طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی - بخش دوم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی - بخش دوم


پروژه‌های طرح و نحوه اجرای آن

طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور که در بخش مستقلی (طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی-بخش اول) در مورد هدف‌ها و نحوه شکل‌گیری طرح صحبت رفته است، در قالب پانزده پروژه تعریف شده که عنوان هر پروژه در جدول شماره (۱) آمده است. همانگونه که ملاحظه می‌شود دست اندرکاران این طرح سعی دارد بر اساس تجربیاتی که از گذشته در اختیار دارند و ظرفیت‌هایی که اضافه می‌شود، هم فعالیت‌های عملیاتی گذشته را حفظ کنند و هم یک سری عملیات‌های جدید به کار اضافه نمایند. در ادامه بعضی از وجوه طرح که دست اندرکاران و مسئولین آن در موقعیت‌ها و به مناسبت‌های مختلف بیان کرده اند، ارائه می‌شود.


۱. انتظار می‌رود که اجرای طرح با چه رویکردی باشد؟

به‌گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رحیم میدانی در آئین گشایش هشتمین همایش مدیران امور آب و فاضلاب شهرها و شهرستان‌های کشور در سالن همایش‌های برج میلاد، با بیان اینکه دیدگاه مدیریت آب مبتنی بر این است که همه کارکنان آب و آبفا در یک جهت حرکت کرده و فعالیت‌های خود را برای یک هدف مشترک انجام می‌دهند، بیان داشت: رویکرد، یک رویکرد مشارکتی است و برای اینکه به وظایف خود به‌خوبی عمل کنیم، باید مشارکت همه مردم را جلب کنیم.

فارس، تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

این مقام مسئول (رحیم میدانی)در وزارت نیرو از تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی برای طرح اجرای احیاء و تعادل‌ بخشی آب‌ های زیرزمینی خبر داد و گفت: در کنار اجرای قانون، فعالیت‌‌های فرهنگی نیز مورد نیاز است و باید زمینه لازم برای مشارکت و همراهی ذی‌ نفعان برای اجرای این طرح تفاهم شود.

تابناک تاریخ انتشار-۱۱ اسفند ۱۳۹۳

مهندس حاج رسولیها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: تنها راه کار موفقیت طرح احیاء همت مجموعه مدیریت منابع آب در کشور است و گفت: طرح احیاء با تکلیف و بخشنامه قابل اجرا نیست بلکه همدلی، انگیزه و باور به این کار، این طرح را به پیش خواهد برد. پس باید همه همدل و در میدان باشیم ضمن اینکه در شرکت‌های آب منطقه‌ای به عنوان واحد صف این طرح، باید ساختار مناسب پیش بینی شود و کار به صورت تیمی و گروهی پیش رود.

مشاور وزیر نیرو در ادامه گفت: باید نیروی صف، حمایت، تقویت و پشتیبانی شود و بدون آموزش نیروی صف کار حرکت نخواهد کرد و باید اعلام کنم که اگر در صف کاری نشود در ستاد نمی‌شود کاری کرد.

شبکه خبری آب ایران -شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۳


۲. این طرح در دور جدید با چه اقداماتی برای اجرا آماده شده است؟

بر اساس این گزارش مهندس مصطفوی مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه با بیان شاخص‌های ارزیابی در اجرای طرح احیاء اظهار داشت:گزارش اقدامات انجام شده توسط شرکتهای آب منطقه ‌ای در رابطه با مصوبات بیست و هفتمین گردهمایی مدیران عامل و نشست اول معاونین حفاظت و بهره‌برداری، شامل: اجرایی کردن مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب، آماده‌سازی بستر لازم برای پیاده سازی طرح احیاء، اصلاح قوانین و مقررات، اصلاح ساختار و سازماندهی حفاظت و بهره‌برداری آبهای زیرزمینی و لحاظ ضرایب صعوبت کار، سامانه و بانک جامع و ملی حفاظت و بهره‌برداری و ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و دستورالعمل ابلاغی و عملکرد شرکتها است.

شبکه خبری آب ایران - شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۳


۳. دسته‌بندی پروژه‌ها چگونه است و وزارت‌خانه‌های مسئول در اجرای پروژه‌های طرح کدامند؟

مصطفوی مجری طرح احیاء منابع آب زیرزمینی کشور خاطر نشان کرد: در این راستا وزارت نیرو اجرای پروژه‌های طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را با طراحی ۱۵پروژه در پیش گرفت که ۱۱مورد از این طرح‌ها در وزارت نیرو، سه مورد از آنها در وزارت جهاد کشاورزی و یک مورد دیگر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به انجام خواهد رسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی- ایرنا - تاریخ خبر۲۴/۰۵/۱۳۹۴

جهانگیر حبیبی معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب اعلام شد در توضیح جزئیات طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: پروژه‌های طرح احیاء را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

• دسته اول: پروژه‌هایی که منجر به تولید و تدقیق داده‌ها و اطلاعات در خصوص منابع و مصارف وضعیت آبخوان‌ها می‌شوندکه عبارتند از:

۱- حفر چاه‌های پیزومتری و اکتشافی

۲- تجهیز چاه‌های پیزومتری به ابزارهای سنجش

۳- تهیه بیلان و و بهنگام سازی بانک اطلاعاتی محدوده‌های مطالعاتی کشور

• دسته دوم: پروژه‌هایی که نقش کنترل، نظارت و بهره‌برداری از منابع آب زیر زمینی را بر عهده دارند و عبارتند از:

۱-تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی

۲- ساماندهی شرکت‌های حفاری

۳-مطالعه ایجاد و استقرار بازار آب

۴-ایجاد تشکل‌های آب بران و انجام حمایت‌های فنی و مالی از آنها (وزارت جهاد کشاورزی)

۵-به روز نمودن سند ملی آب (وزارت جهاد کشاورزی)

۶-مطالعات فرو نشست در دشت‌های کشور (سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور)

۷-اطلاع رسانی و آگاه سازی افکار عمومی

• دسته سوم:‌ پروژه‌هایی هستند که مستقیماً منجر به ذخیره سازی آب در آبخوان‌ها می‌شود و عبارتند از:

۱-خرید و انسداد چاه‌های کشاورزی

۲-جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه

۳-تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند روی چاه‌ها

۴-اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب

۵-مطالعه و اجرای طرحهای آبخیزداری (وزارت جهاد کشاورزی)

عیار اونلاین؛ ۱تیر ۱۳۹۴


۴. گام‌های اصلی پیش بینی شده برای اجرا چیست؟

جواد میبدی با بیان اینکه مراحل عملیاتی اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی از ابتدای امسال با هماهنگی ستاد وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شده است، اظهار کرد: نخستین گام، تهیه دستورالعمل‌های اجرایی است که از ۱۵ پروژه تعریف شده و اجرای هر کدام از پروژه‌ها نیازمند یک دستورالعمل جداگانه است. وی ادامه داد: برای تدوین و اجرایی‌شدن هر دستورالعمل، با حضور تمامی ذی‌نفعان همچون سازمان محیط‌زیست، وزارت جهادکشاورزی، انجمن‌های صنفی کشاورزی و سازمان‌های مردم‌نهاد نشست‌هایی برگزار و با دریافت نظر تمام اعضاء، دستورالعمل‌های اجرایی برای هر پروژه تهیه شد. میبدی افزود: در نهایت چک‌لیستی برای هر کدام از پروژه‌ها برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های آب منطقه‌ای تهیه می‌شود و پس از نهایی شدن، قرار است به‌زودی این دستورالعمل‌ها به تمامی استان‌ها ابلاغ شود.

وی گام بعدی را برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تبیین دستورالعمل‌ها عنوان کرد و افزود: این دستورالعمل‌ها با دقت باید به مرحله اجرا درآید. در همین راستا برای حذف عملکرد سلیقه‌ای در استان‌ها، قراردادهای تیپ برای یکسان‌سازی تمامی قراردادهای انجام این طرح، طراحی شده است که این قراردادها نیز به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

میبدی درباره برنامه‌های نظارت بر اجرای طرح گفت: برای فراهم کردن امکان نظارت بیشتر در زمان اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، تصمیم بر این شده است که افزون‌بر وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب و شرکت‌های آب منطقه‌ای، عامل چهارمی نیز در شرکت مدیریت منابع آب مستقر شود که نماینده‌ای در هر استان دارد و این تیم بر عملکرد پیمانکاران اجرایی نظارت داشته باشند و در هر ماه از عملکرد این طرح در ۳۱ استان کشور گزارش ارائه کند.

وی تصریح کرد: بسترسازی اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی بسیار مهم است و در این راستا، افزون‌بر نشست‌های توجیهی با استانداران و مسوولان استانی و کشوری همچون مجلس، قوه‌قضائیه، وزارت صنعت، جهادکشاورزی و سازمان محیط‌زیست اطلاع‌رسانی عمومی گسترده‌ای نیز برای تشریح ابعاد طرح به مردم و ذی‌نفعان طرح انجام گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۴۸۷ تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۲/۳۱


۵. مهم‌ترین حلقه اقدامات در این طرح چیست؟

مهندس حاج رسولیها: در طرح احیا و تعادل بخشی آب‌ های زیرزمینی ۱۵ طرح پیش‌ بینی شده که مهم‌ ترین بخش آن نصب کنتور هوشمند و تجهیزات اندازه‌ گیری بر روی چاه‌‌ها است و اگر بتوانیم این طرح را با موفقیت به اتمام برسانیم، ۵۰ درصد هدف قابل دسترس است. این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: راهکارهای دیگری همچون تقویت بخش نظارت، بازرسی و تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز نیز در این روند تاثیر خواهند گذاشت.

پیشخوان روزنامه دنیای اقتصاد ۱۳۹۳/۰۹/۱۹


۶. عملیات روی چند حلقه چاه قرار است انجام شود؟

جهانگیر حبیبی با بیان اینکه یکی از ۱۵ پروژه مطرح در طرح احیاء و تعادل‌ بخشی آب‌‌های زیرزمینی، طرح نصب کنتور و تحویل حجمی آب به زمین‌‌های کشاورزی است، اظهار کرد: هم‌ اکنون ۴۶۳ هزار حلقه چاه مجاز در سراسر کشور داریم که پروانه بهره‌‌برداری دارند. وی تاکید کرد: افزون‌ بر ۴۰ هزار کنتور پیش از آغاز طرح احیاء و تعادل‌‌بخشی آب‌‌های زیرزمینی در چاه‌‌های مناطق مختلف به‌ ویژه در دشت‌‌های ممنوعه کشور نصب شده و در شش سال برنامه نیز چاه‌‌های دارای پروانه به کنتور مجهز خواهند شد. حبیبی تصریح کرد: مجاز هستیم پروانه‌‌های بهره‌‌برداری را به نسبت وضعیت سفره آب زیرزمینی در یک دشت تا ۷۵ درصد نیز کاهش دهیم و اگر جایی احساس شود که دشت پتانسیل لازم را ندارد، باید پروانه‌‌های بهره‌‌برداری کاهش یابند.

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۴۴۷ تاریخ چاپ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۸

مهندس حاج‌رسولی‌ها مشاور وزیر نیرو با اشاره به پیگیری طرح مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در راستای طرح احیای دشت‌‌های کشور گفت: تا قبل از سال ۸۵ تعداد چاه‌های عمیق غیرمجاز کشور در دشت‌ های ممنوعه حدود ۱۰۳ هزار حلقه بوده، اما بعد از سال ۸۵ نیز بعد از تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌‌های غیرمجاز حدود ۹۵ هزار چاه غیرمجاز دیگر نیز حفر شده که در مجموع هم‌ اکنون حدود ۲۰۰ هزار چاه عمیق غیرمجاز در کشور موجود است.

پیشخوان روزنامه دنیای اقتصاد ۱۳۹۳/۰۹/۱۹


۷. منظور از گشت و بازرسی چیست؟

آریانژاد با تاکید بر اینکه گشت و بازرسی آب به منظور حفاظت از منابع آب زیرزمینی کشور انجام می‌شود اظهار کرد: این گروه‌ها مطابق قرارداد طی مدت یک‌سال کار نظارت و بازرسی صحرایی بر منابع آبی را انجام داده و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد خواهند کرد.این مقام مسوول در وزارت نیرو بیان کرد: این گروه‌ها وظایف مختلفی از جمله جلوگیری از تخلفات منابع آبی اعم از اضافه برداشت و افزایش سطح زیر کشت مطابق با میزان مندرج در پروانه مصرف بهینه، شناسایی چاه‌های غیرمجاز، انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل کف‌شکنی‌های غیرمجاز و پیگیری تخلفات بهره‌برداران در مراجع قضایی را بر عهده دارند.

روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۵۴۱ تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۵/۰۸


۸. ساماندهی شرکت‌های حفاری چه جایگاهی دارد؟

مهندس میبدی با اشاره به فعالیت ۴۷۰ شرکت حفاری در سطح کشور، تصریح کرد: با همکاری سازمان‌ نظام مهندسی استان‌ها و صدور صلاحیت نظارت برای شرکت‌های حفاری به منظور نظارت بر شرکت‌های حفاری فرایند حفر چاه‌ها در کشور ساماندهی می‌شود. وی افزود: تعیین صلاحیت شرکت‌های حفاری و نظارت دایم بر عملکرد آنان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌باشد. مدیر کل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب‌ زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب ایران یادآور شد: افزایش سطح علمی مدیران شرکت‌های حفاری، رتبه‌بندی این شرکت‌ها، حضور ناظر در زمان پلمپ چاه‌ها و تهیه شناسنامه مورد تایید شرکت‌های آب منطقه‌ای از جمله اقداماتی است که برای سامان‌دهی این شرکت‌ها انجام شده است. مدیر کل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب‌ زیرزمینی گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان‌ نظام مهندسی منعقد شده، این سازمان متعهد می‌شود عضو مورد نظر خود را به شرکت‌های آب منطقه‌ای معرفی کند و نظارت مستمر بر فعالیت مهندسین ناظر به عهده شرکت آب منطقه‌ای می‌باشد.

شبکه خبری آب ایران - چهارشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۷


۹. تشکل‌های آب بران چگونه ایجاد می‌شود؟

حسین صفایی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت، یکی از مسائل مهم و چالش‌برانگیز کشور در سال‌های آینده موضوع آب و محیط زیست است که در تدوین برنامه ششم این دو موضوع به‌عنوان محور مورد توجه قرار گرفته است. وی با اشاره به این‌که هم در آب‌های سطحی و هم زیرزمینی، کشور با شرایط سختی مواجه است، افزود: سازمان مسئولیت حمایت و پشتیبانی از تشکل‌های کشاورزی را دارد و ۱۳۴۵ تعاونی تولید، ۳۰ شرکت سهامی زراعی، ۲/۳ میلیون هکتار از اراضی آبی، زراعی و باغی و ۷۰۰ هزار از اراضی دیم کشور تحت مدیریت این سازمان قرار دارد. صفایی خاطرنشان کرد: امسال یکی از موضوعاتی که برآن متمرکز خواهیم شد، توجه به تکلیفی است که از سوی شورای عالی آب در زمینه ایجاد ۱۲۰۰ تعاونی یا تشکل آب‌بران به ما محول شده است. تمامی تعاونی‌ها یا شرکت‌های زراعی که آب مورد مصرف آنها از چاه‌ها تأمین می‌شود باید این تعاونی‌ها را به منظور مصرف بهینه آب تشکیل دهند. تجمیع مدیریت چاه‌های آب کشاورزی، نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت یکپارچه منابع آب و تحویل تجمیع آب به کشاورزان عضو از اهداف پیش‌بینی شده برای تعاونی آب‌بران است. وی خاطرنشان کرد: هنوز برنامه زمان‌بندی برای ایجاد این ۱۲۰۰ تعاونی تعیین نشده و باید با توجه به وضع بحرانی منابع آب در کشور هرچه زودتر زمینه ایجاد تعاونی‌های مزبور فراهم شود. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با تاکید بر اینکه تعاونی آب‌بران در مناطق کشاورزی که از آب‌های سطحی هم تغذیه می‌شود، ایجاد خواهد شد، ادامه داد: نگهداری از شبکه‌های زهکشی و مدیریت توزیع و تقسیم آب از مهمترین مأموریت‌های تعاونی آب‌برانی است که از آب‌های سطحی سهمیه می‌گیرند. 

روزنامه اطلاعات به تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۰۸












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools