آب به عنوان یک کالای با ارزش :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آب به عنوان یک کالای با ارزش


براساس گزارش ماه آگوست سازمان ملل، ژاپن در میان ۱۰ درصد کشورهای دارنده منابع آب قرار دارد، در حالی که هند و چین از هم اکنون با محدودیت‌های شدید آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد، این محدودیت‌ها تشدید خواهد شد. تحلیلگران «اچ.اس.بی.سی» برآورد می‌کنند که تقریباً نیمی از اقتصاد چین در حال حاضر در مناطقی که کمبود آب دارند، قرار گرفته‌اند. در مناطق خشک و سوزانی مانند منطقه راجستان هند تهیه و تولید آب مظروف به‌منظور حفاظت از سفره‌های آب‌ زیرزمینی ممنوع شده‌ است.

دو دهه رکود در قیمت مسکن در ژاپن و فقدان ممنوعیت‌های قانونی این کشور درباره فروش جنگل به خارجی‌ها به انضمام حقوق آب این زمین‌ها، در حال جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی به رهبری چین است. در برخی مناطق جنگلی دورافتاده در ژاپن یک متر‌مربع به همراه آب زیرزمینی آن را، می‌توان به بهایِ ۶۰ سنت خرید. در ژاپن، بیشتر خرید جنگل‌ها توسط خارجی‌ها در هوکایدو صورت گرفته است. بر اساس محاسبه دولت هوکایدو، اندازه این جزیره تقریباً به اندازه کشور اتریش است و منابع آب آن سه برابر میانگین منابع آب دیگر مناطق سیاسی ـ اداری ژاپنی‌ها است. این جزیره تقریباً ۶۰ هزار مترمربع جنگل ـ یک چهارم کل جنگل‌های ملی ـ را در اختیار دارد. در حالی که زمین‌هایی که سرمایه‌گذاران غیر‌ژاپنی مالک آنها هستند، هنوز سهم کوچکی ـ ۳۷ کیلو مترمربع ـ از کل اراضی جنگلی را دارند. کشور چین خرید جنگل‌های هوکایدو را رهبری می‌کند. 

هارومی تاکاشی فرماندار هوکایدو می‌گوید که نسبت به فقدان اطلاعات درباره برخی از خریدهای زمین و برنامه‌های توسعه‌ای سایر سرمایه‌گذاران بین‌المللی نگران است. او همچنین روز ۱۸ اکتبر در یک کنفرانس مطبوعاتی که در توکیو برگزار شد، گفته بود: «خریدهایی صورت گرفته که ما درباره دلیل انجام‌ گرفتن آنها مطمئن نبودیم و نمی‌دانیم چرا سرمایه‌گذاران چنین مناطق وسیعی را می‌خریدند.»

نزدیک کوه فوجی شرکت «سوِن یلو» مستقر در «اُوزاکا» ماهانه ۵۰۰هزار لیتر آب از چشمه‌ای استخراج و ۸۰ درصد آن را به چین صادر می‌کند. به جایی که هر بطری از آن آب به بهای ۱۵۰ ین (۱/۸۹ دلار) یا حتی بیشتر فروخته می‌شود. «کاتسوهیسا یوشیدا» مدیر این کارخانه می‌گوید: «برخی افراد می‌دانند و برخی نمی‌دانند» که بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت یک شهروند چینی است. یوشیدا می‌گوید: این شرکت پارچه‌بافی به پیشنهاد شریک چینی خود، از یک سال و نیم پیش به بسته‌بندی آب و کشت محصولات ارگانیک ورود پیدا کرده است. او اضافه می‌کند که شرکت‌های آب مانند «سون یلو» برای این منطقه فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌کنند. فرصت‌هایی که قبلا اندک بودند.انجام معاملات بیشتر آب محتمل است.

«گو اُکازاکی» که شرکت «استاندارد اند اینشیتیو پراپرتیز» را سه سال پیش به‌منظور سرمایه‌گذاری در زمین‌های جنگلی بنیان نهاد، می‌گوید: «زمین ژاپن ارزان است. ورود به کسب و کار آب نیز بسیار آسان است. اُکازاکی می‌گوید: «مقدار آبی که به دست خواهید آورد و عمقی که چاه شما باید داشته باشد، به زمین وابسته است.» «البته هر جایی را در ژاپن حفر کنید، به آب دست خواهید یافت.» 

سرمایه‌گذاران چینی همچنین ممکن است به کشت غلات به‌منظور صادرات به کشورشان یا حتی احداث کارخانه‌هایی مانند فولاد و کاغذ که به آب زیادی نیازمندند، تمایل داشته باشند. امّا، این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در ژاپن از جمله موضوع‌های حساسیت‌برانگیز به شمار می‌روند.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools