ویپ و بررسی اقتصادی سناریو ها در اتصال به MODFLOW :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ویپ و بررسی اقتصادی سناریو ها در اتصال به MODFLOW


ویپ و بررسی اقتصادی سناریو ها 

اگر چه در منابع دیگر در مورد توانایی‌های ویپ توضیحاتی به عمل آمده است، اما در این بخش نیز با توجه به هدف و میزان استفاده ای که از قابلیت‌های ویپ انجام شده به صورت مختصر اشاره می‌گردد. در واقع با استفاده از یک مدل آب زیرزمینی همچون MODFOLOW می‌توان شرایط هیدروژئولوژیکی یک منطقه را مدلسازی کرد. با توجه به برخی از راهبردهای مدیریتی در حد تنظیم سطح آبخوان به صورت کمی از اینگونه مدل ها استفاده کرد. اما نکته حائز اهمیت اینست که "با ارائه این گونه راهبردها که یک جانبه نگری می‌کنند تا چه حد می‌توان اکتفا کرد؟" درصورت اکتفا به یک راهبرد مدیریتی در مدیریت یک منبع آبی نمی‌توان به برخی سوالات و مفروضات همچون موارد اشاره شده زیر پاسخ داد، و کماکان بدون جواب خواهند ماند.


1- نقش انواع روندهای اقتصادی، جمعیتی، هیدرولوژیکی، و تکنولوژیکی چگونه بررسی می‌شود؟

2- چه می‌شود اگر رشد جمعیت والگوهای توسعه اقتصادی تغییر کند؟

3- چه می‌شود اگر آب‌های زیرزمینی را تا این حد بهره برداری کرد؟

4- چه می‌شود اگر قوانین اکوسیستمی شدیدتر و یا منابع جدیدی از آلودگی به آب اضافه شوند؟

5- چه می‌شود اگر ترکیبی از تغییرات محصولات کشاورزی،  تغییر آب و هوا یا اگر یک روش کارآمد تر آبیاری اجرا شود؟ 

6- چه می‌شود اگر برنامه بازیافت آب اجرا شود؟ و بسیاری از این موارد...


یا اینکه همه‌ی این موارد ممکن است به طور همزمان اجرا و  به بررسی نتایج و اثرات خود بر روی سیستم آب مشاهده شود. لازم به ذکر است که رسیدن به پاسخ سوالات مذکور از قابلیت‌ها یا اهداف مدل هایی عددی همچون MODFLOW فراتر می‌باشد. بدین سبب بایستی در ابتدا دو ابزار قدرتمند MODFLOW و WEAP با یکدیکر لینک شوند، که در زیر شرح مختصری از روش کار بیان می‌گردد.


لینک شدن MODFLOW و WEAP

همانطور که قبلا در پست های دیگری تشریح شده است، حل توابع MODFLOW بر روی گره هر یک از سلول‌های MODFLOW که  فعال است انجام می‌گیرد. لذا در اولین قدم بایستی این گره‌ها را به WEAP معرفی کرد. این ارتباط، توسط یک شیپ فایل  انجام می‌گیرد. در ساده‌ترین حالت آن، می‌توان تمام برداشت‌ها و بازگشت به یک گره آب‌های زیرزمینی را به تمام سلول‌های شبکه ارتباط داد. به عنوان مثال، آب پمپ شده توسط یک سایت تقاضا از یک گره آب‌های زیرزمینی می‌تواند به طور مساوی از تمام سلول‌های مربوط به گره آب‌های زیرزمینی لینک کرد. اما مطمئنا این مقدار در مناطق مختلف یکسان نیست. لذا بایستی هر نقطه برداشت یا تغذیه به صورت یک سایت عرضه یا تقاضا معرفی گردد، که با توجه به تعداد بالای چاه‌های کشاورزی چنین کاری نیز با توجه به هدف مطالعه و زمان مورد نیاز، به صرفه نیست. لذا کلیه مناطق تغذیه و برداشت در چند سایت خلاصه شده و سپس نوع کشت و مصرف در زیرمجموعه این چند منطقه قرار گرفته و همه محاسبات در این نواحی انجام می شود. اما چون این مطالعه بررسی بیلان در سطح سلول‌هاست، بایستی برداشت و تغذیه در نقطه‌ی اثر خود اعمال شود، لذا این کار با استفاده از ابزار LinkKitchen ساخت شرکت BGR  آلمان انجام می شود.


معرفی نرم افزار جانبی LinkKitchen

پیوند بین دو نرم افزار پویای WEAP و MODFLOW در  واقع جست و جو بین جدول عناصر در هر دو نرم افزار مدل سازی است. این کار بایستی توسط یک ابزار صفحه گسترده همچون اکسل و یک سیستم اطلاعات جغرافیایی پارامترهای لازم قبل از اتصال انجام شود. لذا علاوه بر نیاز به مهارت‌های پیشرفته GIS و می‌تواند بسیار وقت گیر باشد. لذا LinkKitchen طوری طراحی شده است که برای کمک به راه اندازی ارتباط هیچ نیازی به استفاده از GIS و نرم افزار صفحه گسترده نباشد. این نرم افزار تمام قابلیت‌های لازم برای تولید فایل ،ارتباط و ایجاد جداول خصوصیات اشیاء را فراهم می‌کند. علاوه بر این اجازه می‌دهد تا پارامتر ها مستقیما از WEAP همزمان وارد شوند. این نرم افزار با تامین مالی موسسه‌ی فدرال علوم زمین و منابع طبیعی هانوفر آلمان (BGR)  ایجاد شده و استفاده از آن رایگان می‌باشد.


مشخصات فنی لینک شدن دو نرم افزار 

در تشریح مدل MODFLOW گفته شده که دارای بسته‌های متفاوتی برای شبیه سازی آبخوان می‌باشد. اما بایستی به این نکته توجه کرد که همه‌ی این ابزارها توسط WEAP قابل استفاده نیست و اجازه‌ی ورود به این نرم افزار را ندارند. لذا لازم است که اشاره ای به این ابزارها شود. این نرم افزار از بسته‌های پایه MODFLOW تحت نسخه 6 استفاده می‌کند و از بسته‌های تبخیر، روندیابی رودخانه و دریاچه (مخزن)، آب برگشتی کشاورزی و ابزارهای واسنجی و آنالیز حساسیت MODFLOW پشتیبانی نمی‌کند. نکته ذکر شده در پاراگراف فوق برای تهیه مدل مفهومی MODFLOW بایستی مدنظر قرار گیرد. پشتیبانی نکردن ویپ از تین بسته‌ها به منظور خذف پارامتر ها یا ضعف ابزار WEAP نمی‌باشد. به عنوان مثال اگر WEAP از بسته تبخیر و تعرق پشتیبانی نمی‌کند، از طرف دیگر خودش ابزار متنوعی برای پارامتر های اقلیمی در نظر گرفته است. رابطه‌ی پویای این دو ابزار توسط یک شیپ فایل انجام می‌گیرد. به طور خلاصه می‌توان اینگونه بیان کرد که شیپ فایل یک پل ارتباطی بین اجزای محاسباتی MODFLOW (گره‌ها) و اجزای بیلان آب WEAP (اشیاء) است. در واقع هرکدام از آن‌ها در بازه‌ی زمانی اجرا می‌شوند و نتایج خود را برای اجرای بعدی بوسیله شیپ فایل در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. در یک جمع بندی کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که می توان پس از ساخت مدل، واسنجی و صحت سنجی شده و نهایتا به نسخه‌های پایین تر (GMS6) تبدیل و سپس به WEAP معرفی گردد.


برای یافتن تمامی مطالب مرتبط با این مطلب در سایت از جستجوی سایت در حاشیه سمت راست و بالای صفجه استفاده فرمایید.


لیست دیگر آموزش های مرتبط

ورود به بخش آموزش های متنی GMS

ویکی نرم افزار GMS

انجمن بحث و گفتگو GMS

کلاس های بین المللی GMS

منابع آموزشی نرم افزار GMS


آموزش های ویدیویی فارسی GMS

آموزش های ویدیویی انگلیسی GMS


دانلود آخرین نسخه نرم افزار GMS


دریافت کرک نرم افزار GMS

دریافت لایسنس ارزیابی (14 روزه)


برای سفارش انجام مدل سازی اینجا کلیک کنید


همچنین ببینید این لینک را.

لینک پروژه پروژه انجام شده با WEAP.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools