دانلود و معرفی مدل HEC-EFM - اکوسیستم آبی :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




دانلود و معرفی مدل HEC-EFM - اکوسیستم آبی


مدل توابع اکوسیستم (HEC-EFM) برای کمک به تیم های مطالعه تعیین پاسخ اکوسیستم به تغییرات در رژیم جریان یک رودخانه یا تالاب متصل طراحی شده است. تجزیه و تحلیل HEC-EFM شامل: 1) تجزیه و تحلیل آماری از روابط بین هیدرولوژی و اکولوژی، 2) مدل سازی هیدرولیک و 3) استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای نمایش نتایج و سایر داده های مکانی مرتبط است. از طریق این فرآیند، تیم های مطالعه قادر خواهند بود تا شرایط زیست محیطی موجود را تجسم کرده و تعریف کنند، مکانهای ترقی نوید بخش را برجسته کرده و گزینه های متناسب با تغییرات پیش بینی شده در جنبه های مختلف اکوسیستم را ارزیابی و رتبه بندی کنند.

HEC-EFM از نقاط قوت زیادی برخوردار است، مهمترین آنها 1) این نرم افزار قادر به آزمایش تغییرات زیست محیطی برای هر تعداد روابط و رژیم های جریان است، 2) HEC-EFM بوم شناسی را با ابزارهای هیدرولوژیکی، هیدرولیکی و GIS تحلیل می کند و 3) نرم افزار را می توان به سرعت و ارزان استفاده کرد، و می تواند دانش متخصص را در خود گنجانده باشد. HEC-EFM همچنین یک نرم افزار عمومی است که برای طیف گسترده ای از اکوسیستم های رودخانه ای و تالاب قابل استفاده است.


رابط اصلی HEC-EFM بر اولین قدم در این فرآیند (تجزیه و تحلیل آماری) متمرکز است. این امر چهار زبانه دارد: خواص، روابط، جداول و روابط کمبو.


برگه خواص

برگه Properties شامل اطلاعاتی است که به کلیت مدل مربوط می شود و در جایی است که کاربر داده های هیدرولوژیکی و پنجره های زمانی را که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند، شناسایی می کند. در شکل زیر دو "رژیم جریان" HEC-EFM وجود دارد: طبیعی و Gaged. هر یک توسط سوابق همزمان از میانگین جریان روزانه و میانگین داده های مرحله روزانه در یک مکان واحد در منطقه مورد مطالعه تعریف شده است. HEC-EFM داده های ورودی را در چندین قالب متن (به عنوان مثال، کاما، فضا و برگه به ​​صورت مجاز)، از پرونده های HDF یا Hierarchical Data Format و از سیستم ذخیره سازی داده HEC یا HEC-DSS می پذیرد.



برگه روابط

"روابط" HEC-EFM پیوندهای آماری بین هیدرولوژی و محیط زیست است. روابط بطور معمول توسط تیم های دانشمندان و مهندسین با استفاده از ترکیبی از دانش تخصصی و ادبیات علمی ایجاد می شود. Tab Relationships جایی است که کاربر سؤالات آماری و جغرافیایی را تعریف می کند که هر رابطه را تعریف می کند. شکل زیر سؤالات مربوط به فصل تخم ریزی مینوی کوچولو را نشان می دهد که اولین شش مورد از روابط استاندارد در پروژه نمایشی HEC-EFM با عنوان Rolling River.efm است.



برگه ها

جداول نتایج آماری (مانند شکل زیر) را برای رژیم و روابط جریان و همچنین گزارش پروژه و پرونده های خروجی ارائه می دهد.



برگه روابط دسته کوچک

از روابط دسته کوچک برای گروه بندی دو یا چند رابطه فردی استفاده می شود تا نمایانگر پویایی اکوسیستم واحد باشد. در شکل زیر، استقرار درخت ریپاریان به صورت درخت ریپاریان منهای از بین رفتن درخت ریپاریان تعریف شده است.


مدل سازی هیدرولیک و استفاده از GIS

نتایج آماری محاسبه شده توسط HEC-EFM به پروفایل های سطح آب، عمق آب و سرعت آب توسط بسته های مدل سازی هیدرولیکی مانند HEC-RAS و HEC-GeoRAS ترجمه می شود. این داده ها را می توان در GIS مشاهده کرد و با دیگر مجموعه داده های مکانی که دارای اهمیت اکولوژیکی (کاربری اراضی، خاک و نقشه برداری از پوشش گیاهی) هستند، پوشش داده می شود تا بینش بیشتری در مورد پویایی مهم اکوسیستم داشته باشد. شکل زیر همچنین نتایج مکانی برای سیلاب های بزرگ، آبزی و ریپاریان را نشان می دهد. همه از طریق فرآیند HEC-EFM از تجزیه و تحلیل آماری، مدل سازی هیدرولیک و استفاده از GIS تولید شد.



استفاده از خروجی مدل سازی هیدرولیک دو بعدی

HEC-EFM می تواند داده های سری زمانی را که در قالب داده های سلسله مراتبی (HDF) ذخیره شده اند برای استفاده به عنوان رژیم های جریان وارد کند. HDF یک فرمت دیتابیس است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد و توسط چندین نرم افزار HEC برای ذخیره خروجی های شبیه سازی مدل استفاده می شود. روند HEC-EFM بدون تغییر است. روابط اکولوژیکی برای هر رژیم جریان مورد آزمایش قرار می گیرد، اگرچه با داده های دو بعدی، داده های سری زمانی برای هر عنصر در هر منطقه دو بعدی وجود دارد (شکل زیر را ببینید)



نتایج HEC-EFM به عنوان ویژگی های یک لایه از عناصر دو بعدی نمایش داده می شود (شکل زیر را ببینید).


دانلود

HEC-EFM به عنوان یک بسته نصب (.exe) یا به عنوان بایگانی پرونده ها (.zip) موجود است. هر دو کاربرد آسان دارند و دارای محتوای یکسان هستند. بسته نصب کاربر را از طریق مراحل نصب راهنمایی می کند و برای استفاده موفقیت آمیز به حقوق اداری احتیاج دارد. نصب با بایگانی پرونده ها به حقوق اداری احتیاج ندارد. به سادگی تمام مطالب بایگانی را به محل رایانه مورد نظر برای HEC-EFM استخراج کنید. این نرم افزار پس از استخراج آماده استفاده خواهد شد. پرونده اجرایی HEC-EFM با عنوان "EFM.exe" است. منوی راهنما برنامه دسترسی به راهنمای شروع سریع و پروژه نمایشی را فراهم می کند.

HEC-EFM لوازم جانبی جداگانه ای به نام HEC-EFM Plotter دارد که به کاربران کمک می کند تا خروجی مدل را مشاهده، حرکت داده و تفسیر کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا به دست آوردن یک نسخه از آن نرم افزار، لطفا به لینک HEC-EFM Plotter مراجعه کنید.

HEC-EFM لوازم جانبی جداگانه ای به نام HEC-GeoEFM دارد که به کاربران کمک می کند تا نتایج خروجی مکانی فرآیند HEC-EFM را مدیریت و تجزیه و تحلیل کنند. برای اطلاعات بیشتر یا به دست آوردن یک نسخه از آن نرم افزار، لطفاً به لینک HEC-GeoEFM مراجعه کنید.


دانلود آخرین مدل HEC-EFM - رایگان


مستندات

راهنمای شروع سریع یک مرور کلی از نرم افزار را ارائه می دهد و استفاده از HEC-EFM را با جزئیات یک پروژه نمایشی نشان می دهد. راهنمای Quick Start با نرم افزار نصب شده است و از طریق منوی Help نرم افزار یا با بارگیری PDF با استفاده از لینک زیر قابل دسترسی است.


دانلود راهنمای مدل HEC-EFM - زبان اصلی












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools