تخمین تغذیه بارش روزانه آبخوان با MODFLOW UZF و پایتون :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تخمین تغذیه بارش روزانه آبخوان با MODFLOW UZF و پایتون


فرایندهای چرخه آب سطحی و زیرزمینی مربوط به بارش (شکل و شدت) و پویایی رطوبت خاک است. این پویایی رطوبت خاک توسط نوع خاک و منطقه ریشه در یک مقیاس زمانی در هر روز یا حتی ساعتی تعیین می شود. این پدیده ها در کتاب های متنی هیدروژئولوژی متداول مورد توجه و بررسی قرار نگرفته اند، شاید به دلیل استفاده شدید از ابزارهای مدل سازی و مفهوم سازی و اعتبارسنجی پیچیده.

مطالعه آب های زیرزمینی مطالعه عدم قطعیت است. این معضل چیزی است که شما در حال تحصیل نمی بینید و فقط با مشاهدات خاصی در پیزومترها یا جریان پایه درک می کنید. تا زمانی که بعضی از ابزارهای جدیدی ایجاد شود که به ما اجازه می دهد که آب های زیرزمینی را درون صورت های متخلخل ببینیم، یک رزونانس مغناطیسی را خواهیم داشت، باید تلاش های تحلیلی قوی را برای درک منابع آب زیرزمینی انجام دهیم.


 مقیاس زمانی روزانه

در حالی که با دیگر هیدرولوژیست ها، هیدروژئولوژیست ها و حتی زیست شناسان صحبت می کنیم، می بینیم که درک چرخه آب جزئی است، زیرا هر یک از ما به لحاظ علمی یا در شکل بسته مطالب را آموخته است. بنابراین، روند خاصی مانند:


مدلسازی هیدرولوژیکی بدون در نظر گرفتن جریان پایه

مدل سازی هیدروژئولوژیکی با تغذیهمجدد

ارزیابی تالاب ها بدون توجه به آب های زیرزمینی

مدلسازی هیدرولوژیکی در مقیاس ماهانه


همانطور که می بینید، نمونه ها بخشی از تمرین حرفه ای ما هستند، اما این یک بازتاب از درک پویایی طبیعت نیست، در چیزی که می توانیم برای آنچه که اندازه گیری می کنیم یا ابزارهایی که داریم، درک کنیم.


شناخت پدیده تغذیه مستلزم بررسی پوشش ریشه در تقسیم فضایی و زمانی محدود با ابعاد محاسباتی و نرم افزاری است، که به اندازه کافی برای نشان دادن جابجایی در قسمت های مختلف سطح درگیری آب و خاک تعامل می کند.

برای درک فرایندهای تغذیه، لازم است که از تقارن زمان بندی بسیار کوچک استفاده کنیم، جایی که حتی می توانیم در مقیاس ساعتی یا مقیاس روزانه در شبیه سازی های طولانی مانند این آموزش فکر کنیم.


مرطوب کردن

تبخیر و تعرق، مصرف کننده اصلی آب باران است که قادر است تا به اندازه 60 درصد آب باران در حوضه آند با مقدار 1100 میلی متر آورد در سال برسد.


این مصرف در ناحیه خاک اتفاق می افتد که در آن آب ریختگی موثر از طریق منطقه ریشه نفوذ می کند و این ریشه ها آن را برای مصرف گیاه جذب می کند. اگر آب باران بالاتر از آنچه خاک می تواند جذب کند باشد، رواناب تولید خواهد شد؛ هنگامی که ریشه ها نمیتوانند نفوذ آب را جذب کنند، اضافه بار به ستون آب افزوده می شود که موجب تغذیه به آبخوان می شود.


 جبهه مرطوب کردن خاک برای یک مدل آب های زیرزمینی منطقه. منبع:


فرسایش خاک برای یک مدل آب های زیرزمینی منطقه ای.

 

در این مثال محدوده مرطوب را در یک مقیاس روزانه محاسبه کردیم. انیمیشن نشان می دهد فرایندهای اشباع خاک و مرطوب شدن. در وسط شبیه سازی بارش کاهش می یابد و در نتیجه اشباع خاک صورت گرفته. و در نهایت، در طول زمان خشک، رطوبت خاک و اثر آن بر منحنی اشباع مشاهده می شود.


 مشخصات رطوبت خاک برای این مطالعه. مدل ساخته شده با MODFLOW UZF

مشخصات هوای خشکسالی برای این مطالعه. مدل با MODFLOW UZF ساخته شده است



مطالعه موردی

به طور واضح برای توضیح مفاهیم، ما یک مطالعه موردی با MODFLOW و UZF (پراکندگی منطقه غیر اشباع) را توسعه داده ایم. ابزار پردازش مورد استفاده Model Muse است که توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) توسعه داده شده است، همچنین MODFLOW. برای نمایش مشخصات اشباع ما از یک اسکریپت پایتون و برنامه Jupyter استفاده کردیم. تمام نرم افزار های مورد استفاده در این آموزش دسترسی آزاد دارند.


مدل MODFLOW دارای 2 لایه با مجموع 18 سلول است. عرض سلول ها 10 متر است و طی یک سال در یک مقیاس روزانه مدل سازی شده است.


در اینجا شما می توانید ویدیو آموزشی را پیدا کنید.

داده های مدل سازی را اینجا دانلود کنید.


برای یافتن تمامی مطالب مرتبط با این مطلب در سایت از جستجوی سایت در حاشیه سمت راست و بالای صفجه استفاده فرمایید.


لیست دیگر آموزش های مرتبط

ورود به بخش آموزش های متنی GMS

ویکی نرم افزار GMS

انجمن بحث و گفتگو GMS

کلاس های بین المللی GMS

منابع آموزشی نرم افزار GMS


آموزش های ویدیویی فارسی GMS

آموزش های ویدیویی انگلیسی GMS


دانلود آخرین نسخه نرم افزار GMS


دریافت کرک نرم افزار GMS

دریافت لایسنس ارزیابی (14 روزه)


برای سفارش انجام مدل سازی اینجا کلیک کنید












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools