دانستنی ها‌ی آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانستنی ها‌ی آب

در حالی که مشغول خواندن این مقاله هستید دو نفر در دنیا به علت عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و مطمئن جان خود را از دست می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده است که هر ساله به طور متوسط 50 هزار نفر به دلیل استفاده از آب‌های آلوده در جهان جان می‌سپارند. متن پیش رو شما را با پنج مورد از مزایای آب سالم آشنا می‌کند تا با اشتیاق و انگیزه بیشتری روزی 8 لیوان آب سالم بنوشید!


1. افزایش کارایی مغز 

اگر گذشته نزدیک را به خاطر نمی‌آورید، احتمالاً مغزتان خشک شده است. 

از آنجایی که تقریباً 80 درصد از بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد، برای تضمین کیفیت عملکرد آن باید آب کافی به مغز برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند. منطق پشت این مسئله کاملاً واضح است. اگر آب را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می‌شوید. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است. 

در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم‌ها را حمل می‌کنند؛ رقیق و به رساندن این مواد به مقصد کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می‌شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می‌بیند. همچنین آب رادیکال‌های آزاد را که باعث خرابی سلول‌ها در مغز می‌شود، از بین می‌برد.


2. جلوگیری از بروز بیماری‌های خطرناک 

ورم مفاصل، سرطان و بیماری‌های قلبی از بیماری‌های خطرناک و جدی هستند که میلیون‌ها نفر را گرفتار می‌کنند؛ اما شما می‌توانید با خوردن آب از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

آب یکی از مهم‌ترین عناصر در غضروف، نرمه استخوان و مایع زلالی است. مایع زلالی مایعی است که در اطراف مفاصل وجود دارد و باعث چرب کردن محیط می‌شود. وقتی میزان کافی آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاک کمتری در اطراف مفاصل به وجود می‌آید و احتمال ابتلا به ورم مفاصل کمتر می‌شود.

وقتی آب کافی در بدن باشد، گرچه مجبور می‌شویم در فواصل زمانی کوتاه‌تری به دستشویی برویم؛ اما بدن از سموم پاک می‌شود. سموم کمتر در بدن، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌‌دهد.

آب نه تنها کمک می‌کند تا سموم از بدن دفع شوند بلک نمک اضافی بدن را دفع می‌کند. تحقیقات نشان داده است وجود نمک زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون و بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.


3. کاهش وزن 

اگر گرسنه هستید، سعی کنید شکمتان را با آب پر کنید. آب هیچ میزان کالری یا چربی ندارد و گرسنگی را نیز برطرف می‌کند. یک لیوان آب متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

از آنجا که همه عملیات‌های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم آب بخورید همه چیز در بدنتان کندتر پیش می‌رود. آب بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم و افزایش میزان مصرف کالری در بدن می‌شود.

تحقیقات نشان داده است پس از خوردن 2 لیوان آب، 10 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا متابولیسم بدنتان شروع شود. وقتی متابولیسم آغاز شد، شما 30 درصد سریع‌تر کالری می‌سوزانید. اگر آب مصرفی خود تا 6 لیوان در روز بالا ببرید، 5.3 پوند در سال کم خواهید کرد. 


4. رفع کرم خوردگی دندان

می‌دانیم که تامین آب مورد نیاز بدن، به تولید مایعات مختلف در بدن کمک می‌کند. مثل بزاق دهان که باعث از بین رفتن پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. 

پوسیدگی دندان از تولید اسید ایجاد می‌شود که مینای دندان را می‌خورد، اما بزاق دهان این اسید را خنثی می‌کند. همچنین حاوی مواد معدنی خاصی است که به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند. اگر میزان کافی آب به بدنتان برسانید و کمتر شکلات و آبنبات بخورید، مطمئن باشید که دندان‌هایی سالم خواهید داشت. 


5. آب زیاد ضرر دارد 

نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است؛ اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می‌دهید.

یک فرد روزانه به طور متوسط حدود 2 تا 3 لیوان آب از تنفس و 1 لیوان به خاطر تعرق از دست می‌دهد. اگر 3 تا 4 لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن روزانه حدود 8 لیوان آب نیاز دارد. شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده‌اید را برای بدن تامین کنید نه بیشتر. اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل سدیم در بدن از بین می‌رود و منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می‌شود.


6. آب سالم بخورید، سالم بمانید! 

آب برای بدن شما ضروری است و بدون آن فعالیت‌های بدن شما دچار مشکل می‌شود. پس با تامین آب سالم و کافی برای بدنتان، سلامتی خود را تامین کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools