ابزار و پلاگین QGIS برای مدل سازی هیدرولوژیکی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




ابزار و پلاگین QGIS برای مدل سازی هیدرولوژیکی


مقدمه

QGIS به عنوان یک نرم افزار برای پردازش داده های فضایی جهت ایجاد داده های ورودی برای مدل سازی هیدروژئولوژیکی برای مثال در HEC-HMS یا RS-Minerve مورد بررسی قرار می گیرد. اما آیا هیچ نرم افزاری هیدرولوژیکی وجود دارد که می تواند بر روی رابط QGIS اجرا شود؟ پاسخ های ناقصی وجود دارد و پاسخ های کامل که ما در این مقاله پاسخ خواهیم داد.


پاسخ ناقص

ابزارهای زیادی برای پردازش داده های فضایی ورودی های مدل هیدرولوژیکی وجود دارد. این ابزارها برای دستورات QGIS بومی نیستند، بیشتر آنها در SAGA GIS و GRASS GIS تحت ابزار پردازش هستند. این ابزار به شما اجازه می دهد تا:


لایه های ارتفاعی را تهیه کنید

  • GRASS GIS: r.fill.dir  
  • SAGA GIS: Fill sinks, Fill sinks (wang & liu), Fill sinks xxl (wang & liu)


استخراج شبکه های جریان

  • GRASS GIS: r.stream.extract
  • SAGA GIS:  Channel network


محدود کردن حوضه ها و شبکه های کانال

  • GRASS GIS: r.basins.fill, r.water.outlet
  • SAGA GIS: Channel network and drainage basins, Watershed basins


ابزارهای بیشتری برای تهیه کانال، نقشه های انباشت، تجزیه و تحلیل آبخیزداری و بسیاری موارد دیگر وجود دارد.


پاسخ های کامل

تا آنجا که نویسنده می داند، سه مدل کامل هیدرولوژیکی در QGIS وجود دارد. دو تای از آنها به عنوان ابزار raster GIS GRIS و آخرین به عنوان یک افزونه QGIS عمل می کنند.


SIMWE

شبیه سازی هیدرولوژیکی جریان رودخانه Overland با استفاده از روش نمونه گیری مسیر (SIMWE) به عنوان یک ابزار GRISS GIS به نام r.sim.water اجرا می شود. اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار در اینجا.


TOPMODEL

یک مدل هیدرولوژیکی مبتنی بر شرایط فیزیکی نوشته شده در فورترن و سپس به C implemente به عنوان یک ابزار GRISS GIS به نام r.topmodel ترجمه شده است. اطلاعات بیشتر و آموزش در این لینک.


QSWAT

پیاده سازی ابزار ارزیابی خاک و آب (SWAT) در QGIS. این مدل برای اندازه گیری تاثیر مدیریت زمین در حوضه های بزرگ طراحی شده است. این یک مدل هیدرولوژیکی با یک مدل کیفیت آب را ترکیب می کند. این کار بر روی واحدهای واکنش هیدرولوژیکی یا واحدهای هیدرولوژیکی، واحد محاسباتی منطقه با شرایط هیدرولوژیکی همگن و پوشش زمین کار می کند. QSWAT فقط در نسخه 32 بیتی QGIS 2.6 به عنوان یک افزونه QGIS در دسترس است.


اطلاعات بیشتر QSWAT در این لینک: swat.tamu.edu












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools