کشاورزی: عامل و قربانی آلودگی آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




کشاورزی: عامل و قربانی آلودگی آب


کشاورزی که 70 درصد از مصرف آب را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است، نقش مهمی در آلودگی آب دارد. مزارع مقدار زیادی از مواد شیمیایی کشاورزی، مواد ارگانیک، بقایای مواد مضر، رسوبات را در آب شور به منابع آب با عمل زهکشی تخلیه می کنند.


بر اساس یک نشریه جدید که اجدیدا منتشر شده است، تشخیص، پیش بینی و نظارت، الزامات کلیدی برای مدیریت شیوه های کشاورزی است که این تاثیرات مضر را برای منابع آب کاهش می دهد. خلاصه گزارش اجرایی آلودگی آب کشاورزی: ​​بازنگری جهانی، به عنوان یک رویکرد پیشرو در تصویب گزارش کامل سال آتی، نشان می دهد که آلودگی آب یک مشکل جهانی است که موجب آسیب رساندن به رشد اقتصادی و سلامت میلیاردها نفر می شود.


بر اساس این گزارش - از سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) و برنامه آب، زمین و اکوسیستم (WLE) به رهبری موسسه مدیریت بین المللی آب - منافع متقابل تقاضا برای مواد غذایی با اثرات زیست محیطی بالا مانند گوشت از مزارع صنعتی، به تشدید کشاورزی بی ثبات و تضعیف کیفیت آب کمک می کند.


این رشد در تولید محصول به طور عمده از طریق استفاده شدید از منابع مانند آفت کش ها و کودهای شیمیایی به دست می آید. امروزه سود بازار جهانی آفت کش ها بیش از 35 میلیارد دلار در سال است. بعضی از کشورها مانند آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی و پاکستان رشد دو رقمی در میزان استفاده از آفت کش ها را تجربه کرده اند.


ادواردو منصور، مدیر بخش زمین و آب FAO، گفت: "در اکثر کشورهای با درآمد بالا و بسیاری از اقتصادهای در حال ظهور، آلودگی شدت کشاورزی از آلودگی از شهرک ها و صنایع به عنوان عامل اصلی تخریب آب های داخلی و ساحلی عبور کرده است. "تشخیص مشکل ما اولین گام برای پیدا کردن راه حل است."


منطقه ای که برای آبیاری مجهز گردیده در دهه های اخیر بیش از دو برابر شده است؛ از 139 میلیون هکتار در سال 1961 تا 320 میلیون در سال 2012، انتقال آلودگی کشاورزی به آب های سطحی بیشتر شد.


در همین حال، تعداد کل دام ها از 7/3 میلیارد واحد در سال 1970 به 24/2 میلیارد واحد در سال 2011 افزایش یافته است. تولید دام حدود 70 درصد از کل زمین های کشاورزی و 30 درصد از سطح سیاره زمین را شامل می شود.


علاوه بر این، آبزی پروری از دهه 1980 به خصوص در آسیا بیش از 20 برابر افزایش یافته است. کل تولید جهانی آبزی تا سال 2014 به 167 میلیون تن رسیده است. تخمیر ماهی و تغذیه بی نظیر از خوراک آبزیان باعث کاهش کیفیت آب می شود. افزایش تولید با استفاده بیشتر از آنتی بیوتیک ها، قارچ کش ها و عوامل ضد سم زدگی ترکیب شده است که ممکن است به آلوده کردن اکوسیستم های پایین دست تبدیل شود.


نیترات در کشاورزی در حال حاضر شایع ترین آلودگی شیمیایی در آبخوان های زیرزمینی در جهان است. اکوسیستم های آبی تحت تاثیر آلودگی کشاورزی قرار دارند. برای مثال، ائوتروفیکی ناشی از انباشت مواد مغذی در دریاچه ها و آب های ساحلی بر تنوع زیستی و شیلات تاثیر می گذارد. با وجود شکاف های اطلاعاتی، 415 ناحیه ساحلی شناسایی شده اند که موجب ائتروفی شدن می شوند.


در ضمن، حدود یک چهارم مواد غذایی تولید شده در طول زنجیره تامین مواد غذایی از بین رفته است، که 24 درصد از منابع آب شیرین مورد استفاده در تولید محصولات غذایی، 23 درصد کل زمین های کشاورزی و 23 درصد کل کود جهانی را شامل می شود.


در نتیجه تمام موارد فوق، 38 درصد از آب های موجود در اتحادیه اروپا تحت فشار آلودگی کشاورزی قرار دارند. در ایالات متحده، کشاورزی اصلی ترین منبع آلودگی در رودخانه ها و جریان ها، منبع اصلی دوم در تالاب ها و منبع اصلی سوم در دریاچه ها است. در چین، کشاورزی مسئولیت سهم بزرگی از آلودگی آب های سطحی و مسئول تقریبا منحصر برای آلودگی آب های زیرزمینی توسط نیترات است.


این آلودگی، خطراتی را برای اکوسیستم های آبزی، سلامت انسان و فعالیت های تولیدی نشان می دهد. به عنوان مثال، سطح بالای نیترات در آب می تواند سبب ایجاد "سندرم آبی رنگ"، یک بیماری بالقوه کشنده در نوزادان شود.


در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) هزینه های زیست محیطی و اجتماعی آلودگی آب ناشی از کشاورزی تخمینی بیش از میلیاردها دلار در سال است.


و در طول 20 سال گذشته، یک نوع جدید از آلودگی های کشاورزی به شکل داروهای دامپزشکی (آنتی بیوتیک ها، واکسن ها و رشد دهنده ها) ظهور کرده است که از طریق مزارع و از طریق آب به اکوسیستم ها و منابع آب آشامیدنی منتقل می شود.


اما این گزارش می گوید راه هایی برای مقابله با این مسائل وجود دارد.


سیاست ها و انگیزه ها


سیاست ها و انگیزه های مناسب می تواند رژیم هایی را که بیشتر در شکل پایدار و سالم و به طور متوسط ​​در تقاضای مواد غذایی هستند تشویق کند. برای مثال، انگیزه های مالی مانند مالیات و یارانه ها برای مواد غذایی و کوپن ها برای مصرف کنندگان به طور مثبت بر رفتار غذایی تاثیر می گذارد. تلفات و زباله های مواد غذایی باید کاهش یابد تا زباله های منابع و تأثیرات مرتبط با محیط زیست به حداقل برسد.


طیف گسترده ای از اقدامات سیاستی اقداماتی که در سایر مناطق نیز صورت می گیرد، تکامل یافته است. تجزیه و تحلیل های اخیر نشان می دهد که ترکیبی از رویکردها (مقررات، انگیزه های اقتصادی و اطلاعات) بهتر از مقررات به تنهایی کار می کند.


پاسخ های مزرعه


شیوه های مزرعه ای در تولید محصولات کشاورزی، دامداری و آبزی پروری برای جلوگیری از آلودگی بسیار مهم هستند. در تولید محصولات کشاورزی، اقدامات مدیریتی برای کاهش آلودگی آب از طریق کود و آفت کش های آلی و معدنی شامل محدود کردن و بهینه سازی نوع، میزان و زمان استفاده از محصولات در محصولات کشاورزی می باشد.


ایجاد مناطق حفاظت در امتداد جریان های آب های سطحی، در مزارع و مناطق بافر در اطراف مزارع، نشان داده شده است که در کاهش مهاجرت آلودگی به آب های منابع موثر است.


همچنین، طرح های آبیاری کارآمدی جریان های بازگشت آب را کاهش می دهند و بنابراین می توانند انتقال کود و آفت کش ها را به آب های زیرزمینی منجر شود.


بهترین راه کاهش فشار بر اکوسیستم های آبی این است که از صادرات آلاینده ها جلوگیری شده یا محدود شود. تکنیک های خارج از مزرعه، مانند نوار های بافر ساحلی یا تالاب های ساخته شده، می تواند به میزان قابل توجهی کاهش بارهای ورودی به آب های سطحی را کاهش دهد.


نوار های بافر یک تکنولوژی خوب است. نوار فیلتر گیاهی در حاشیه مزارع و در کنار رودخانه ها در کاهش میزان غلظت آلاینده ها در ورود به آبراهه موثر است.


سیستم های یکپارچه که در آن محصولات کشاورزی، سبزیجات، دام، درختان و ماهی به طور جمعی مدیریت می شود، می تواند با ثبات تولید، بهره وری منابع، پایداری محیط زیست را افزایش دهد. کشاورزی یکپارچه تضمین می کند که زباله ها از یک شرکت به یک مورد دیگر منتقل می شود و در نتیجه به بهینه سازی استفاده از منابع و کاهش آلودگی کمک می کند.


قبل از هر اقدام، برای طراحی اقدامات مقرون به صرفه برای جلوگیری از آلودگی و کاهش خطرات، مدیران، برنامه ریزان و قانون گذاران باید از وضعیت اکوسیستم های آبزی، طبیعت و پویایی رانندگان و فشارهایی که منجر به تخریب کیفیت آب می شود، مطلع شوند. تأثیرات چنین تخریبی در سلامت انسان و محیط زیست بسیار مهم است.


این کارشناس همچنین گفت: "این گزارش راه های بسیاری برای کاهش آلودگی از طریق روش های آزمایش شده و همچنین گزینه های در حال ظهور است." "اکنون ما باید سرعت تلاش هایمان را برای رسیدن به هدف برنامه 2030 برای فراهم آوردن یک جهان پایدار و عادلانه برای همه" افزایش دهیم".


دانلود گزارش به زبان انگیسی


تهیه و ترجمه:  بهزاد سرهادی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools