آبگیری چیست؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

آبگیری چیست؟

آبگیری فرآیند برداشتن آب از محل ساخت و ساز و انتقال آن به مکان دیگری مانند حوضچه یا جنگل برای ایمن ساختن محل ساخت و ساز برای کار است. آبگیری یک مرحله ضروری در آماده سازی یک منطقه برای کارهای ساختمانی است. شما می توانید از چهار روش اصلی آبگیری انتخاب کنید که شامل نقاط چاه، پمپاژ چاه، چاه های ادوکتور و چاه های عمیق است. مهم نیست از چه روشی استفاده می کنید، باید برخی از قوانین و مقررات، حتی مجوزهایی را که در مورد آبگیری ساختمان ها اعمال می شود، رعایت کنید، به خصوص اگر آب حاوی آلاینده باشد. فاکتورهای اصلی که تعیین می کند از کدام روش آبگیری استفاده شود، عمقی است که آبگیری باید انجام شود و سطح ایستابی چقدر باید پایین بیاید. چه منطقه حفاری شما سطحی باشد و چه در عمق آب های زیرزمینی، این پست به شما کمک می کند تا بفهمید کدام روش آبگیری برای پروژه ساخت و ساز شما بهترین است.


دانلود فیلم آموزشی آبگیری از فونداسیون ساختمان - DeWatering


چرا آبگیری ضروری است؟

آبگیری ممکن است برای یک سایت ساخت و ساز ضروری باشد، به خصوص اگر سایت در منطقه ای باشد که از قبل دارای حجمی از آب است یا مستعد سیل یا نگهداری آب طوفان پس از باران های شدید باشد. حذف آب محل کار را ایمن نگه می‌دارد، از تبدیل شدن خاک به گل لغزنده جلوگیری می‌کند، ایجاد تثبیت می‌کند و کنترل فرسایش را ارتقا می‌دهد و فعالیت‌های آب‌گیری، سایت را از تأخیرهایی که می‌تواند ناشی از آسیب‌های ناشی از آب باشد، عاری می‌کند.


برای موارد زیر باید آب را پمپاژ کنید:

  • یک سایت کار ایمن را ایجاد کنید
  • سایت را برای ساخت و ساز آماده کنید
  • کارایی پروژه را حفظ کنید


روش های آبگیری

شما می توانید از چهار نوع اصلی سیستم های آبگیری استفاده کنید: نقاط چاه، پمپ، چاه های ادوکتور و چاه های عمیق. هر روش آبگیری برای حفاری های خاص و انواع خاک بهترین کار را دارد.


نقاط چاه

یک سیستم آبگیری نقطه چاه نام خود را به این دلیل گرفته است که شامل نقاط کوچک و منفرد چاهی است که در اطراف یک حفاری نصب شده است که به یک لوله مرکزی و گریز از مرکز با عملکرد خلاء متصل می شود. این به کاهش سطح آب زیرزمینی و ایجاد یک منطقه خشک و پایدار برای کارهای ساختمانی کمک می کند. این سیستم به ویژه در گودبرداری های کم عمق یا در محل های کاری که دارای خاک های ریزدانه با نفوذپذیری کم هستند کاربرد دارد. این یک گزینه مقرون به صرفه با نصب آسان است.


پمپ سامپ

پمپاژ سامپ ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش آبگیری است. برای جمع‌آوری آب از مخزن‌ها یا گودال‌هایی که در ناحیه زهکشی حفر شده‌اند استفاده می‌کند، که سپس با استفاده از پمپ‌های جابجایی مواد جامد که آن را به نقطه تخلیه پمپ می‌کنند، برداشته می‌شود. برای پروژه های ساختمانی با گودبرداری های کم عمق، حداقل آب سطحی برای حذف و خاک های کم نفوذ بهتر است. با این حال، پمپاژ سامپ گاهی اوقات خطر فرسایش یا فروپاشی را افزایش می دهد و می تواند آب با کل مواد جامد معلق تولید کند.


چاه های ادوکتور

روش آبگیری ادوکتور از یک ایستگاه پمپاژ درجه یک متشکل از یک سری چاه های کوچک استفاده می کند. این چاه ها مجهز به نازل هایی هستند که به آن بدنه های ادوکتور نیز می گویند، برای ایجاد یک منطقه خلاء، آب زیرزمینی را از طریق یک دریچه پایی و سیستم لوله کشی به داخل می کشد. سیستم آبگیری ادوکتور علاوه بر اینکه پس از نصب، تعمیر و نگهداری پایینی دارد و مقرون به صرفه است، می تواند به اعماق قابل توجهی برسد و با بالابر مکش محدود نمی شود، بنابراین برای حفاری های عمیق به خوبی کار می کند. این به ویژه در خاک های با نفوذپذیری کم و زمانی که به فاصله نزدیک برداشت آب نیاز است مفید است. با این حال، قادر به تحمل حجم بالای آب نیست.


چاه عمیق

یک سیستم آبگیری چاه عمیق از یک سری چاه حفر شده استفاده می کند که هر کدام به یک پمپ شناور مجهز هستند تا آب های زیرزمینی را پایین بیاورند. این یک سیستم مبتنی بر جاذبه است، با چاه هایی که عریض تر و عمیق تر از یک سیستم نقطه چاه هستند. اغلب برای حذف آب از سازه های قبلی که در زیر حفاری فعلی قرار دارند استفاده می شود. این روش آبگیری برای مکان های کاری که نیاز به پمپاژ مقادیر زیادی آب زیرزمینی دارند یا نیاز به تخلیه قابل توجهی دارند، مناسب است، اما می تواند چندین عمق حفاری را مدیریت کند. همچنین در خاک های با نفوذپذیری بالا به خوبی عمل می کند.


هنگام انتخاب روش آبگیری چه نکاتی را باید در نظر گرفت

هنگامی که به دنبال بهترین روش آبگیری برای پروژه ساختمانی خود هستید، برخی از مهمترین عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از: خاک، بودجه، مقدار آب برای حذف و عمق گودبرداری.


خاک

نوع خاک یکی از عوامل مهم در این است که کدام روش آبگیری برای محل حفاری شما بهترین کارایی را دارد. نفوذپذیری خاک یا سرعت جریان آب در خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی از روش‌های آب‌گیری، مانند پمپاژ سامپ و چاه‌های ادوکتور، فقط در خاک با نفوذپذیری کم کار می‌کنند، در حالی که آب‌گیری عمیق چاه در خاک با نفوذپذیری بالا بهترین کار را دارد. آبگیری نقطه چاه می تواند برای هر دو نفوذپذیری کار کند.


بودجه

هزینه ممکن است در انتخاب روش آبگیری نقش داشته باشد. پمپاژ سامپ مقرون به صرفه ترین است و چاه های نقطه چاه و ادوکتور مقرون به صرفه ترین آنها هستند. در حالی که آبگیری عمیق چاه عموماً گرانترین است، اگر برای پروژه ساخت و ساز شما مناسب ترین باشد، بهتر از استفاده از گزینه ارزان تری است که ممکن است سایت پروژه شما را آبگیری نکند.


مقدار آب

مقدار آب، و اینکه آیا آب سطحی یا زیرزمینی است، همچنین تعیین می کند که بهترین روش آبگیری برای استفاده از چه روشی است. هنگامی که آب زیادی برای پمپاژ ندارید، پمپاژ سامپ و آبگیری ادوکتور بهترین عملکرد را دارند. آبگیری چاه در سفره های کم عمق با عمق 50 فوت (حدود 15 متر) یا کمتر به خوبی کار می کند. از این چهار روش، آبگیری عمیق چاه تنها روشی است که می تواند حجم بالایی از آب را مدیریت کند.


حفاری

عمق حفاری شما نیز بر روند آبگیری تأثیر می گذارد. چاه های ادوکتور و چاه های عمیق برای حفاری های عمیق عالی هستند، در حالی که پمپاژ چاه و سامپ در حفاری های کوچک و کم عمق بهترین کار را دارند.


گزینه های حذف آب

وقتی آب را از محل کار خود خارج کردید، کجا می رود؟ بسته به محل پروژه، بودجه، کدورت آب و قوانین قابل اجرا ایالتی و فدرال، می‌توانید از چند روش برای ذخیره‌سازی آبی که آبگیری شده است، انتخاب کنید.


چند گزینه رایج حذف عبارتند از:

حوضچه‌ها یا حوضه‌های بازداشت، توده‌های آبی ساخته دست بشر هستند که برای ذخیره رواناب ایجاد می‌شوند. استفاده از اینها برای حذف آب می تواند برای محیط زیست مفید باشد زیرا انتقال آلاینده ها و آلاینده ها را به سایر آب ها کاهش می دهد. اگر از این روش استفاده می کنید، حتماً الزامات فدرال و ایالتی را برای بررسی منظم حوضچه ها و حوضه ها رعایت کنید.

مخازن یا جعبه ها نه تنها به شما این امکان را می دهند که آب بدون آب را از محل ساخت و ساز خود به مکان دیگری منتقل کنید، بلکه می توانند برای زهکشی، فیلتر کردن مواد جامد، رسوبات و لجن و کاهش فاضلاب استفاده شوند. حتماً قوانین فدرال و ایالتی را در مورد آبی که می‌خواهید جابه‌جا کنید یا تخلیه کنید بررسی کنید.

انتشار یا توزیع مجدد به عنوان نقطه پایانی فرآیند آبگیری به شما امکان می دهد آب خود را به رودخانه ها، تالاب ها یا دریاچه ها برگردانید. با این حال، مهم است که فاضلاب قبل از رهاسازی تحت تصفیه قرار گرفته یا تصفیه شود، و شما از مقامات محیط زیست فدرال و ایالتی مجوز بگیرید.

دفعه بعد که در حال برنامه ریزی برای حفاری هستید، مطمئن شوید که محل کار شما برای کارهای ساختمانی با آبگیری کامل آماده است. شما نمی توانید حرکت زمین را بدون زمین امن و محکم برای حفاری شروع کنید.


دانلود فیلم آموزشی آبگیری از فونداسیون ساختمان - DeWatering






نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين


بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

W3Schools


اطلاعات سايت

  • behzadsarhadi@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: SubBasin
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools