تجربه پروژه انتقال آب بین ایالتی در کالیفرنیا - آمریکا :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تجربه پروژه انتقال آب بین ایالتی در کالیفرنیا - آمریکا


فکر طراحی و انجام پروژه ایالتی انتقال آب با بهره گیری از تاسیسات آبی در کالیفرنیا به دلیل نقش حیاتی آن در فراهم آوردن آب به سوی شهرها و مزارع است. بدون این پروژه عظیم، کالیفرنیا هرگز به قدرت اقتصادی که یکی از اهداف برجسته و کلان آن است، دست پیدا نخواهد کرد. پروژه انتقال آب بین ایالتی حجم وسیعی از آب رودخانه Feather را به سمت دره مرکزی کالیفرنیا منحرف می سازد. درواقع به سمت منطقه خلیج جنوبی و جنوب کالیفرنیا. از جمله ویژگی های کلیدی آن، قنات (کانال) 444 مایلی است که می تواند از بین پنج ایالت مشاهده شود.

امروزه، در حدود 30 درصد از آب پروژه انتقال آب بین ایالتی (SWP) برای آبیاری استفاده می شود، عمدتا در دره San Joaquin، و حدود 70 درصد آن برای استفاده های مسکونی، شهری و صنعتی که به طور عمده در جنوب کالیفرنیا، و در منطقه خلیج می باشد.


نمای کلی از پروژه SWP

این پروژه توسط دپارتمان منابع آب کالیفرنیا ساخته شده است، می توان گفت SWP بزرگترین پروژه آبی است که تاکنون توسط دولت ایالات متحده تأمین مالی و ساخته شده است.

دستاوردهای پروژه انتقال آب بین ایالتی عبارتند از:

  • گسترش و توسعه جمعیت کالیفرنیای جنوبی و ایجاد فضای رشد اقتصادی آن؛
  • تهیه آب قابل اعتماد و در دسترس برای "سیلیکون ولی" به عنوان مرکز اینترنت جهانی، به منظور امتداد تولید مهم و حیاتی محصولات آن برای دنیا، با کیفیت و تکنولوژی بالا؛
  • تقویت صنعت کشاورزی کالیفرنیا به منظور رقابت در بازار جهانی؛
  • کمک به مدیریت سیل در دره ساکرامنتو؛
  • و ارائه فرصت های تفریحی در بسیاری از مخازن آن.

از طرفی SWP امروزه یک کار بزرگ و برجسته می باشد، که برای به سرانجام رسیدن آن در حدود چند دهه تلاش های سیاسی و مهندسی قابل توجه ای صورت پذیرفته است.


پروژه انتقال آب بین ایالتی SWP، سابقه و اهداف آن

طرح های پیشنهادی با عناصر مشابه SWP به تاریخ 1880 باز می گردد، اما اجماع سیاسی و مالی مورد نیاز برای ساخت این پروژه ها تا اواخر 1950 میسر نشد. حتی پس از رفع موانع مالی، SWP با موانع مهندسی سهمگینی روبرو گشت، که از جمله  آنها می توان به انتقال و  آسانسور آب به بالاترین نقطه ممکن بر روی جنوب کوه های Tehachapi در Bakersfield، به عنوان یک کار بی نظیر مهندسی در جهان اشاره کرد.

SWP در اصل و در ابتدا به عنوان یک پروژه بزرگ تصور می شد، اما در نهایت تنها فاز اول آن به پایان رسید. با این حال، بیش از 40 سال پس از اجماع رای دهندگان بودجه آن که برای فاز اول به تصویب رسید، SWP یک بخش حیاتی از زیر ساخت های کالیفرنیا شده است که نیازهای آتی را نیز مد نظر دارد.


پروژه انتقال آب بین ایالتی SWP و آینده آن

پیمانکارانی که اقدام به خرید آب از این پروژه می کنند به طور کلی از بهره برداری آن حمایت قاطعی را دارند، آنها اعتقاد دارند از امکانات پس از آن می توان تمام آب آن را برای رسیدگی به طراحی های ارائه شده تحویل داد، اما منتقدان بر این باورند که SWP در نهایت و در ظرفیت کامل خود باعث تحریک به رشد جمعیتی بیشتر شده و سبب آسیب رساندن به محیط زیست در نقطه ای بدون بازگشت خواهد بود.

به عنوان مثال، در SWP پمپ های استخراج آب پروژه در دره مرکزی در لبه جنوب ساکرامنتو San Joaquin و در بخش پرورش دلتای رود واقع شده است. در یک نتیجه، این نگرانی مداوم در مورد حفاظت از اکوسیستم دلتا وجود دارد. خاکریزها نیز بخش های مختلف، پمپ ها (به منظور حفاظت از ماهی ها حدی پمپاژ در زمان های خاصی از سال وجود دارد) و یک مجموعه از دیگر زیرساخت ها را حفاظت می کنند. دانشمندان همچنین می گویند یک تهدید عمده، شکست خاکریز دلتا از طریق عامل زلزله یا سیل است، که تاثیر قابل توجهی در عملیات SWP و تامین آب در کالیفرنیا پس از آن وجود دارد.

به طور مشابه، یکسری اقدامات کوتاه مدت و ماندگار در سال 2007 نشان داده بود که عملیات پمپاژ SWP به دلیل تهدید برای گداختن دلتا به توقف مجبور خواهد شد - در همین رابطه یک ماهی کوچک به عنوان یک جزء کلیدی از وب سایت مواد غذایی زیست محیطی دلتا شناخته شده است. محدودیت پمپاژ نیز دلیل اعتقاد به محافظت از کاهش جمعیت ماهی آزاد Chinook بود.

با وجود این مسائل که در ذهن بسیاری از دست اندرکاران پروژه وجود دارد، مقامات به دنبال یک راه حل دائمی برای تأمین آب / و تعارض خطر انقراض از طریق طرح های حفاظتی خلیج دلتا هستند. کوششی جمعی توسط سازمان های ایالتی، فدرال و محلی و سازمان های زیست محیطی. در این مقوله امکانات موجود شامل طرح های جایگزین استفاده از انتقال آب، بازسازی زیستگاه مانند پیشنهاد پروژه تونل دوقلو  انتقال و مدیریت دلتا وجود دارد.

علاوه بر نگرانی های زیست محیطی، SWP با چالش های مالی به عنوان استهلاک امکانات پس از گذر زمان در آن روبرو است که خود را به شکل نیاز به افزایش تعمیر و نگهداری و ارتقاء به منظور حفظ قابلیت اطمینان و بازده نشان می دهد.

علاوه بر این انتظار می رود، تقاضا برای آب در سال های آینده برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت رو به رشد در کالیفرنیا افزایش چشمگیری داشته باشد، در این میان یک پیش بینی می گوید در حدود 50 میلیون نفر تا سال 2025 در این ناحیه ساکن خواهند شد.


آمار پروژه انتقال آب بین ایالتی SWP و ارقام و اعداد مرتبط با آن

این پروژه به منظور تأمین حدود 4/2 میلیون ایکر فوت آب در هر سال ساخته شده است.

تحویل سالانه آب به 29 پیمانکار آژانس دولتی که خریداران آب از SWP می باشند.

به طور متوسط در دهه گذشته در حدود 2/8 ایکر فوت آب تحویل داده شده است که با این پروژه در 2006 این مقدار 3/6 میلیون افزایش یافت.

قنات اصلی این پروژه 444 مایل طول دارد.

SWP آب مکملی را برای 25 میلیون نفر در کالیفرنیا و آب آبیاری را برای حدود 750،000 ایکر از زمین های کشاورزی تأمین می کند.


منبع: watereducation

ترجمه شده در سایت بیسین.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools