ضوابط طراحی شبکه اندازه گیری سطح آب زیرزمینی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ضوابط طراحی شبکه اندازه گیری سطح آب زیرزمینی


شبکه اندازه گیری سطح آب زیرزمینی آبخوان یک منطقه، زمانی کارآمد و مناسب خواهد بود که علاوه بر نشان دادن سطح آب واقعی فعلی آبخوان، نوسانات سطح آب را نیز که ناشی از تاثیر عوامل طبیعی و حتی تنش های مصنوعی می باشد، بتواند نشان دهد. به علاوه، شبکه ای مناسب است که با حداقل تراکم، حداکثر اطلاعات مورد نیاز را در گستره آبخوان ارائه نماید.

طراحی یک شبکه مناسب اندازه گیری سطح آب زیرزمینی، دارای ضوابطی است که این ضوابط خود به هدف مطالعه بستگی دارد. از آن جایی که عمده منابع آب زیرزمینی در سطح کشور را آبخوان های آزاد و نشتی آبرفتی تشکیل داده و مطالعات منظمی نیز که تاکنون انجام گرفته از جمله ایجاد شبکه اندازه گیری سطح آب زیرزمینی، اکثرا در مورد این آبخوان ها می باشد، لذا در این دستورالعمل، طراحی شبکه چاه های مشاهده ای آبخوان های آزاد مقدم بر سایر آبخو ان ها قرار گرفته است، ضمن این که طراحی شبکه اندازه گیری آبخوان های تحت فشار و کارستی (سازند سخت) نیز در حد نیاز بررسی شده است.

بیان این نکته ضروری است که آبخوان های آزاد، نشتی و تحت فشاری که در بسیاری از محدوده های مطالعاتی کشور موجود می باشد، بیش تر منشا تغذیه جانبی یکسانی را دارا هستند زیرا این آبخوان ها در حاشیه ارتفاعات، عموما در ارتباط با یکدیگر می باشند. به عبارت دیگر، در نواحی ابتدای دشت (حاشیه ارتفاعات ) فقط یک آبخوان آزاد یا منطقه (زون) تک آبخوانی بوده و در بخش های میان دشتی و پایان دشتی است که علاوه بر آبخوان آزاد، یک یا چند آبخوان تحت فشار یا منطقه (زون ) چندآبخوانی شکل می گیرد. با توجه به این که منشا تغذیه کلیه این آبخوان ها یکی است، به عنوان یک سامانه آب زیرزمینی منظور شده و تفکیک و تعیین حدود هر آبخوان به ویژه بین آزاد و نشتی بسیار مشکل و مطالعه هریک به صورت مجزا هزینه بالایی را طلب می کند. بنابراین، با گذشت بیش از 40 سال از مطالعات آب زیرزمینی در سطح کشور هنوز اقدام لازم برای اندازه گیری فشار پیزومتری آبخوان های تحت فشار صورت نگرفته و همان طور که گفته شد، مجموعه آب زیرزمینی به صورت یک سیستم واحد مورد بررسی قرار می گیرد. اگرچه، اطلاعات به دست آمده از این روش برای بررسی مجموع آبخوان های یک دشت قابل استفاده می باشد ولی به هر حال ضروری است که این وضعیت به تدریج اصلاح شود، به طوری که هر آبخوان شبکه اندازه گیری سطح آب مجزایی را دارا شود.

بررسی مخازن آب در سازندهای سخت با وجودی که سابقه نسبتا طولانی دارد، ولی هنوز مطالعات منظم و انسجام یافته ای (به استثنای مناطقی از استان فارس) در سطح کشور صورت نگرفته و به تبع شبکه منظم اندازه گیری سطح آب نیز برای آن ها در نظر گرفته نشده است. به هرحال، با توجه به تفاوت های بارز هیدروژئولوژیک ی که بین آبخوان ها ی آبرفتی با مخازن سازند سخت به ویژه آبخوان های کارستی وجود دارد، ضوابط طراحی شبکه اندازه گیری سطح پیزومتریک آن ها نیز جدا از آبخوان های آبرفتی بیان شده است.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools