تعیین جریان آب توسط مدل سازی هیدرولوژیکی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




تعیین جریان آب توسط مدل سازی هیدرولوژیکی


معرفی

قوانین آب در جهان دارای یک چالش مشترک است: منابع آب شیرین را در راه منصفانه، کارآمد و پایدار باید توزیع شوند. به طور سنتی، کشاورزی، صنعت، معدن و شهرداری برای این منابع محدود رقابت کرده اند.

سازه های قانونی قدیم برای برآورده ساختن مصرف اقتصادی و خانگی از نیاز آب صرف نظر شده و استفاده از اکوسیستم که تا همین اواخر به طور کامل از نظر علمی قابل درک نبود، ایجاد شد. به عنوان یک نتیجه از این رویکرد، محیط زیست شامل نمی شود، بسیاری از رودخانه ها امروز همانند آب و اکوسیستم های مورد استفاده آنها نیست. استفاده از آب در کشاورزی، صنعت، معدن و شهرها به شیوه ای ناگهانی در محیط زیست دستکاری کرده و منابع آب شیرین را تخریب کرده است.

 

چرخه آب در حوضه آند

چرخه منابع آب برای حوضه آند دارای دو فصل مشخص است: خشک و بارانی، به غیر از دوره های گذار به نام فصل مرطوب، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است.


چرخه حیات برای یک حوضه آند.


 فعالیت های کشاورزی در فصل بارانی و فصل مرطوب انجام می شود، در حالی که در فصل خشک، پوشش گیاهی طبیعی تنها در تالاب ها و مناطق تخلیه آبهای زیرزمینی کاهش می یابد.

در حوضه آند، در فصل بارانی، اکوسیستم محدودیتی برای مقدار زیادی آب از بارش و جریان رودخانه وجود ندارد. فصل مرطوب هنوز رویدادهای مهمی از بارش دارد، بنابراین رودخانه ها دارای تخلیه های متناوب هستند. در فصل خشک، تمام تخلیه از ذخیره انبارهای زیرزمینی به دلیل رخدادهای بارش محدود است و خاک اشباع نشده است. در فصل های مرطوب و خشک، تجزیه و تحلیل جریان آب و محیط زیست برای کیفیت آب، تعاملات زیست محیطی و نگهداری زیستگاه های رودخانه ضروری است.


چارچوب حقوقی

قانون 29338 نه تنها استفاده از آب را به عنوان منابع بلکه همچنین دارایی های مرتبط با آن تنظیم می کند، زیرا این شکل طبیعی (نوار حاشیه، کانال ها، مواد حمل و نقل، یخچال ها، و غیره) یا مصنوعی (جذب، نگهداری، هدایت، اندازه گیری، بهداشت، و غیره) است.

این قانون، اصول ارزیابی آب و مدیریت آب یکپارچه را با توجه به ارزش اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و محیطی آن حفظ می کند. در نظر گرفته شده است که آب بخشی از اکوسیستم است. این قانون مانع از نفوذ شرایط طبیعی منابع آب می شود.

مقررات قانونی منابع آب، دستورالعمل شماره 001-2010-AG است. مقاله شماره 153 در مورد جریان های محیطی است. این مقررات جریان آب و هوا را به عنوان "جریان آب در منابع طبیعی برای اکوسیستم حفاظت شده یا حفاظتی، زیبایی شناسی چشم انداز یا سایر علاقه های علمی یا فرهنگی" تعریف می کند.


 برنامه کاری پیشنهادی

با استفاده از داده های هواشناسی، تصاویر ماهواره ای، جمع آوری فیلد و سوابق دسترسی آب در داخل حوضه مربوط به منطقه مطالعه، پاسخ هیدرولوژیکی در مدل عددی توزیع شده PRMS ارائه شده است.

مدلسازی عددی توزیع شده امکان سنجی کمی از چرخه آب را در حوضه منطقه مطالعه می دهد. تمدید موقت مدل بر روی یک دوره سالی است که نشان دهنده میانگین چرخه آب است.

مدلسازی هیدرولوژیکی برای تعدادی از مقادیر فیزیکی چرخه آب مدل سازی شده با زمینه داده مشاهده شده کالیبره شده است. پارامترهای کالیبراسیون توزیع بارندگی، توزیع ترانزیتی و توزیع روان است.

فرایند کالیبراسیون در پاسخ هیدرولوژیکی حوضچه های کنترل نشده متمرکز شده است و سپس پاسخ همه حوضه ها در شرایط طبیعی قبل از دستیابی به سدها و کانال های دور زدن تفسیر می شود. با نتایج جریان از مدل عددی، منحنی ریزش متوسط ​​مربوط به جریان متوسط ​​در حوضه در فصل خشک و مرطوب تجزیه و تحلیل می شود.


ابزار عددی

مدل PRMS (سیستم مدل سازی رواناب)، یک سیستم مدولار پارامتر فضایی است که نشان دهنده فرایندهای فیزیکی حوضه هیدروگرافی است. این توسط بررسی زمین شناسی ایالات متحده - USGS برای ارزیابی اثرات چند ترکیب ژئومورفولوژیکی، نوع و استفاده از خاک، پوشش گیاهی و پارامترهای آب و هوایی بر پاسخ هیدرولوژیکی در حوضه توسعه داده شد. پاسخ به بارش به عنوان باران و برف در یک فرم منظم و به وقایع بارش شدید می تواند برای ارزیابی تغییرات در تعادل آب، رژیم جریان، جریان پیک و حجم، رابطه بین خاک و آب و شارژ آب های زیرزمینی تحلیل شود.













نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools