آیا آب تهران کاملا استاندارد است؟ :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آیا آب تهران کاملا استاندارد است؟

مدیران بخش‌های مختلف آبفای استان تهران پاسخ دادند

مدیران بخش‌های مختلف آبفای استان تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت تامین آب در تهران تاکید کردند آب شهر کاملا از نظر کیفیت استاندارد است.

پیام امینی - مدیر تصفیه‌خانه شماره یک تهران - امروز در بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف آبفای استان تهران با بیان این‌که تصفیه‌خانه شماره یک تهران قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه شهر تهران محسوب می‌شود، افزود: این تصفیه‌خانه در سال ۱۳۳۴ به بهره‌برداری رسید و از عمر آن ۶۵ سال می‌گذرد.

وی با بیان این‌که در تصفیه خانه شماره یک تهران (جلالیه) بالاترین استانداردهای آب دنیا رعایت می‌شود، افزود: حدود ۲۰ سال پیش AWWA استانداردهایی را مشخص و افقی را تدوین می‌کند که کشورهای در حال توسعه و پیشرفته به سمت آن حرکت کنند که ایران در همان سال به شاخص‌هایی که مشخص شده بود، رسید.

مدیر تصفیه خانه شماره یک تهران ادامه داد: طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی شاخص کدورت آب یک  MTU بود اما این رقم به ۰.۳ رسید و اکنون ۰.۱ هدف‌گذاری شده است که ایران قبل از سال ۸۵ به این استانداردها رسید.

امینی با تاکید بر این‌که کیفیت آب تهران بالاترین استانداردها را رعایت می‌کند، عنوان کرد: صحبت‌هایی که پیرامون آلودگی آب تهران مطرح می‌شود، صحت ندارد.


تشریح فعالیت هفت تصفیه‌خانه تهران

وی در ادامه با اشاره به این‌که تهران دارای هفت تصفیه‌خانه است، گفت: تصفیه‌خانه ششم هنوز به مدار نیامده است. ظرفیت تصفیه‌خانه یک، ۳ مترمکعب در ثانیه و ظرفیت تصفیه‌خانه دو، هشت مترمکعب در ثانیه است. تصفیه‌خانه تهرانپارس که شامل تصفیه‌های سه و چهار می‌شود، جمعا هشت مترمکعب در ثانیه ظرفیت دارد و ظرفیت تصفیه‌خانه پنجم نیز ۷.۵ مترمکعب در ثانیه است. تصفیه‌خانه هفتم در دو فاز طراحی که فاز اول آن با ظرفیت ۲.۵ مترمکعب در ثانیه قرار دارد و فاز دوم نیز با همین ظرفیت به زودی وارد مدار خواهد شد.

به گفته مدیر تصفیه خانه شماره یک تهران، ۳۰ درصد آب تهران از منابع زیرزمینی استحصال می‌شود.


افزایش مصرف ۴۰۰۰ لیتری آب در تهران نسبت به سال گذشته

در ادامه این بازدید حسین سرایی - مدیر مرکز کنترل آب تهران - درباره نحوه تامین آب تهران توضیح داد: منابع تامین آب شهر تهران شامل آب سطحی (۵ سد طالقان، امیر کبیر، لار، لتیان، ماملو) و آب زیرزمینی (چاه) می‌شود. به طور کلی ۹۵ مخزن اصلی با ظرفیت ذخیره یک میلیون و ۶۰۰ مترمکعب در تهران وجود دارد.

وی درباره میزان مصرف آب در شهر تهران گفت: میزان مصرف در سال گذشته ۴۶ هزار مترمکعب در ثانیه بوده که امسال به بیش از ۵۰ هزار مترمکعب رسیده است. به عبارت دیگر میزان مصرف آب در شهر تهران ۴۰۰۰ لیتر افزایش داشته است.


لزوم اجرای مبحث ۱۶ مقررات ساختمان

در ادامه صادق یونس‌لو - مدیر دفتر مدیریت مصرف آب تهران - با تاکید بر این‌که به جای سیاست تامین و توزیع آب، سازگاری با کم‌آبی در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: سرانه مصرف آب در شهر تهران ۱۰۰۰ مترمکعب در سال به ازای هر نفر است. در حالی که مرز بحران ۱۷۰۰ مترمکعب تعیین شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن مبحث ۱۶ مقررات ساختمان توضیح داد: این مقررات بیش از ۳۰ سال است که نوشته شده اما تاکنون اجرا نمی‌شد. طبق این مقررات تفاهم‌نامه‌هایی با نظام مهندسی در زمینه‌های مختلف امضا شده است که تا مهندس ناظر مواردی را تایید نکند، مجوز ساخت داده نمی‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب تهران با تاکید بر این‌که قرار است استفاده از آب خاکستری عملیاتی شود، گفت: در این راستا با نظام مهندسی مذاکره کرده‌ایم که برای ساختمان‌های بالای ۵۰۰۰ متر بازچرخانی آب خاکستری عملیاتی شود و اگر این امر صورت بگیرد، میزان مصرف ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

یونس‌لو با اشاره به استفاده از وسایل کاهنده مصرف اظهار کرد: برای به‌کارگیری این وسایل از محل اعتبار خودمان بودجه‌ای به مکان‌های عمومی مانند مدارس و مساجد اختصاص می‌دهیم و این وسایل نیز در برخی نقاط نصب شده است. اگر وسایل کاهنده مصرف آب استفاده شود، میزان مصرف ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.


۲۲.۹ درصد آب بدون درآمد در تهران

وی در ادامه با بیان این‌که میزان تولید آب در تهران سالیانه یک میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب است، گفت: به طور کلی در استان تهران ۲۲.۹ درصد آب بدون درآمد وجود دارد. یعنی آب تامین شده اما هزینه آن دریافت نشده است. بخشی از این آب صرف آتش‌نشانی، بخشی توسط مشترکین غیرمجاز، بخشی در خطای اندازه‌گیری کنتور مطرح می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب تهران با بیان این‌که برای تولید آب نیز باید آب مصرف شود، توضیح داد: برای شستن صافی‌ها نیاز به آب است که به طور کلی ۳ درصد آب بدون درآمد را شامل می‌شود.

به گفته یونس‌لو، از ۲۲.۹ درصد آب بدون درآمد، حدود ۰.۹ درصد آبی است که واقعا از شبکه مخزن انشعاب و خط انتقال هدر می‌رود.


۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کل کشور وجود دارد

در ادامه مراسم، محمدی - مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب استان تهران - با بیان این‌که ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کل کشور وجود دارد، توضیح داد: همه این حجم آب کیفیت یکسانی ندارند و شش میلیارد از باکیفیت‌ترین برای آب شرب انتخاب می‌شود. ۸۵ درصد (۵ میلیارد مترمکعب) تبدیل به فاضلاب شده که به چرخه باز می‌گردد و در مواردی که قابلیت مصرف وجود دارد، مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در استان تهران حدود ۷۸۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که ۶۲۰۰ کیلومتر آن در شهر تهران است.

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری فاضلاب استان تهران با بیان این‌که ظرفیت تصفیه در استان تهران ۳۷۵ میلیون مترمکعب در سال است، گفت: ۴۰۰ میلیون مترمکعب نیز در دست ساخت داریم که تا پایان برنامه ششم توسعه تکمیل می‌شود و ظرفیت تصفیه فاضلاب در استان تهران به ۷۷۵ میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت تصفیه‌خانه جنوب تهران گفت: این تصفیه‌خانه ۲۴۶ میلیون مترمکعب آب غیرشرب، ۵ مگاوات انرژی و همچنین کود کشاورزی تحویل می‌دهد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09120523293-098

W3Schools

W3Schools