آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش چهارم :: بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

عضويت در خبرنامه ايـميـل پايگاه بيسيــن - عضويت پس از کليک بر روي لينک فعال سازي که براي شما ارسال خواهد شد تکميل مي شود




آموزش اتصال مدل MODFLOW و WEAP - بخش چهارم


WEAP و MODFLOW اکنون به صورت پویا با هم پیوسته اند. WEAP بعد از هر مرحله برای بارگیری اطلاعات (پمپاژ و شارژ آبهای زیرزمینی، و مرحله رودخانه، جدا شده از سلول ها) در پرونده های ورودی تازه ایجاد شده، موقتاً مکث می کند، MODFLOW را برای یک دوره استرس / زمان اجرا کرده و سپس نتایج را بازیابی می کند. بار تراز آب، و بین آبهای سطحی و زیرزمینی (بسته های RIV و DRN)، سلول های جمع شده به رودخانه و گره های آب زیرزمینی جریان می یابد و از پرونده های خروجی MODFLOW استفاده می کند.

بار سلول و سایر نتایج MODFLOW می تواند روی نقشه پوشانده شود یا به صورت یک سطح سه بعدی نمایش داده شود. در نمای نتایج، متغیر Supply and Resources \ Underwater \ MODFLOW \ Cell Head را انتخاب کنید. در زبانه نمودار، این حالت به صورت پیش فرض به صورت یک سطح سه بعدی نشان داده می شود که ارتفاع بار برای یک لایه، زمان و سناریو با رنگ سلول های کدگذاری شده از ارتفاع نشان داده می شود. با استفاده از ماوس، روی آن کلیک کرده و بر روی آن بکشید تا آن را بچرخانید، یا اسلایدها را در زیر حرکت دهید تا آن را دستکاری کنید. برای شروع چرخش، روی دکمه "چرخش" کلیک کنید. با حرکت ماوس بر روی هر سلول، خط وضعیت در پایین پنجره WEAP مقدار ردیف، ستون و بار را برای آن سلول نشان می دهد.



برای پیشرفت در طول زمان، روی پیکان های آبی (در نوار ابزار در سمت راست) کلیک کنید تا توسط یک زمان سنج به جلو یا عقب بروید، یا بر روی نماد انیمیشن درست در بالای فلش های آبی کلیک کنید تا در هر لحظه از آن عبور کنید.


روی برگه Map کلیک کنید تا نتایج بار سلول در Chathatic نمایش داده شود، دوباره برای یک لایه، زمان سنج و سناریو. در زیر نقشه، نمودار نشان می دهد که چگونه نتایج بار برای یک سلول واحد در طول زمان متفاوت است، یک خط برای هر سناریو. (دکمه "Y = 0" را در سمت راست این نمودار خاموش کنید تا تغییرات در ارتفاع در زمان افزایش یابد.) بر روی هر سلول روی نقشه کلیک کنید تا نمودار زیر را ببینید. (روی نقشه کلیک کنید و بکشید و با حرکت دادن ماوس، نمودار به روزرسانی خواهد شد.) بر روی هر نقطه از نمودار کلیک کنید تا تمام بارهای سلولی مربوط به آن در زمان نمایش داده شده در نقشه بالا را ببینید. (روی نمودار کلیک کنید و بکشید و با حرکت دادن ماوس، نقشه به روزرسانی خواهد شد.) فلش های آبی رنگ را در زیر نمودار کلیک کنید تا یک قدم به جلو یا عقب بروید.


حتی اگر نقشه فقط نتایج یک زمانه را نشان می دهد، ارتفاعات مرتبط با هر رنگ (به عنوان مثال، سبز = 1600-1640 متر) با مشاهده سایر زمان های زمانی تغییر نمی کنند. این امر باعث می شود راحت ببینیم که چگونه بار با گذشت زمان تغییر می کند.


ویژگی های (W = چاه، R = شارژ، D = زهکشی، V = رودخانه، H = هد ثابت، F = آب گرفتگی، Dry = سلول های خشک) برای هر سلول قابل نمایش است. با استفاده از کادرهای انتخاب آنها (پایین سمت راست) روشن یا خاموش کنید. نکته: پمپاژ که به عنوان شارژ منفی نشان داده می شود، به عنوان یک سلول چاه (W) ظاهر می شود. سلول سیلاب سلولی است که در آن ارتفاع تراز آب (مقدار بار در بالاترین سلول فعال) از ارتفاع سطح زمین فراتر می رود.



به طور پیش فرض، WEAP بطور خودکار رنگ ها را انتخاب می کند تا طیف وسیعی از مقادیر را بپیماید. اگر می خواهید روی دامنه کوچکتر تمرکز کنید، می توانید دامنه را به صورت دستی تنظیم کنید. همچنین ممکن است تعداد رنگ های مورد استفاده را تغییر دهید. برای ایجاد تغییر، روی نماد رنگین کمان در سمت راست نمودار یا نقشه کلیک کنید.



علاوه بر بار سلول، می توانید به نتایج زیر از MODFLOW نیز نگاه کنید: شارژ مجدد، پمپاژ، نشت به رودخانه، جریان زهکشی، صورت راست جریان (جریان از ستون به سمت راست - تعداد ستون بالاتر) ، جریان جلو (جریان از ردیف زیر - تعداد ردیف بالاتر)، جریان پایین (جریان از لایه زیر - تعداد لایه بالاتر)، جریان ثابت بار، بار پمپ، بار پمپ در شعب فرعی (در صورت اتصال به زیر شاخه های سایت تقاضا)، و تعداد سلول های خشک. برای هر یک از اینها، می توانید حجم کل سلول یا عمق هر سلول (میزان تقسیم بر سطح سلول) را مشاهده کنید. برای شارژ مجدد، مقادیر مثبت نشان دهنده جریان به داخل سلول است، در حالی که برای پمپاژ، جریان تخلیه و نشت به رودخانه، مقادیر مثبت نشان دهنده جریان از سلول است. برای مدل های با بیش از یک لایه، می توانید جریان و خروجی آب های زیرزمینی (برای گره های آب زیرزمینی WEAP) گزارش شده توسط لایه را مشاهده کنید، در گزارش "ورودی های آب زیرزمینی و جریان های لایه ای". برای مدل هایی که دارای لایه های محدود هستند (و اگر لایه هایی را در سفره های آبخیز قرار داده اید)، می توانید جریان های آب زیرزمینی و جریان های خروجی (برای گره های آب زیرزمینی WEAP) که توسط آبخوان گزارش شده است، در گزارش "ورودی های زیرزمینی و خروجی آب های زیرزمینی" مشاهده کنید.




برای دیدن اینکه پمپاژ به دلیل سلول های خشک کاهش یافته است، به گزارش های گره های زیرزمینی، مراجعه به سایت تقاضا یا کاهش پمپاژ را کاهش دهید. هنگام استفاده از بسته MODFLOW-NWT و UPW (بالادست وزنه برداری)، MODFLOW با نزدیک شدن بار سلول به انتهای سلول، مقدار پمپاژ سلول را کاهش می دهد. اگر تنظیم (به طور کلی، پارامترهای اساسی) برای "پمپاژ MODFLOW اگر سلول های خشک یا غیرفعال" باشد "پمپاژ مجدد از سلول های خشک یا غیرفعال "، WEAP پمپاژ آب های زیرزمینی را توسط سایت های تقاضا و حوضه های حاصل از این سلول های خشک کننده کاهش می دهد. این امر به Unmet Demands منجر می شود و در گزارش های "کاهش پمپ" MODFLOW گنجانده می شود. میدان جریان آب زیرزمینی را می توان به عنوان بردارهای سه بعدی نشان داد.












نظرات (۰)

فرم ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره بهترين هاي بيسيـــن بدانيد...

Bird

يکي از مهمترين اهداف اين سايت تهيه آموزش هاي روان از ابزارهاي کاربردي علوم آب است.

اهميت مطالعات محيطي با ابزارهاي نوين در چيست؟

امروز با فارغ التحصيلي جمع کثير دانشجويان سالهاي گذشته و حال، با گذر از کمي گرايي ديگر صرف وجود مدارک دانشگاهي حرف اول را در بازار کار نمي زند؛ بلکه سنجش ديگري ملاک؛ و شايسته سالاري به ناچار! باب خواهد شد. يکي از مهم ترين لوازم توسعه علمي در هر کشور و ارائه موضوعات ابتکاري، بهره گيري از ابزار نوين است، بيسين با همکاري مخاطبان مي تواند در حيطه علوم آب به معرفي اين مهم بپردازد.

جستجو در بيسين
سایت مهندسی آب

بیسین - سایت تخصصی مهندسی آب

سایت بیسین با معرفی مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارها و مدل های شبیه سازی در حیطه مهندسی آب، تلاش به تهیه خدمات یکپارچه و محلی از محاسبات هیدرولوژیکی و هیدرولیکی می کند

اطلاعات سايت

  • www.Basin.ir@gmail.com
  • بهزاد سرهادي
  • شناسه تلگرام: Basin_Ir_bot
  • شماره واتساپ: 09190622992-098
  • شماره تماس: 09190622992-098

W3Schools

W3Schools