ترجمه کتاب کاربرد GIS در مهندسی منابع آب - بخش هشتم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ترجمه کتاب کاربرد GIS در مهندسی منابع آب - بخش هشتم

WaterMgmt_lg

2. 2. 3. تجزیه و تحلیل سیستم اطلاعات جغرافیایی
قابلیت های تجزیه و تحلیل GIS به طور خاص برای حوزه مکانی کوک شده است. یک تابع تجزیه و تحلیل منحصر به فرد برای GIS، عملیات پوشش[1] است، که به موجب آن می توان تم های داده های متعدد را، روی هم اندازی کرده و نیز تقاطع خط و چند ضلعی ها می توانند از آن مشتق شوند. این روش گرافیکی و منطقی در بسیاری مواقع برای شناسایی رابطه بین لایه ی داده های مختلف مورد استفاده واقع می شود. سایر توابع GIS شامل، شبکه ها و عملیات اتصال، تجزیه و تحلیل زمین، درون یابی آماری، و دیگر روش های همسایگی، و همچنین توابعی برای توسعه پایگاه داده مکانی و اصلاح و نگهداری می شود.

[1] Overlay Operation

یکی از کاربردهای رایج GIS تجزیه و تحلیل مناسب در آن است. یک نمونه اولیه از این گونه تجزیه و تحلیل های مناسب، مربوط می شود به (Ian McHarg (1969 در یک کار بدوی تحت عنوان طراحی با طبیعت. تجزیه و تحلیل مناسب در عملیات طبقه بندی یا کلاسه بندی، در یک فرایند امتیازدهی و روی هم اندازی، برای استخراج خصوصیات زمین به جهت برخی از اهداف، مورد استفاده واقع می گردد. به عنوان مثال، GIS می تواند پوشش های خاک، پوشش گیاهی و یا شیب را طبقه بندی کرده، ارزش دهی کند و به یک روش، آنها را برای ارزیابی پتانسیل زمین جهت فرسایش، و یا برای شناسایی زمین های حساس که مناسب توسعه نیستند، ترکیب نماید. در فرآیند طبقه بندی، قضاوت برای تعیین میزان "خوبی" بر اساس عوامل فنی و تجویزی رتبه بندی شده است. نتایج آن نیز برای هدایت مقامات مدیریتی در تصمیم گیریِ تخصیص کاربری زمین بسیار استفاده می شود.

شکل ‏2‑3 GIS یک زمینه سازمانی، شامل تبادل اطلاعات داخلی و خارجی است.

مثال کاربری زمین تنها جنبه دیگری از تعاریف GIS را باز می کند؛ که آن مصور سازی و پشتیبانی از تصمیم گیری می باشد. در اینجا، این ظرفیت GIS در تهیه نقشه های مشتق شده است که اطلاعات تصمیم گیری مربوطه را در فرمت های رنگیِ کد شده به تصویر می کشد؛ و اجازه ارتباط با منابع پیچیده مدیریت را به مدیران و شهروندان علاقه مند می دهد. همان گونه که می دانیم، نقشه ها دارای ارزش ارتباطاتی بالایی هستند، بسیاری از افراد می توانند آن چه نقشه نمایش می دهد، اگر به درستی تهیه شده و شامل یک راهنما باشد را درک کنند. دیدگاه یک برنامه ریز می تواند این باشد که هدف اصلی GIS کمک به تصمیم گیرندگانِ یک تصمیم گیری منطقی در مدیریت منابع است.

2. 2. 4. مدیریت در سیستم اطلاعات جغرافیایی
پیاده سازی و مدیریت یک GIS با توجه به این که چیزی بیش از مسائل فنی درگیر در آن است، مشکل تر می باشد. کلمه کلیدی اطلاعات است، که اغلب محصول اساسی یک سازمان است؛ که در بنگاه ها و عوامل سازمانی به دست می آید. و یک GIS اطلاعاتی را تولید می کند که در تصمیم سازی های بافت سازمانی بسیار مفید واقع می شوند (شکل2-3). اطلاعات مهم هستند و به همین دلیل می توانند حساس باشند. همانطور که توسط (Aronoff (1991 شرح داده شد، GIS توسط کارکنانی که گزارش ها را به مدیریت می دهند اداره می شود. و این مدیریت دارای یک دستور برای شرح طریق استفاده GIS جهت ارائه یکسری از خدمات به کاربران اجتمایی، در داخل و یا خارج سازمان، و یا هر دو، می باشد. در نهایت هدف و توجیه بکارگیری GIS کمک رساندن به کارکنان در راستای تحقق اهداف سازمان مربوطه می باشد.

2. 3. نقشه ها و فاکتورهای داده نقشه
2. 3. 1. توابع نقشه
از نقشه ها در طول تاریخ برای به تصویر کشیدن سطح زمین، اجزاء و مکان ها، و روابط بین اجزاء استفاده شده است. در فرم سنتی، نقشه ها منحصرا یا با دست کشیده می شدند و یا با بهره گیری از اسناد پیش نویس آماده می گشتند. می توان گفت عمل نقشه برداری برابر است با اکتشاف جهان به وسیله طرح تاسیس شده ی محل مرجع ناوبری، طبقه بندی اجزاء، برچسب زدن، و دیگر حاشیه نویسی ها. بسیاری از نمادهای توسعه یافته همچنان در نقشه های مدرن بدون تغییر مانده اند، مانند: خطوط آبی برای آبراهه ها، نماد دو خط برای جاده ها، و خطوط کنتور برای توپولوژی.

همانطور که در فصل 1 اشاره شد، در بسیاری از کارهای مشارکتی John Wesley Powell در اکتشافات او از غرب ایالات متحده، بدست آوردن یک نقشه از مناطق ناشناخته رودخانه کلرادو شاید بیشترین ثمر را داشته است. این نقشه پرده از رازهای گراندکانیون بر میدارد، آنها نشان می دهند که جریانات در این ساختارها از کجا آغاز و به کجا ختم می شوند، و همچنین ارتفاع نسبی را در طول مسیر نمایش می دهند. این اطلاعات ارائه شده در پی و امتداد کشفیات، مهندسی ها، و توسعه های زمین به وسیله داشتن یک چشم انداز منطقی، اینکه چگونه از اینجا به آنجا می توان رسید، و همچنین حصول امتداد های قابل حدس سطح زمین می باشد. شاید بتوان گفت که این آغاز نقشه کشی سیستماتیک در غرب بود که ما را به سمت توسعه پروژه مسیرهای حمل و نقل، شهرک های مهاجر نشین و آبیاری و مخزن هدایت کرد.

یک نقشه می تواند بسیاری کارها را در بسیاری از جهات به انجام رساند. هنگامی که یک نقشه را می خوانید، شما اَشکال و موقعیت امکاناتی در آن، توضیحاتی درباره این اشکال و رابطه مکانی بین آنها را مشاهده می کنید (Zeiler 1999). برخی از کارهایی که نقشه ها قادر به انجام آنها می باشند عبارتند از:
  • شناسایی آنچه که در یک محل وجود دارد، از طریق قرار دادن یک نماد در یک چارچوب مرجع.
  • به تصویر کشیدن رابطه بین ویژگی های اتصال، مجاورت، مندرج در، تقاطع، در نزدیکی و یا بالاتر/پایین تر.
  • نمایش اجزاء متعدد از یک منطقه.
  • امکان توصیف کردن و تشخیص دادن توزیع ها، روابط ها، و روندها.
  • نمایش طبقه بندی شده از اجزاء و تصاویر و توصیفات گرافیکی، به عنوان نقشه های موضوعی.
  • قابلیت رمزگذاری بصری ویژگی های متنی، مقادیر، و یا شناسه ها.
  • تشخیص تغییرات در طول زمان با استفاده از نقشه های تهیه شده در زمان های مختلف.
  • ادغام داده های منابع گوناگون در یک مرجع مشترک جغرافیایی، که در نتیجه امکان مقایسه را می دهد.

ترجمه از: بهزاد سرهادی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools