نصب ایستگاه‌های پیشرفته پایش آنلاین در دریاچه ارومیه :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




نصب ایستگاه‌های پیشرفته پایش آنلاین در دریاچه ارومیه

با توجه به وجود خلا بزرگ در داده‌های موجود دریاچه ارومیه، بخشی از مطالعات به «پایش پارامترهای کمی، کیفی و بیولوژیکی این دریاچه، تالاب‌های اطراف آن و رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه» اختصاص یافته است. ایستگاه‌های پیشرفته پایش آنلاین دریاچه ارومیه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا توسط شرکت آب و نیرو نصب و راه اندازی شد.

در دهه‌های گذشته، با وجود تعیین دریاچه ارومیه به عنوان پارک ملی و برخورداری از بالاترین سطح حفاظت زیست‌ محیطی، تنها پارامتری که به طور مستمر اندازه‌گیری و ثبت شده، «تراز آب دریاچه» بوده است.

یکی از مهم‌ترین پارامترهای مورد بررسی در چرخه هیدرولوژیکی پیکره آبی دریاچه ارومیه، تبخیر است که با تابش خورشید به سطح آب دریاچه باعث تبدیل آب از حالت مایع به حالت گاز و در نهایت این تبادل حرارتی منجر به بروز تبخیر می‌شود، بر این اساس این مفهوم باید در دریاچه ارومیه به دقت بررسی و درک شود.

بر اساس این گزارش، در دریاچه‌های کم عمق، تابش خورشید به کف دریاچه می رسد که میزانی از این تابش توسط بستر دریاچه جذب شده و مقداری بازتابیده می شود. در نتیجه این امر باعث گرم شدن آب دریاچه از بستر می شود.

به منظور درک بهتر این مفاهیم در دریاچه ارومیه که شرایط خاصی دارد، پایش توازن حرارتی در دریاچه از سوی مشاور نروژی طرح شرکت «اکواپلان نیوا» پیشنهاد و بر این اساس، دو ایستگاه اندازه گیری پارامترهای هواشناسی و پارامترهای هیدرولوژیکی در لایه های مختلف آب و نیز دما در لایه های مختلف بستر دریاچه، در دو نقطه از دریاچه ارومیه نصب و راه اندازی شد.

نصب ایستگاه های برخط در آب های بسیار شور نیاز به فناوری های بسیار پیشرفته دارد که با همت کارشناسان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران این امر محقق شد.

در شهریور و اوایل آبان ماه امسال برای نخستین بار دو ایستگاه به نام‏های SWP و DWP به ترتیب در کنار پل میان گذر (آب کم عمق) و در شمال دریاچه ارومیه (آب عمیق) با موفقیت نصب و راه‌اندازی شد.

در راه اندازی ایستگاه DWP در شمال دریاچه با توجه به وجود محدودیت های مختلف اجرایی، نظیر عمق آب و شوری زیاد آب از چرخ‌بال برای انتقال پایه‌های ایستگاه استفاده شد.

البته با همت و تلاش مهندسان و کارشناسان داخلی این مهم می‌تواند جزو یکی از دستاوردها و فناوری‌های بومی شده در این پروژه محسوب شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به وجود خلا بزرگ در داده‌های موجود دریاچه ارومیه، بخشی از مطالعات به «پایش پارامترهای کمی، کیفی و بیولوژیکی این دریاچه، تالاب‌های اطراف آن و رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه» اختصاص یافته است.

در این خصوص، برنامه جامع پایش دریاچه ارومیه از بهمن ماه سال 1394 در 6 ایستگاه در سطح دریاچه (مطالعه و بررسی میدانی از بین 30 ایستگاه اولیه) آغاز شده و در حال انجام است.

مطالعه طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه نیز از سوی دو شرکت مشاور آبان پژوه و کنسرسیومی از چند شرکت اروپایی به رهبری شرکت «آکواپلان نیوای» نروژ، در حال مطالعه است.

در این مطالعات، تهیه مدل یکپارچه و شبیه سازی همزمان مدل های هیدرودینامیک، شیمیایی و بیولوژیکی در حال انجام است. این مدل برای نخستین بار در کشور و برای دریاچه ارومیه در دست تهیه است.

در این مدل، اکوسیستم دریاچه با توجه به ارتباط بین بخش زنده و غیرزنده و هیدرودینامیک دریاچه شبیه‌سازی می شود و اثر سناریوهای مختلف انتقال آب دریای خزر را بر روی دریاچه ارومیه ارایه خواهد کرد و امکان شبیه‌سازی انتقال آب از سایر منابع آبی مجاور به دریاچه ارومیه نیز توسط این مدل وجود دارد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools