مدیریت و بهره‌وری، اولویت بخش آب کشور :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




مدیریت و بهره‌وری، اولویت بخش آب کشور


حفظ آب و محیط زیست مسئولیتی فراملی است

مشاور وزیر نیرو و سرپرست دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو گفت: حفظ محیط زیست و آب فقط به عهده وزارت نیرو نیست، بلکه یک مسئولیت فراملی و بین‌المللی است.

دکتر "بهرام طاهری" مشاور وزیر و سرپرست دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو امروز (چهارشنبه) به بهانه 11 اسفند روز ملی آب با بیان اینکه مسئولیت برنامه ریزی برای حفظ آب و محیط زیست به تنهایی مسئولیت وزارت نیرو، ایران و کشورهای منطقه نیست، افزود: این یک مسئولیت بین المللی است که در تک تک این ابعاد، هر سازمان، هر کشور، هرمنطقه و در نهایت تمام جهان دارای مسئولیت‌های متفاوتی هستند.

وی ادامه داد: همه روزها برای کشور ایران روز ملی آب است؛ زیرا طبق مندرجات ثبت شده در کتب تاریخی، کشور ما از زمان‌های بسیار قدیم دچار مشکل کمبود آب بوده که برخی ناشی از تغییر اقلیم و برخی به خاطر ناحیه‌ای است که در آن قرار گرفته‌ایم.

طاهری با اشاره به اینکه حفر طولانی‌ترین حفاری‌های قنات در کشور ما بدون دلیل نبوده است، افزود: برخی آمارها حکایت از آن دارد که طول حفاری‌های قنوات در ایران قدیم، بیش از فاصله زمین تا کره ماه،‌ حدود 330 هزار کیلومتر بوده است و این نشان از آن دارد که دسترسی به آب در ایران از سال‌های گذشته با دشواری و اهمیت‌های خاصی‌هایی توأم بوده است.

وی در ادامه افزود: از زمانی که جمعیت کشور ما کمتر از 10 میلیون نفر بوده تا امروزکه حدود 80 میلیون نفر جمعیت داریم، همچنان با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.

مشاور وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور ما از قدیم‌الایام با مشکل کمبود آب مواجه بوده و در زمان حاضر نیز ازاین مشکل رنج می‌برد و در آینده نیز با آن روبرو خواهد بود، افزود: تمام تلاش ما بایستی این باشد که در امر مدیریت و بهره‌وری آب نهایت استفاده را ببریم و در باز تخصیص آب به صنایع پر درآمد که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند بکوشیم.

او با اشاره به اینکه در همه حال بایستی از میزان آبی که استفاده می‌کنیم ارزش اقتصادی بیشتری بگیریم و بخشی از آن را به چرخه طبیعی بازگردانیم، گفت: حفاظت کمی و حفاظت کیفی آب از نیازهای اساسی انسان است زیرا بدون آب حیات انسان نابود می‌شود.

بهرام طاهری ادامه داد: بایستی یک بازنگری استراتژیک کلان در برنامه توسعه کشور صورت گیرد تا بتوانیم تولید ناخالص ملی  را با توجه به رشد جمعیت به نحوی تأمین کنیم که افزایش GDP برای حمایت کردن از جمعیت بیشتر به نحوی که تأمین نیاز به غذای بیشتر، لزوماً نیاز به آب بیشتر نداشته باشد صورت پذیرد.

وی با بیان این مطلب که در سه سال اخیر دفتر محیط زیست، ایمنی و بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو EHSS ایجاد شده است، افزود: در تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، نظر وزارت نیرو بر اولویت دادن به محیط زیست است.

سرپرست دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو در ادامه اظهار داشت: این تصمیمات دارای دو جنبه متفاوت در وزارت نیرو است که می‌توان به حفاظت از آب به جهت آسیب پذیر بودن آن از تغییر اقلیم و آلودگی‌های محیط زیست و تاکید بر حفاظت خاک اشاره کرد.

وی خاک را به منزله ظرفی برای آب دانست و اظهار داشت: آب بر روی خاک حرکت می‌کند و چنانچه خاک آلودگی داشته باشد این آلودگی آب را نیز در بر خواهد گرفت.

طاهری ادامه داد: آلودگی‌های سطحی بر روی زمین و آلودگی‌های داخل خاک سبب خواهند شد تا آب آلوده شود و وقتی آبی آلوده باشد، وجود یا عدم وجود آن زیاد توفیری نخواهد داشت.

او سپس با اشاره به اینکه امروزه با آلاینده‌های مختلفی مواجه هستیم که در گذشته وجود نداشته‌اند، افزود: این آلاینده‌ها شامل داروها، مواد شیمیایی،‌ سموم حاصل از پاک کننده‌ها، شویده ها، شامپوها، رنگ مو و غیره است و به آلودگی منابع آبی کمک کرده و کیفیت منابع سطحی و زیرزمینی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

مشاور وزیر نیرو سپس با اشاره به وجود آب در اتمسفر گفت: آب در درون هوا، روی زمین و زیرزمین در حال حرکت است و ما انسان‌ها باعث شده‌ایم تا تمام ظرف‌هایی که آب در آن‌ها در حال حرکت است با آلاینده‌های جدید و روال‌های جدید آلایندگی،‌ آلوده کنیم.

او در ادامه بین داشت: وزارت نیرو در دستور کارخود، منابع آب را از نظر کمیت، کیفیت و زیست محیطی حفاظت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌ها آلاینده‌های قوی محیط زیست و هوا هستند، افزود: وزارت نیرو در طرح دوستی با طبیعت و محیط زیست، برخی از ین طرح‌ها را به صورت داخلی و برخی را به صورت انجام تفاهم‌نامه‌های بین المللی برای کاهش تولید این گازها در دستورکار دارد.

بهرام طاهری با اشاره به اینکه بخش برق نه تنها آلاینده بلکه دارای آسیب پذیری نیز هست، افزود: در هفته‌های اخیر شاهد نمونه‌هایی از آن در استان خوزستان بودیم و شاهد بودیم که گرد و غبار ناشی از کمبود منابع آب در منطقه با نشستن روی سامانه‌های برقی و مقره‌ها باعث شد تا توزیع برق مختل شده و در پی آن، آب نیز قطع شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه ای برای مدیریت و کاهش اینگونه ریسک‌ها وجود دارد، افزود: مسئولیت اینکار به عهده یک سازمان نیست بلکه سایر سازمان‌ها در کشور و کشورهای منطقه نیز در آن دخیل بوده و نیاز به مکانیزم های بین‌المللی برای ایجاد یک برنامه موفق است.

او آنگاه با بیان اینکه مسئولیت برنامه‌ریزی برای حفظ محیط زیست به تنهایی مسئولیت وزارت نیرو، ایران و کشورهای منطقه نیست، افزود: این یک مسئولیت بین‌المللی است که در تک تک این ابعاد، هر سازمان، هر کشور، هرمنطقه و در نهایت، جهان دارای مسئولیت‌های متفاوتی است.

طاهری اضافه کرد: مردم بایستی با توجه به گستردگی موضوع به وظایف شخصی و فردی خود در تغییر روش زندگی مسلط شوند و بدانند که باید بخش‌هایی از روال زندگی را که در صد سال اخیر از غرب آغاز شده و ما نیز کپی برداری کرده و در حال اجرای آن هستیم،‌ روال ناپایدار و غیر قابل ادامه است و باید مورد بازبینی و تغییر قرار گیرد تا نسل امروز و نسل‌های آینده بتوانند از آن منتفع شوند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools