ارتباط آب دریاچه ارومیه با آب زیرزمینی اطراف آن :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ارتباط آب دریاچه ارومیه با آب زیرزمینی اطراف آن

شکل راست: متوسط سطح آب در چاه های مشاهداتی اطراف دریاچه ارومیه و شکل چپ: میزان اربتاط بین سطح آب دریاچه و سطح زیرزمینی اطراف آن


نظراتی متفاوت در مورد ارتباط آب زیرزمینی و دریاچه ارومیه 

بعضی از متخصصان آب کشور و برخی از دست اندرکاران احیای دریاچه ارومیه بر این باورند که رابطه معنی داری میان سطح آب دریاچه و آب زیرزمینی اطراف آن وجود ندارد. در این راستا، بسیاری از تحقیقات صورت گرفته بر روی دریاچه و تصمیمات اخذ شده در مورد آن،. توجهی جدی به رابطه آب زیرزمینی و سطح آب دریاچه نکرده اند. اما تحقیقی که توسط بابک واحد دوست و حفظ الله آکسوی در نشریه "فرآیندهای هیدرولوژیک" منتشر شده، نظراتی متفاوت در این باره ارائه می کند. 

در این تحقیق، نقش مستقیم و غیر مستقیم آب زیرزمینی بر روی دریاچه ارومیه بررسی شده است. در روش مستقیم، الگوی تغییرات سطح آب در چاه های منطقه از لحاظ زمانی و مکانی با الگوی تغییرات سطح آب دریاچه مقایسه شده و در روش غیر مستقیم نیز، تاثیر آب زیرزمینی بر روی دبی رودخانه ها در ایستگاههای دبی سنجی منتهی به دریاچه بررسی شده است.


برخی از نتایج قابل توجه این تحقیق بدین شرح است:

١- از لحاظ الگوهای زمانی و مکانی ارتباط معنی داری بین سطح آب های زیرزمینی با سطح آب دریاچه وجود دارد. 

٢- آب های زیرزمینی واقع در ساحل غربی دریاچه به علت شیب ارتفاعات و نشان دادن الگویی عکس الگوی سطح آب دریاچه به صورت طبیعی در حال تغذیه آب دریاچه هستند. 

٣- الگوی مشابه بین سطح آب های زیرزمینی واقع در ساحل شرقی دریاچه با الگوی سطح آب دریاچه حکایت از آن دارد که روند کاهش سطح آب دریاچه هم زمان با کاهش سطح آب زیرزمینی در قسمت شرق دریاچه اتفاق افتاده است. 

۴- آب زیرزمینی بطور متوسط نزدیک به هفتاد درصد آب رودخانه ها در منطقه را تامیین می کند. این بدان معنی است که وضعیت آب های سطحی نیز به شدت متاثر از وضعیت آب های زیرزمینی در منطقه می باشد. 

٥- روند رو به افزایش و بی برنامگی در استفاده از آب های زیرزمینی در سال های اخیر چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در خشک شدن دریاچه نقش داشته است و این در حالی است ادامه این روند می تواند وضعیت را به نقطه بی بازگشت سوق دهد. 


اصل مقاله را دانلود کنید.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools