دانلود کتابچه راهنمای فارسی نرم افزار EPANET - شبکه های لوله تحت فشار :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود کتابچه راهنمای فارسی نرم افزار EPANET - شبکه های لوله تحت فشار


این نوشته، شامل راهنمای نرم افزار تحلیل شبکه EPANET می باشد. با توجه به این که کارهای شبیه سازی و تحلیل شبکه آب آشامیدنی مجتمع ذوب آهن اصفهان به کمک این نرم افزار صورت میگیرد، ضرورت آشنایی کارشناسان بخش مهندسی آبرسانی مجتمع ذوب آهن با این نرم افزار احساس میشد. لذا کار ترجمه قسمتهای اصلی راهنمای نرم افزار EPANET توسط کارشناسان مرکز انجام گردید. در این جزوه آموزشی ابتدا به بررسی کلی نرم افزار EPANET می پردازیم. سپس یک مثال کوچک از شبکه توزیع آب، تولید کرده و قابلیتهای مختلف مدل را روی آن بررسی می کنیم. در فصلهای بعد از آن، بخشهای مختلف نرم افزار را برای حالت های کلی بررسی خواهیم کرد.


EPANET یک برنامه کامپیوتری است که رفتار هیدرولیکی و کیفی آب شبکه های لوله تحت فشار را در پریدهای زمانی تنظیم شده، شبیه سازی می کند. یک شبکه توزیع آب شامل لوله، گره (محل تقاطع لوله ها)، پمپ، شیر و تانک ذخیره یا مخزن می باشد. EPANET جریان آب در هر لوله، فشار در هر گره، ارتفاع آب در هر تانک و غلظت یک ماده داخل شبکه توزیع در طی یک شبیه سازی با چندین پرید زمانی را ردیابی می کند. علاوه برغلظت مواد، عمر آب و ردیابی منبع می تواند شبیه سازی شود.


EPANET بعنوان یک ابزار تحقیق برای بهبود فهم ما از جابجایی و سرنوشت مواد تشکیل دهندۀ آب آشامیدنی داخل شبکه های توزیع، طراحی شده است. مدل کیفی EPANET می تواند پدیده هایی نظیر واکنش های درون جریان حجمی، واکنشهای در دیواره لوله، و انتقال جرم بین جریان حجمی و دیواره لوله را مدل نماید.


خصوصیت برجسته دیگر EPANET ارتباط مناسب آن برای مدلسازی کیفیت آب و هیدرولیک شبکه می باشد. برنامه می تواند بطور همزمان یک راه حل برای هردو وضعیت محاسبه نماید. همچنین می تواند تنها هیدرولیک شبکه را محاسبه نماید و نتایج را در یک فایل ذخیره نماید یا از یک فایل هیدرولیکی که قبلاً ذخیره شده، برای اجرای یک شبیه سازی کیفی آب استفاده نماید.


Screen of Network Map from EPANET


EPANET می تواند برای انواع مختلف کاربردها در آنالیز سیستم توزیع، استفاده شود. طراحی برنامه نمونه گیری، تنظیم مدل هیدرولیکی، آنالیز کلر باقیمانده و ارزیابی مقدار ارائه شده به مصرف کننده (consumer exposure assesment) مثال هایی از این کاربردها می باشند. علاوه بر این EPANET میتواند در ارزیابی استراتژی های مدیریتی گوناگون برای بهبود کیفیت آب داخل یک سیستم توزیع، به ما کمک نماید. این استراتژی ها عبارتند از:

  • تغییر در بهره برداری از منبع ها در سیستم های توزیع دارای چندین منبع
  • تغییر در برنامه ساعات پمپاژ و پر یا خالی شدن تانک
  • استفاده از تصفیه کننده تقویتی، نظیر کلریناسیون مجدد در تانک های ذخیره
  • تمیزکردن لوله ای که توسط باکتری ها هدف قرار گرفته و تعویض آن


EPANET به زبان C نوشته شده است و از حافظه تخصیصی داده شده بطور دینامیکی استفاده می کند. بنابراین، تنها حافظه قابل دسترس کامپیوتر است که اندازۀ شبکه توزیع را محدود می کند. نسخه EPANET که برای توزیع در دیسکت ها گنجانده شده، برای استفاده در کامپیوترهای شخصی سازگار با IBM درنظر گرفته شده که تحت DOS و Windows اجرا میشود. البته ترجمه مجدد آن به کدهای اصلی ، کار نسبتاً ساده ای است بنابراین می توان آنرا روی ماشین های دیگر نظیر سیستم های UNIX نیز استفاده کرد.


بستۀ نرم افزاری EPANET شامل دو مدل برنامه است. یک مدل، شبیه ساز شبکه است که تحت DOS اجرا میشود، ورودی اش را از یک فایل دریافت میکند و خروجی اش را درون یک فایل دیگر می نویسد.


مدل دوم یک برنامه است که تحت نرم افزار Windows اجرا می شود و به کاربر اجازه می دهد تا داده های ورودی EPANET را ویرایش کند، شبیه ساز را اجرا کند و نتایج آنرا بصورت گرافیکی به روش های مختلف روی یک نقشه از شبکه نمایش بدهد.


دانلود نرم افزار Epanet


دانلود فایل راهنمای انگلیسی کار با Epanet

حجم: 1 مگابایت

دانلود فایل فارسی راهنمای کار با نرم افزار Epanet

حجم: 3 مگابایت












نظرات (۱)

  • آواتار کامنت hossein

    سلام فایل مورد نظر قابلیت دانلود ندارد و دسترسی آن فقط دیدنی تعیین شده است

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools