر از رویداد ماه جولای هستند.



این رودخانه همچنین یک آبراه مهم برای چندین نوع ماهی آزاد است. در بیانیه ای که پس از رانش زمین منتشر شد، دولت ملی Tšilhqot'in ابراز نگرانی کرد که این رویداد مانع از حرکت تاسکو تاسکو شده است، جمعیتی در خطر انقراض که در مسیر بازگشت به مکان های تخم ریزی در سطوح کم سابقه قبل از رانش زمین بوده است.


این گروه از تمامی سطوح دولت، کشورهای پایین دست، کمیسیون ماهی قزل آلا اقیانوس آرام، و سایر کشورها و ایالت ها، به ویژه شیلات آلاسکا، می خواهیم تا تمام اقدامات پیشگیرانه ممکن را برای حفظ ماهی قزل آلا محدود به قلمرو Tšilhqot'in انجام دهند. گفت.


چند مزرعه، مزرعه و عملیات معدن در حاشیه رودخانه وجود دارد و مردم به طور منظم در امتداد چیلکوتین قایق‌رانی می‌کنند و کمپ می‌زنند. قسمتی از دره در پایین دست با تپه های شنی بزرگ یک مقصد معمول برای کوهنوردان، کمپینگ ها و دوچرخه سواران کوهستان است. به گفته شرکت پخش کانادایی، یک نفر در این منطقه در اثر رانش اولیه زمین تا حدی مدفون شد و مجبور شد توسط یکی از ساکنان محلی نجات یابد.


مقامات دولتی و دانشمندان دانشگاه در روزها و هفته های آینده از زمین و از هوا با هلیکوپترها و خودروهای بدون سرنشین و با استفاده از فناوری های مختلف وضعیت را رصد خواهند کرد. آنها همچنین از ماهواره ها و دیگر اشکال سنجش از دور استفاده خواهند کرد. شوگار گفت: «ماهواره‌ها برای نظارت نزدیک به زمان واقعی موقعیت‌های فجایع در حال تکامل مانند این ضروری هستند. "داشتن چشم در آسمان برای دیدن کل سرسره و دریاچه محصور شده بسیار مفید است."





نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين


بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت مهندسی آب بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

W3Schools


اطلاعات سايت

  • behzadsarhadi@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: SubBasin
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools