میزبانی تهران از گفت‌وگوهای منطقه‌ای درباره آب :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




میزبانی تهران از گفت‌وگوهای منطقه‌ای درباره آب

تلاش برای حل مشکلات آبی منطقه با مشارکت جمعی کشورها

حساسیت موضوع آب و تغییرات اقلیمی موجب شد تا وزرا و مقامات بخش آب 16 کشور منطقه غرب آسیا و آسیای میانه اواخر هفته گذشته راهی تهران شوند تا با همکاری و مشارکت یکدیگر بتوانند پروژه‌های مشترکی را برای مدیریت وضعیت فعلی در دستور کار قرار دهند.

سالن اجلاس سران تهران پنجشنبه هفته گذشته میزبان دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری بود. مرکزی با حوزه فعالیت در مناطق غرب، جنوب و نیز آسیای میانه و شمال آفریقا که در بهمن ماه سال 1380 با پیگیری وزارت نیرو و با همکاری وزارت امور خارجه و یونسکو تأسیس و راه‌اندازی شده است.

این مرکز تنها نهاد بین‌المللی متولی مسایل آبی در منطقه است که جلسات شورای حکام آن در سطح وزرا و به ریاست وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود و از ابتدای تأسیس نقش بسزایی در پیگیری منافع ملی در حوزه دیپلماسی آب، رودخانه‌های مرزی، منابع آب مشترک، توسعه و صدور خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز کشور داشته است.

 به دنبال امضای موافقتنامه تمدید فعالیت‌های مرکز برای یک دوره 6 ساله دیگر تا پایان سال 2024 توسط وزیر نیرو و مدیرکل یونسکو در سال 1397، زمینه تشکیل جلسات شورای حکام مرکز در سطح وزرا بعد از یک وقفه طولانی میسر شد. بر همین اساس دهمین اجلاس شورای حکام این مجموعه نیز چهاردهم آذرماه همزمان با سومین دوره فعالیت‌های مرکز با حضور وزرا و مقامات آبی 16 کشور و تعدادی از نهادهای بین‌المللی، آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های کمک دهنده و فعال در زمینه آب برگزار شد.

در این اجلاس علاوه بر وزرای آب تاجیکستان و سوریه، مقاماتی از کشورهای عمان، عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، مصر، هند، سوئیس، آلمان، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، لبنان و نیز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همانند نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، برنامه اسکان بشر، سازمان بهداشت جهانی، مرکز همکاری‌های ژاپن برای خاورمیانه و بانک توسعه اسلامی در تهران حضور داشتند.

یکی از دستاوردهای اصلی برگزاری این اجلاس تصویب اجرای 10 پروژه آبی در منطقه توسط اعضای شورای حکام آب بود. وزیر نیروی کشورمان به عنوان رئیس دهمین دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در جریان برگزاری این رویداد بین‌المللی گفت: حساسیت موضوع آب و تغییرات اقلیمی در منطقه موجب شد تا همزمان با برگزاری این اجلاس، انجام 10 پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله بهبود کیفیت آب، آموزش و ظرفیت‌سازی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در زمینه آب، پایش منطقه‌ای خشکسالی و نیز تبال تجربیات و انتقال فناوری در حوزه‌های تصفیه فاضلاب توسط اعضای شورای حکام مرکز تصویب و مقرر گردید با کمک کشورهای عضو شورای حکام و سازمان‌های بین‌المللی این پروژه‌ها در کشورهای منطقه اجرایی شود.

براساس اعلام وزیر نیرو، سازمان‌های بین‌المللی نیز حمایت خود را از پروژه‌های مختلف از جمله پایش منطقه‌ای خشکسالی، سازگاری با کم آبی و مهارت‌افزایی کارکنان شرکت‌های آب و فاضلاب ابراز کردند تا با کمک اعضای این مرکز بتوانیم به دستاوردهای مناسبی برای رفع مشکلات آبی منطقه دست پیدا کنیم.

 

سازمان‌های بین‌المللی حمایت از مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری را افزایش دهند

عصر روز پنجشنبه نیز مقامات حاضر در این اجلاس با معاون اول رئیس‌جمهور دیدار داشتند. اسحاق جهانگیری در این نشست با بیان اینکه همکاری با کشور‌های منطقه جزو اصلی‌ترین اولویت‌ها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ایران آمادگی دارد دانش، دستاورد‌ها و تجربیات خود را در همه زمینه‌ها به خصوص در بخش آب در اختیار کشور‌های همسایه قرار دهد و از دانش و دستاورد‌های آن‌ها نیز استفاده کند.

جهانگیری با بیان اینکه موضوع مورد بحث اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب یکی از اصلی ترین مسایل منطقه ماست، تصریح کرد: آب در گذشته محور اصلی تمدن شکل گرفته توسط بشریت در کل دنیا بوده و تمام تمدن‌هایی که در مناطق مختلف خاورمیانه شکل گرفته نیز با محوریت آب ایجاد شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: انتظار ما از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های فعال در حوزه آب این است که حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود را از اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری افزایش دهند تا طرح‌ها و پروژه‌های تصویب شده در این اجلاس به نحو مطلوب اجرا شود.

گفتنی است با پیشنهاد وزیر امور آب تاجیکستان و موافقت اعضای شورای حکام، اجلاس آتی شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری 28 خردادماه سال آینده به میزبانی این کشور برگزار می‌شود.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools